arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۰۴۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۷ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۳
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم بزرگداشت روز پرستار:

امروز فرصت تاریخی در حوزه سلامت در دولت روحانی به وجودآمده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دکتر ربیعی گفت: معتقدم جایگاه پرستاری باید در حیطه درمان مشخص شود و در آینده نیز جهت‌گیری ما در بحث بهداشت و پیشگیری در حوزه پرستاری خواهد بود.

دکتر علی ربیعی امروز در مراسم بزرگداشت روز پرستار  با اشاره به این‌که ریشه و منشأ کرامت پرستاری از دین سرچشمه می‌گیرد و حضرت زینب(س) منشأ این کرامت به حساب می‌‌آید حتی در غرب نیز مادر ترزا از کلیسا سرچشمه گرفته است یعنی در جوامع غربی یک راهبه را به عنوان منشأ عظیم پرستاری به جهان شناسانده‌اند تصریح کرد:  پرستاری که باید به وضع جسمی و روحی یک بیمار رسیدگی کند حتماً باید دارای روحی آرام باشد و داشتن رضایت شغلی لازمه این روح آرام است.

دکتر ربیعی به حادثه فوت پسر خود اشاره کرد و گفت: در سال 1386 در ماه رمضان پسرم تصادف کرد و 3 ساعت در کنار خیابان مانده بود تا اینکه در ساعت 3 نیمه شب با مراجعه به بیمارستان حضرت رسول (ص) وی را یافتم به محمدجواد فرزندم سپرده بودم که به دلیل ماه مبارک رمضان نذری را پخش کند و وقتی که هم تصادف کرده بود کارت من در جیبش بود و از این طریق فهمیدم که تصادف کرده است. وقتی به بیمارستان رسول اکرم رفتم نخستین کسی که در آن‌جا حاضر بود یک پرستار بود که مانند یک مردم‌شناس با من صحبت کرد. من هم بیمه تکمیلی نداشتم ولی آن پرستار آن‌قدر خوب با من صحبت کرد مثلاً به من گفت معلوم بود پسر شما از یک خانواده متشخص است یا این‌که در جیب پسرتان یک دعای ماه رمضان بود و این هم نشان می‌داد که این پسر از یک خانواده مذهبی است.
وی ادامه داد: در تمام زمانی که پسرم بر روی تخت بیمارستان بود پرستاران زن و مرد پدرگونه و مادرگونه بالای سر وی بودند هر چند من در آن زمان سمتی نداشتم و کسی مرا نمی‌شناخت که به خاطر من این کارها را انجام دهند. در طول مدتی که در بیمارستان بودم متوجه شدم از بینی فرزندم یک ماده لزج خارج می‌شود بنابراین پرستاران سعی کردند که مرا آرام کنند. بعد از این‌که از بیمارستان خارج شدم همان پرستار با من تماس گرفت و خبر فوت فرزندم را به من داد. ولی آن‌قدر این نوع رفتار آنان دقیق و مردم شناسانه بود که هنوز هم به سراغ آن‌ها می‌روم و پای درددل آن‌ها می‌نشینم.
دکتر ربیعی  خطاب به پرستاران گفت: یقین داشته باشید که صدایتان را می‌شنویم و از مسایلتان با خبریم. با گفتگو و مفاهمه می‌توانیم مسایل را پیش بریم. نباید فرصت تاریخی پیش آمده در حوزه سلامت را با برخی اقدامات به نارسایی تبدیل کرد.
دکتر ربیعی افزود: البته شما باید ذینفعان حوزه خود نظیر بیمارستانها، دولت، بیمه ها، بیماران و ...را نیز در نظر داشته باشید. شما هم در گروه این ذینفعان هستید.
وی درباره نقش پرستاران در آرامش روانی برای بیمار و همچنین همراهان بیماران، به حادثه تصادف پسرش و جان باختن وی به دنبال این تصادف و همچنین دلجویی پرستاران بیمارستان محل بستری از وی به عنوان پدر حادثه دیده در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: تکریم از پرستار منشاء دینی دارد پیش از آنکه در بعد جسمی رفتار کند، بی‌تردید با روح بیماران در ارتباط است. پرستاری که می‌خواهد وضع روحی بیمار را درمان کند بی‌تردید خود باید وضع روحی خوبی داشته باشد.
وی با اشاره به لغو سفرش به دلیل تمایل به حضور در مراسم بزرگداشت روز پرستار ادامه داد: به شخصه شما پرستاران را دوست دارم. دولت شما را دوست دارد. در این دولت صداهایی که شاید پیش از این چندان شنیده نمی‌شد را می‌شنیدیم. به عنوان مثال این هفته می‌خواهم به مرده شورخانه بروم و صدای آنها را که تا کسی نشنیده است را بشنوم. ما صداهای خاموش را می‌شنویم.
وزیر رفاه افزود: اگر نمی‌توان به یکباره کار بزرگی را انجام داد اما تصور نکنید که ما شما را درک نمی‌کنیم. ما صدای شما را می‌شنویم و درک و شناخت مناسبی از مشکلات‌تان داریم.
دکتر ربیعی در عین حال بر لزوم پژوهش، حول و هوش مباحث پرستاری تاکید کرد و گفت: نیاز است بحث مدیریت پرستاری چه در بخش بالین چه در بخش اطفال و سایر موضوعات دیگر، به مساله پژوهش توجه شود. برای بهبود وضع پرستاری و جایگاه آن نیازمند پژوهش بیشتری در این حوزه هستیم.
وی همچنین مساله حقوق و دستمزد در گروه پرستاری را مطرح کرد و گفت: در نظام بیمارستانی باید مسائل پرستاری را جست‌وجو و مشکلات آن را حل کرد. به دنبال برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همچنین کارکارشناسی این موارد محقق خواهد شد. نمی‌توان پرستاری را فارغ از نظام حقوق، دستمزد و نظام اداری کشور در نظر گرفت. در این مساله باید همه وجوه در نظر گرفته شود. امیدواریم گاید‌لاین‌های مربوطه سریع‌تر تعریف شوند. به این ترتیب شفافیت بیشتری در این زمینه به وجود خواهد آمد.
وزیر رفاه اقدامات انجام شده در حوزه سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: فکر می‌کنم امام (ره) امروز که به حوزه سلامت نگاه می‌کند، بسیار خرسند است. کارهای بزرگی کرده‌ایم اما مثل ماهی در آب گاهی متوجه این کارهای بزرگ نیستیم. دولت نشان داد که اهل کارهای بزرگ و درست انجام دادن کارهاست. معتقدم در این مسیر به سمت جایگاه واقعی پرستاری نیز پیش خواهیم رفت.
وی تاکید کرد: سهم پرستار در خروجی درمان باید مشخص شود جایگاه کرامت پرستاری بسیار مهم است. یقین دارم که این مباحث رخ خواهد داد.

