arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۱۵۹
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۲ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۳

خرید خدمت سربازی برای غایبان آزاد شد

نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 3 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1394، با بند ط تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس این بند:

به دولت اجازه داده می‌شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کند.

تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف 150128 نزد خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

میزان جریمه مشمولان غایب برای صدورکارت معافیت نظام وظیفه به شرح جدول ذیل است:

خرید خدمت سربازی برای غایبان آزاد شد

1- به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال ده‌درصد (10%) به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش ماه، یکسال محسوب می‌شود.

2 - برای مشمولان متأهل پنج درصد(5%) و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند پنج درصد (5% ) از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.


پیشنهاد حذف برای رفع تبعیض

در جریان بررسی بند ط تبصره 16 ماده واحده لایحه بودجه سال 94، نادر قاضی پور پیشنهاد حذف کل این بند را مطرح کرد. این نماینده اعتقاد داشت که همه باید به خدمت سربازی بر وند و جریمه آن کار صحیحی نیست.

پس از طرح حذف این بند، مهدی کوچک زاده با استناد به بند 9 اصل 3 قانون اساسی اخطار داد.

نماینده تهران با بیان اینکه ممکن است به هر دلیلی بخواهیم خدمت سربازی را بفروشیم ادامه داد: این نگاه که برای کسب درآمد غایبان مشمولان خدمت وظیفه عمومی را جریمه کنیم درست است. اما اینکه مجرم های یکسان را متفاوت جریمه کنیم جای بحث دارد.

وی با بیان اینکه قانون اساسی مخالف تبعیض است، توضیح داد: این امر مشابه عبور از چراغ قرمز است. مجری قانون بدون توجه به شرایط سنی و تحصیلی مجرم، جریمه را اعمال می کند، بنابراین چه دلیلی دارد جریمه غایب متفاوت باشد.

در زمان طرح این اخطار قانون اساسی محمدحسن ابوترابی فرد ریاست جلسه را بر عهده داشت. او پاسخ این اخطار را نداد چرا که حذف پیشنهاد دردستور کار بود. با این حال بعد از آنکه نمایندگان با حذف بند ط تبصره 16 موافقت نکردند، حمید رسایی مجدد به استناد اصل 3 قانون اساسی اخطار داد و تأکید کرد این مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مغایر قانون اساسی و عدالت است.

در زمان طرح اخطار حمید رسایی، دکتر علی لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت و توضیح داد: نکاتی در این زمینه وجود دارد، اما مشخص نیست که آیا واقعا خلاف قانون اساسی است یا خیر.

وی ادامه داد: گفته شد جریمه غایبان مشمولان خدمت وظیفه عمومی مشابه عبور از چراغ قرمز است. اما بحث این است که می توان نگاه دیگری به این جریمه ها داشت. باید دقت داشت که بهره مندی افراد در زمان فرار از خدمت چه بود، این نگاه شبیه جرایم مالیاتی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین اشکال قانون اساسی به روشنی مشخص نیست، اما اگر شورای نگهبان ایراد قانون اساسی گرفت حتی بر طرف خواهیم کرد.

عباس قائید رحمت نیز به اصول 19، 20 و 23 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: برخی دوستان عنوان می کنند فراری های بالای 8 سال از خدمت وظیفه عمومی توانایی لازم را ندارند آیا آنها نمی توانند پیاز پوست بکنند؟ رانندگی کنند؟ یا نگهبانی بدهند؟

دکتر لاریجانی در جواب این نماینده گفت: اخطار شما هم تبعیض است. اما روشن نیست که چنین تبعیضی به قطعیت وجود دارد، بنابراین اخطار شما وارد نیست.

 

طلایی نیک: با نیروهای مسلح هماهنگ شد

هنگام بررسی پیشنهاد حذف کل بند ط تبصره 16 ماده واحده لایحه بودجه سال 94، محمدرضا طلایی نیک معاون پارلمانی وزارت دفاع در مخالفت با حذف این بند تأکید کرد که نظر زیرمجموعه های مربوطه از جمله نیروهای مسلح اخذ شده است.

وی ادامه داد: این مصوبه تکلیف سربازان فراری را تعیین می کند و افراد یا تصمیم می گیرند خدمت کنند یا جریمه عدم حضورشان را پرداخت می کنند. این کار هم از بعد اجتماعی تأثیرگذار است و هم مشکلات مالی نیروهای مسلح را برطرف می کند.

از سوی دیگر نیز محمدمهدی مفتح به عنوان سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ضمن مخالفت با حذف کل این بند عنوان کرد: کمیسیون تلفیق تلاش کرد با تغییر اعداد و ارقام و لحاظ شرایطی، عدالت را رعایت کند.

مهدی کوچک زاده که مخالف کل بند ط تبصره 16 ماده واحده لایحه بودجه بود، در زمان بررسی بند یک موضوع جریمه غایبان از خدمت سربازی اخطار قانون اساسی به استناد اصل 3 داد.

نماینده مردم تهران عنوان کرد: کل بند خلاف عدالت است اما غایب 8 سال از خدمت سربازی چه گناهی کرده است که مجلس امسال چنین مصوبه ای داشته که به ازای هر 6 ماه، یک سال جریمه پرداخت کند.

وی توضیح داد: اگر ما سال گذشته چنین مصوبه ای داشتیم، غایب از خدمت 8 سال غیبت داشت نه 9 سال.

دکتر لاریجانی در پاسخ به اخطار گفت: شما با اصل بند مخالف هستید و تلاش دارید در فرازهای مختلف این موضوع را مطرح کنید.

رئیس مجلس تأکید کرد: قرار نیست احساس کنیم و شرایط این چنینی را نیز در نظر بگیریم. غایبان از خدمت سربازی، خلاف کردند، اما ما با شرایطی آنها را معاف کردیم.

