arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۴ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۳

آب از سواحل خلیج فارس به فلات مرکزی می‌آید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از آغاز مطالعات طرح انتقال آب از سواحل خلیج فارس به فلات مرکزی ایران خبر داد و گفت: این طرح ۱۶ استان و جمعیتی بالغ بر ۴۶ میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

حمید رضا جانباز در گفت و گو با فارس در خصوص جزئیات طرح انتقال آب از سواحل خلیج فارس به فلات مرکزی ایران گفت: این طرح بسیار گسترده است و انتقال آب به فلات مرکزی ایران 16 استان را در بر می‌گیرد که جمعیت فعلی این استانها 46 میلیون نفر است پس قاعدتاً برای اینکه مطالعات به سرانجام برسد و وارد مراحل اجرایی کار شویم یک مقدار کار طولانی می‌شود.

اتمام مطالعه انتقال آب از کریدور دریای عمان به شمال سیستان

وی افزود: اما در حال حاضر مطالعات برخی کریدورها به اتمام رسیده است که مثلاً می توان به کریدور دریای عمان به شمال استان سیستان و بلوچستان که از قبل شروع شده بود و به اتمام رسیده اشاره کرد.

جانباز گفت: کریدور انتقال آب به بخش‌هایی از کرمان و جنوب یزد هم توسط بخش خصوصی تمام شده است و مراحل اجرایی آن آغاز شده است که البته در این خصوص وزارت نیرو اقدام به خرید آب می‌کند.

وی افزود: از اردیبهشت ماه امسال قرارداد مطالعات این انتقال آب (به کرمان و جنوب یزد) تمام و منعقد شده و کار جدی زمانی آغاز می‌شود که مطالعات به اتمام برسد، بنابراین بخش‌هایی را که در قالب کریدورهایی از جنوب به شمال هست را طبق اولویت در دستور کار داریم که یکی از کریدورهایی که در اولویت است انتقال آب به منطقه صنعتی پارسیان در جنوب فارس است که تا 3 ماه آینده مناقصه آن برگزار می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور ادامه داد: با کارهای مطالعاتی کریدورهایی که به آن اشاره شد در حقیقت می توان گفت که طرح انتقال آب از سواحل خلیج فارس به فلات مرکزی آغاز شده است.

جانباز در پاسخ به این سئوال که برای اجرای این طرح انتقال آب از سواحل خلیج فارس به فلات مرکزی چه میزان اعتبار در نظر گرفته شده است، گفت: اعتبار آن عدد بالایی است و در زمانی اعتبار آن مشخص می‌شود که مشخصات اجرایی استخراج شود اما آن چیزی که در حال حاضر بخش خصوصی جهت انتقال آب به شمال کرمان در نظر گرفته است قیمت هر متر مکعب آب را حدود 7 تا 8 هزار تومان در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: به هر حال این طرح محدوده بسیار وسیعی را در بر می‌گیرد از استان خوزستان آغاز و به شرق سیستان و بلوچستان ختم می‌شود و سپس استان‌هایی را که در بر می‌گیرد از جنوب رشته کوه البرز است تا یک بخش‌هایی از زاگرس است.

جانباز در پاسخ به این سئوال که برخی از کارشناسان چندان از انتقال آب حمایت نمی‌کنند، گفت: بحث انتقال آب بسیار گسترده است، یک زمانی می‌خواهیم آب شور را با حجم زیاد منتقل کنیم اما یک زمان هست که می‌خواهیم آب را برای کشاورزی منتقل کنیم و یک زمانی هم می‌خواهیم آب را برای شرب منتقل کنیم که این یک نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: بنابراین یا باید در جانایی جمعیتی را که نیاز به آب شرب دارند تغییراتی داد و یا اینکه آب را در اختیار این جمعیت قرار دهید.

وی تصریح کرد: البته در این مطالعات تمام راهکارها و مطالعات قبلی استفاده می‌شود و منابع آب موجود در آن منطقه مطالعه می‌شود و نیاز جمعیت در افق 1425 مطالعه و کمبود را از طریق انتقال آب جبران می‌کنیم.
نظرات بینندگان