دکتر ربیعی در عین حال گفت: جهت گیری ما باید به سمت بهداشت و پیشگیری باشد و به این سو پیش خواهیم رفت. نقش پرستار در این بخش مشخص خواهد شد. در اینجا دست و بال ما برای عمل بازتر است.

وی جلسه شورای عالی بیمه و طرح قوانین برجا مانده پرستاری در این جلسه را مورد اشاره قرار داد و افزود: در جلسه گذشته شورای عالی بیمه مباحث مختلف مربوط به پرستاری مطرح شد. مطمئن باشید که به مسائل حول و هوش پرستاری چه تعرفه‌ها و ارتقای نظام بهره‌وری توجه داریم. مباحث مربوط به این امور از جلسه قبل آغاز شده است. به تلاش و کارمان و همچنین مدیریت وزیر بهداشت اعتقاد کامل دارم. مطمئن باشید که صدای شما را می‌شنویم.

وی تاکید کرد:‌ پرستاران علاوه بر حل مشکل و آلام بیماران باید آلام و مشکلات بستگان آنان را نیز مرتفع کنند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: زمانی که دکتر هاشمی از من خواست تا به این مجلس بیایم من سفری کاری را لغو کردم چرا که برای پرستاران ارزش قائلم و هنوز با پرستاران بیمارستان محل بستری پسرم در ارتباطم و قبل از اینکه به این برنامه بیایم با آنها صحبت کردم تا مشکلات شما را دریابم.

دکتر ربیعی گفت: مشکل پرستاران به نظر من عدالت یا احساس عدالت است چرا که بر اساس علم جامعه‌شناسی هر کس داده‌ها و ستاده‌های خود را با دیگران مقایسه می‌کند و پس از این مقایسه باید احساس عدالت داشته باشد وگرنه احساس نارضایتی می‌کند.
وزیر کار گفت: وزیر بهداشت نیز دغدغه شما یعنی از بین بردن ناعدالتی‌ها را در ذهن دارد چرا که این موضوع را در شورای عالی بیمه مطرح کرد، ولی در کل به نظر من باید مشکلات و مسئله پرستاری را در نظام بیمارستانی جست‌وجو کرد و این مشکلات با برنامه‌ریزی و اقدام کارشناسی حل خواهد شد.

دکتر ربیعی تأکید کرد: نمی‌توان پرستاری را فارغ از ساختارهای اداری، حقوق و دستمزد و بهداشت و درمان بررسی کرد، بلکه باید آن را درون یک ساختار جامع درنظر گرفت.

وی افزود: دولت در عرصه سلامت کار بزرگی انجام داد و نشان دادن این نتایج زمان زیادی می‌طلبد، ولی در کل، دولت نشان داده است کار درست را انجام می‌دهد و کار را درست انجام می‌دهد.

وزیر کار تصریح کرد: باید جایگاه پرستاران در حوزه درمان جایگاهی دارای کرامت بوده و نقش آن در سلامت مشخص شود و ان شاءالله این موضوع به زودی رخ خواهد داد.

