arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۳

توصیه موسویان به کنگره: آزموده را آزمودن خطاست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خطاب به حامیان تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی در کنگره آمریکا گفت: سیاست فشار علیه ایران، سیاستی شکست خورده است و آزموده را آزمودن خطاست.

به گزارش ایرنا ، حسین موسویان طی سخنرانی خود در اجتماع هزار نفری مردم ایالت کارولینای جنوبی که به دعوت شورای امور جهانی این ایالت و با حضور مارک سنفورد نماینده این ایالت در کنگره برگزار شده بود، گفت: شما بارها از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل دعوت کرده اید که در مورد برنامه هسته ای ایران در کنگره سخنرانی کند.

وی ادامه داد: سخنرانیهای نخست وزیر اسرائیل در کنگره هیچ کمکی به صلح و امنیت در منطقه نکرده بلکه دشمنی و کینه و بی ثباتی را افزایش داده است؛ یکبار هم که شده از رییس جمهور یا وزیر خارجه ایران دعوت کنید تا برای کنگره واقعیتها را تشریح کند تا حقایقی را یه شما بگوید که تاکنون نشینده اید .

پژوهشگر ایرانی دانشگاه پرینستون آمریکا افزود: سی و پنج سال خصومت و دشمنی بین دو کشور بزرگ و قدرتمند ایران و آمریکا کافی است.

وی تصریح کرد: کلیه استراتژی های آمریکا همچون سیاست تغییر حکومت در ایران، حمایت از تجاوز صدام، تحریم، جنگ مخفی و تحریمهای یکجانبه و چند جانبه علیه ایران شکست خورده و کنگره جدید آمریکا نباید بدنبال آزمودن آزموده ها باشد.

این دیپلمات اسبق گفت: اسراییل که عامل کلیدی اعمال سیاست فشار ایالات متحده علیه ایران بوده، امروز از همیشه منزوی تر و آسیب پذیرتر شده و اعتماد دولت آمریکا را از دست داده است اما در مقابل، ایران قدرتمندتر و بانفوذتر از قبل شده است.

وی خاطرنشان کرد: منطقه در یک بحران بی سابقه به سر می برد ودر آستانه سقوط است؛ ایران وآمریکا دو کشوری هستند که در منطقه بیشترین قدرت و نفوذ را داشته و لذا مسئولیت بزرگ و تاریخی برای بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه را دارند.

وی به مذاکرات هسته ای و نقش آمریکا در این مذاکرات اشاره کرد و گفت: مذاکرات هسته ای به مرحله حساسی رسیده و ایران هم انعطاف ها و حسن نیت های کم نظیری را نشان داده است.

این دیپلمات اسبق ایرانی افزود: توافقاتی که تاکنون بدست آمده برای امضاء توافق نهایی کافی است زیرا متضمن تعهدات حداکثری ایران در چهارچوب معاهده ان پی تی و همچنین اقدامات زیادی فراتر از ان پی تی مثل غنی سازی در سطح پنج درصد و عدم بازفراوری در تاسیسات آب سنگین اراک است که فراتر از تعهدات جمهوری اسلامی در ان پی تی است.

وی از کنگره آمریکا خواست تا فرصت تاریخی برای توافق را از بین نبرد و گفت: نه آمریکا و نه منطقه پرآشوب خاورمیانه تحمل جنگ جدیدی را ندارد.

موسویان گفت: ایران و امریکا باید هر چه زودتر پرونده هسته ای را بسته و وارد همکاری برای مدیریت بحرانهای بزرگ خاورمیانه شوند و تروریسم تکفیری را از صفحه خاورمیانه پاک کنند و به ایجاد صلح و ثبات در عراق و افغانستان و سوریه و یمن و لیبی و دیگر کشورهای آسیب پذیر کمک کنند.

وی افزود: راه پایان دادن به خصومت با ایران، احترام متقابل، تاکید بر منافع مشترک و عدم مداخله است.

این دیپلمات اسبق ایرانی ادامه داد: دولت ایران از ابتدای انقلاب هیچ منعی برای ارتباط مردم آمریکا با مردم ایران نگذاشته است و دولت و کنگره آمریکاست که اعمال محدودیت کرده است.

وی خطاب به دولت و کنگره آمریکا گفت: به مردم اعتماد کنید ؛ از روابط مردم خود با مردم ایران نترسید؛ بگذارید با گسترش توریسم، تبادلات آکادمیک، گفت و گو بین دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت، تبادلات بشردوستانه و پزشکی و غیره، راه ارتباط مردم دو کشور باز باشد.

موسویان افزود: کنگره آمریکا تحت تاثیر لابی اسراییل است؛ چرا نمایندگان کنگره آمریکا با نمایندگان مجلس ایران گفتگو نکنند؛ گفت و گوی کنگره آمریکا و مجلس ایران به نمایندگان کنگره کمک خواهد کرد تا یکجانبه قضاوت نکنند و کمتر تصمیمات نامعقول بگبرند.
نظرات بینندگان