منبع : خانه ملت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۳۰
غیر قابل انتشار: ۰
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
2
44
10 سال درس خوندیم حالا باید بریم سربازی، 10 سال پول در آوردن الانم میخرن خدمتشونو/شب و روز باید گریه کرد به حال دهه شصتیا تو ایران
طاهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
1
5
خیلی خوبه چون در حال حاضر هم پولدارا بنحوی به خدمت می روند و خدمت را انجام می دهند که خدمت نکنند خیلی به صرف صلاح کشور و نظام است اینجوری ضرر کمتری به نظام و کشور وارد می شود اصلا ً با ید در کشور سربازی حرفه ای بشود.
1- خیلی از بیکاری جوانان کم می شود
2- هر کس آزاد باشد معادن سربازی را بخرد
در اینصورت فقط ضعفا و کمتر برخوردارا نیستند که تبعیضانه از مرزها و کشور حفاظت کنند و با پول خرید بقیه به آنهایی که می خواند حرفه نظامی داشتبه باشد می توان حقوق داد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
1
19
من باتاهل بایدبرم خدمت وبافوق لیسانس برم خدمت اونوقت دوستم که راهنمایی ترک تحصیل. کرده رفته سرکاروالان هم خونه داره هم ماشین نبایدبره خدمت
کاوه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
2
6
چرا فقط غایبین بالای 8 سال؟ شما که می خواهید درآمدی از این راه کسب کنید، خرید خدمت دوران صلح را به هر متقاضی ای که خواهان معاقیت است بفروشید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
1
7
پولدارها بجنبند حیف اون دو سالی که عمرمان را در بدترین شرایط تلف کردیم ولی الان پولدارها با 10 میلیون ناقابل خدمت مقدس!!!!!!!!!!!! را میخرند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
2
1
خرید خدمت خوبه اما این که به ازای هرسال جریمه کنن خوب نیست بی عدالتیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
3
4
بنظر من خيلي گران حساب ميكنند تخفيف بدهند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
3
7
منه متولد 67 باید برم دو سال اجباری و 68 قانون گریز دیپلم ردی میره آنتالیا واسه دیدن کنسرت و.....
ناشناس
|
Korea, Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
2
9
خاک بر سر من که رفتم درس خوندم و سربازی هم رفتم و بخاطر تحصیلاتم نه کار دون پایه میتوانم انجام دهم نه کار درست و حسابی است که استخدام شوم. درس نمیخواندم و سربازی نمیرفتم میتوانستم برم دلالی کنم و الان میلیاردر بودم وسربازیم رو هم میخریدم.. این کار ظلم به همه اونهایی است که در این کشور زحمت کشیده اند و به قانون احترام گذاشته اند.
محمد علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
1
1
سلام
ای کاش برای آنهایی که غیبت ندارند هم امکان خرید وجود داشت ...
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
0
14
یه غیبت کرده ۲۷ ساله میتونه سربازیش رو بخره ولی یه تحصیل کرده ۲۷ ساله نمیتونه بخره از عجایب هفت گانه نیست. غیر از اینه گفتن اونا سنشون بالا رفته دیگه به درد سربازی رفتن نمی خورند؟ اونا غیبت کردن ما هم درس خوندیم اونا کارگری کردن ما هم کارگری کردیم تا خرج دانشگامون رو در اوردیم اونا محروم بودن ما هم محروم بودیم رفتیم کار کنیم گفتن بیمتون رو رد نمی کنیم چون کارت سربازی ندارید گفتم پاسپورت بدین گفتن کارت سربازی ندارید نمیدیم گفتیم مجوز بدید یه مغازه ایی راه بندازیم گفتن باید کارت سربازی داشته باشید به خدا ما هم انسانیم و همه اون سختی ها رو کشیدیم تازه اونا اونا تونستند واسه خودشون کار کنند من خودم پدرم پیر شده مادرمم مریض و همه جوره در خدمتشون بودم چون وظیفم بوده ولی از این به بعد کی میاد کمکشون کنه نظام وظیفه میاد؟ معافی که نمیدن طرح خریدم که تبعیض قائل میشن خوب اخه واسه چی؟ چرا این قدر تعصبی نظر میدید خوب بذارید ما هم مثل بقیه شاملمون بشه بذارید هممون که رو هم ۴-۵ میلیون شاید نشیم معاف بشیم چه عیبی داره همیشه بهترین ها رو واسه همه بخوایم در پناه حق
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
0
7
کلا همه چی تو این کشور داره داد میزنه دانشگاه رفتن الکیه و حماقته!
اگه بعد دیپلم گرفتین خیلی کشته مرده‌ی تحصیلات عالیه این تا لیسانس بخونین برین دنبال بازار آزاد! اگه مالیات هم ندین باز بیشتر به نفعتونه!
عاشق ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
2
0
اگر این کار تبعیض بین فقرا و ثروتمندان نیست لطفا از پول بدست آمده از این راه امکان ادامه تحصیل کسانی که به خدمت مقدس سربازی رفته اند را در دانشگاه آزاد فراهم آورید؟!؟
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
1
7
آخه درس بخونی که چی بشه .الان 90درصد اونایی که میرن دانشگاه فقط برای فرار از سربازی هست وگرنه برای خودشون هم مثل روز روشنه که کار براشون بعداز درس نیست.بهرحال خداروشکر.ایشالا نصیب بقیه هم بشه ما که بخیل نیستیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
4
12
چرا من با مدرک فوق ليسانس و سى سال سن بايد خدمت کنم و ى بى سواد27ساله بايد بتونه سربازيشو بخره؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظرات بینندگان