دکتر ربیعی گفت: باید به سمت بهداشت و پیشگیری حرکت کنیم و خواهیم کرد که این موضوع نقش پرستاران را بیش از پیش افزایش خواهد داد، پس بنا داریم نقش پرستاران در پیشگیری مشخص شود و قوانین عادلانه باشد.
وزیر کار گفت: حقوق پرستاران را بیش از پیش مورد توجه قرار خواهیم داد و به خصوص قانون ارتقای بهره‌وری را برای پرستاران مدنظر قرار خواهیم داد و شما کم‌کم در سال‌های آینده خواهید دید که نتایج خوبی به وجود می‌آید، چرا که من به مدیریت وزیر بهداشت اعتقاد دارم.
دکتر ربیعی تأکید کرد: من معتقدم هر کس باید در موضوع بهداشت سهم عادلانه خود را بگیرد و در تأمین اجتماعی حقوق‌ها براساس شایستگی پرداخت شود.

وی افزود: ما در راستای حق سختی کار و بازنشستگی پیش از موعد آنان نیز حرکت می‌کنیم و از شرکت‌های تعاونی پرستاران نیز اگر خوب عمل کنند حمایت می‌کنیم.

فعالیت‌های پژوهشی پرستاران باید بیش‌تر شود

دکتر ربیعی گفت: فعالیت‌های پژوهشی پرستاران باید بیش‌تر شود در حال حاضر یک مرکز تحقیقات پرستاری وجود دارد ولی باید نسبت به جایگاه پرستاری تلاش بیش‌تری انجام شود.

دکتر ربیعی عنوان کرد: فعالیت‌های پژوهشی پرستاران باید بیش‌تر شود در حال حاضر یک مرکز تحقیقات پرستاری وجود دارد ولی باید نسبت به جایگاه پرستاری تلاش بیش‌تری انجام شود.زیرا در جامعه‌شناسی نیز از روش پرستاری استفاده کرده‌اند. به طوری که 50 بیماری مبتلا به سرطان را مشارکتی گرفتم یعنی بر این اساس نیاز به یک مدیریت پرستاری بالینی وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: باید در نظام پرستاری براساس داده‌ها و ستاده‌ها مسائل را پیگیری کنیم. زیرا پرستاری خارج از قوانین پرداختی حقوق دولتی نیست و نمی‌توان گروه‌های دیگر را نادیده گرفت. هم اکنون یک تیم حرفه‌ای بر روی این موضوع کار می‌کند ما نیز نباید مطلقاً به دریافت فردی توجه کنیم. بلکه باید به میزان دریافتی تیم را بررسی کنیم و ان‌شاءالله گایدلاین‌ها (راهنماهای بالینی) را تعریف می‌کنیم تا این مشکلات برطرف شود.

وی افزود: از ایام دهه فجر زمانی نگذشته است مطمئناً اگر امام راحل نیز امروز بودند از حرکت‌هایی که در حوزه سلامت شده است خوشحال می‌شدند وی تصریح کرد: کارهای بزرگی صورت گرفته است بنابراین دولت نشان داد اهل کار بزرگ است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: معتقدم جایگاه پرستاری باید در حیطه درمان مشخص شود و در آینده نیز جهت‌گیری ما در بحث بهداشت و پیشگیری در حوزه پرستاری خواهد بود.

ربیعی تصریح کرد: در جلسه شورای عالی بیمه ما و وزارت بهداشت حضور داریم و در تلاشیم تا در ادامه استقرار نظام سلامت نقشی پیشگیری پرستاران پررنگ‌تر شود، در جلسه گذشته شورای عالی بیمه بحث پرستاری مطرح شد مثلاً بحث قوانین اجرا نشده، یا قوانین تعرفه پرستاری و ارتقای نظام بهره‌وری مورد توجه قرار گرفت و در جلسه بعدی نیز به آن می‌پردازیم.

وی گفت: معتقدم این مباحث پرستاری باید به صورت آرام توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد ولی مطمئن باشید سال آینده که از ما برای این جلسه دعوت کردید حتماً ممنون خواهید شد که به مشکلاتتان رسیدگی شده است چون بنده و وزیر بهداشت برطرف‌کردن مشکلات پرستاری را اعتقاد داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: براین اساس در تأمین اجتماعی براساس فعالیت پرستاران دریافتی‌ها را پرداخت می‌کنیم. البته این مسئله منهای مسائل دارویی است. در زمینه سختی کار پرستاران نیز با وزیر بهداشت به تفاهم رسیدیم بنابراین سعی می‌کنیم حداقل در مبحث تعاونی مسکن به آنان کمک کنیم.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: شما پرستاران باید ذی‌نفع بیمارستان‌ها و بیماران‌تان باشید بنابراین می‌توان مشکلات را برطرف کرد و امروز هم در فرصت تاریخی که در حوزه سلامت در دولت آقای روحانی به وجودآمده است بتوانیم بر این مشکلات فائق آییم.
نظرات بینندگان