arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۳

سفر ارزان به خارج از راه دریا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شش میلیون و 256 هزار و 668 نفر نوروز سال گذشته سفر دریایی داشتند، این آمار 19.7 درصد کل سفرهای نوروزی را به خود اختصاص داد؛ سفرهایی که بیشتر در مسیر دریایی قشم و کیش انجام شد و سایر مسیرهای دریایی چندان بهره‌ای از آن نبردند.

واقعیت آن است که بیشتر ایرانی‌ها ترجیح می دهند با اتومبیل، اتوبوس، قطار و هواپیما سفر کنند. کشتی و سفر دریایی معمولا ضعیف‌ترین شانس را در میان این انتخاب‌ها دارد.

شاید ضعف زیرساخت دریایی و اهمیت ندادن به مساله حمل و نقل و گردشگری دریایی باعث شده مردم هم چندان گرایشی به حداقل امکانات موجود این حوزه نشان ندهند؛ اما هستند گروهی که برای ماجراجویی بیشتر و یا صرفه‌جویی در هزینه خانوار این راه را انتخاب می‌کنند.

بیشترین تمرکز سفرهای دریایی در آب‌های جنوبی ایران و بویژه در مسیر دریایی هرمزگان و جزایر قشم و کیش است. شاید کمتر کسی اطلاع داشته باشد که این مسیرهای دریایی بین ایران و کویت، امارات و عراق نیز برقرار است.

اصلی‌ترین بنادر جابجایی مسافر در مسیرهای آبی بین‌المللی در بندرعباس و خرمشهر قرار دارد. این جابجایی دریایی در طول هفته و در چند نوبت بین خرمشهر کویت، بندرعباس شارجه، بندر لنگه دبی و خرمشهر بصره برقرار است.

سفر دریایی بین‌المللی معمولا با کشتی‌های دو طبقه کاتاماران و رو رو انجام می‌شود که رو روها قابلیت حمل 120 دستگاه خودرو را هم دارند.

مسافت این سفرهای دریایی در مسیر خرمشهر کویت پنج ساعت، در مسیر بندرعباس شارجه 9 ساعت، در مسیر بندر لنگه دبی پنج ساعت و در مسیر خرمشهر بصره حدود دو ساعت طول می‌کشد.

هزینه این سفرهای دریایی با توجه به مسافت و همچنین خدمات دریافتی از 85 هزار تومان تا 200 هزار تومان متغیر است.

معافیت حمل بار در سفرهای دریایی نیز تا 50 کیلوگرم است، درحالیکه سفرهای هوایی تا 20 کیلوگرم از معافیت بار بهره‌مند هستند.

درحال حاضر حدود 85 آژانس مسافرتی فروش بلیت کشتی‌ها در این مسیرهای دریایی را بر عهده دارند. همچنین دفاتر شرکت‌های کشتیرانی در بندرعباس، بوشهر، لنگه، خرمشهر، دبی، شارجه و کویت مستقرند که اطلاعات و خدمات مربوط به برنامه حرکت کشتی‌ها و بلیت را در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

جدا از این، مسیرهای بین‌المللی، سفرهای دریایی داخلی نیز بین جزایر هرمزگان و همچنین خرمشهر برقرار است. امکانات موجود در بخش دریایی نشان می‌دهد بیشترین ظرفیت دریایی ایران در جابجایی مسافران متمرکز شده و نه تفریح و سرگرمی. این درحالی است که سفرهای تفریحی دریایی بویژه با کشتی‌های کروز امروزه یکی از سودآورترین نوع گردشگری محسوب می‌شود و کشورهای زیادی برای خرید و همچنین جذب این کشتی‌ها به بنادر خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان