arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۳

کاخ سفید برای تنبیه نتانیاهو آماده می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابعی در کاخ سفید اعلام کردند که ریاست جمهوری آمریکا در حال بررسی اقداماتی در پاسخ به سخنرانی احتمالی نتانیاهو در کنگره، دو هفته پیش از انتخابات پیش روی این رژیم است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا، منابعی در کاخ سفید ضمن تایید این خبر اعلام کردند: از جمله اقدامات احتمالی که در پیش گرفته خواهد شد، تحریم کنفرانس سالانه رهبران لابی صهیونیست‌ها در آمریکا ‌(آیپک) است.

از دیگر اقدامات احتمالی کاخ سفید برگزاری مصاحبه و گفت‌وگو‌های رسانه‌ای توسط اوباما و دیگر مسئولان ارشد واشنگتن علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است. علاوه بر این برگزاری چندین مصاحبه تلویزیونی از سوی مسئولان دستگاه امنیتی آمریکا پیرامون موضع این کشور درقبال برنامه هسته‌ای ایران از برنامه‌هایی است که دولت آمریکا در حال ارزیابی آن برای مقابله با ادعاهای نتانیاهوست.

همچنین وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری، وزیر خارجه این کشور همزمان با سفر نتانیاهو به واشنگتن خارج از آمریکاست و نمی‌تواند در کنفرانس آیپیک که قرار است اول تا سوم مارس آینده برگزار شود، شرکت کند.

این در حالی است که نتانیاهو دوم مارس در کنفرانس آیپک حاضر خواهد شد و روز پس از آن در کنگره سخنرانی خواهد کرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید با متهم کردن رژیم صهیونیستی گفت: بدون شک اظهارات مقامات اسرائیل درباره پرونده هسته‌ای ایران درست نیست. آمریکا به مذاکرات خود با ایران ادامه خواهده داد اما این مذاکرات علنی نخواهد بود.

وی ادامه داد: نتیجه مذاکرات با ایران برای آمریکا و همچنین اسرائیل مهم است وبه همین دلیل ما به رایزنی‌های خود ادامه خواهیم داد. من نمی‌توانم به محتوای این مذاکرات وارد شوم اما می‌توانم بگویم که آمریکا می‌داند لازم است این مذاکرات به شکل علنی صورت نگیرد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز جمعه با انتقاد شدید از اظهارات بنیامین نتانیاهو، با تمسخر گفت: به نظر می‌رسد او بیش از کسانی که برگزاری مذاکرات را برعهده دارند می‌داند.

نتانیاهو جمعه در واکنش به گزارش آژانس‌ هسته‌ای که بر پایبندی ایران به تعهدات خود به آژانس تاکید داشت، مدعی شد: ایران هنوز بر موضع خود مبنی بر تلاش‌ برای مخفی‌ کردن برنامه هسته‌ایش مصر است، ما از روند مذاکرات اطلاع دقیق داریم و می‌دانیم که یک توافق بد در حال انعقاد است.

نتانیاهو از سوی جان بوئنر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سخنرانی در کنگره این کشور در سوم ماه آینده میلادی دعوت شده است.

اوباما و هم پیمانانش می‌ترسند که سفر نتانیاهو به واشنگتن فرصتی برای رژیم صهیونیستی و جمهوری خواهان فراهم کند. این دو در کنگره برای افزایش تعداد مخالفان با توافق هسته‌ای ایران تلاش می‌کنند.

نظرسنجی جدید شبکه CNN آمریکا نشان می‌دهد که بیشتر آمریکایی‌ها با این مساله که حزب جمهوری خواه این کشور بدون اطلاع دولت، از نتانیاهو دعوت کرده تا در کنگره سخنران کند، مخالف هستند و 63% شرکت کنندگان در نظر سنجی آن را اقدامی نادرست از سوی جمهوری خواهان قلمداد کردند چرا که بدون هماهنگی با کاخ سفید انجام شده است. این در حالی است که 33% شرکت کنندگان از این اقدام حمایت کرده‌اند.

دعوت خودسرانه رئیس کنگره آمریکا از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره درباره برنامه هسته‌ای ایران باعث بروز اختلافات شدید میان اوباما و نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس شده است و اوباما در واکنش به این سخنرانی نتانیاهو اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی درباره مذاکرات هسته‌ای گروه 5+1 با ایران در اختیار نتانیاهو و مراجع امنیتی اسرائیل قرار نخواهد داد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان