arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۷ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۳

گرد و خاک در زاهدان موقتا فروکش کرد/ یخبندان در راه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 درحالی که در روزهای گذشته گرد و خاک بخش هایی از استان سیستان و بلوچستان را درگیر کرده بود، اما با تغییر شرایط جوی و بارش باران در این استان، اوضاع برخی مناطق بهتر شده است.

خبرآنلاین نوشت: چند روزی است که طوفان به همراه گرد و غبار وارد استان سیستان و بلوچستان شده است، خاک بر چهره شهرها بخصوص زاهدان نقش بسته است، اما هنوز کسی آستین هایش را بالا نزده و فکری به حال وضعیت نامطلوب این شهر نکرده است.

محمدرضا امیرمرادی، مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان دلیل گرد و خاک ها در سیستان و بلوچستان چنین بیان می کند: این یک سیستم جوی است که از طرف جنوب غرب استان شهر را تحت تاثیر قرار داده است و باعث شده که سرعت باد در زاهدان به 100 کیلومتر در ساعت برسد و البته شهرهای میرجاوه، نصرت آباد و منطقه زابل را تحت تاثیر قرار بگیرند و تا سیستان ادامه داشته باشد.

او البته به خبرآنلاین می گوید که اکنون از گرد و غبار خبری نیست: خوشبختانه وضعیت آب و هوای زاهدان بهتر شده و از ورود گرد و خاک ها کاسته شده است، در حال حاضر آب و هوای شهرستان زاهدان با بارش همراه است که این بارندگی به تناوب تا فردا ادامه خواهد داشت، اما احتمالا تندبادهای موقتی وجود دارد و ما با کاهش محسوس دما روبرو می شویم که از فردا صبح تا چهارشنبه احتمال یخبندان شبانه محتمل است.

چرا دولت به فکر هوای زاهدان نیست

مردم استان سیستان و بلوچستان چندین سال است که درگیر ورود بادهای تند هستند و ورود ریزگردها و وضعیت نامطلوب آب و هوا برایشان قابل پیش بینی است.

عباس شیبک، عضو کمیسیون عمران شورای شهر زاهدان دراین باره به خبرآنلاین می گوید: روز گذشته آب و هوای زاهدان فجیع بود و شعاع دید پایین آماده بود. سرعت بادها هم بی سابقه بود و موجب شد که بسیاری از درخت ها قطع شده و بر روی ماشین ها سقوط کنند که البته خسارت های فراوانی از جمله قطعی برق داشت. خوشبختانه امروز این مشکل برطرف شده است.

این شورای شهر زاهدان در مورد منشاء اصلی ورود ریزگردها معتقد است: معمولا بادها از طرف زابل به سمت زاهدان حرکت می کند، اما الان ورود این بادها و ریزگردها از سمت استان خوزستان است. ش

یبک در حالی این نظر را می دهد که فریبا برنایی، عضو کمیسیون عمران، بانوان و خدمات شهری شورای شهر زاهدان بر این باور است که اختلافات دما باعث طوفان در شهر می شود: تا امروز صبح یعنی سوم اسفند ماه گرد و خاک در هوای شهر دیده می شد، اما چند ساعتی که بارندگی پراکنده توام با باد کمی از گرد و خاک شهر کاسته است. روز گذشته سرعت باد 114 کیلومتر در ساعت رسید، بیشتر درخت ها شکستند و بر روی ماشین ها و خانه ها سقوط کردند. بقدری باد و گرد و خاک به شهر وارد شد که تقریبا همه خانه زیر خاک بودند و کودکان و بزرگسالان جرأت نداشتند از خانه ها بیرون بیایند.

آماده باش همه سازمان ها

برنایی با تاکید بر اینکه در این چند روز همه ارگان ها در آماده باش کامل بسر می بردند، به خبرآنلاین گفت: شهرداری، ستاد بحران شهری، آتش نشانی و... همه و همه در حال کمک رسانی به شهر بودند. سرعت بالای باد موجب شد که بسیاری از درختان بشکنند و بر روی خودروها و تیرهای برق سقوط کنند که این قضیه قطعی برق را به همراه داشت که خوشبختانه اداره برق با تلاش شهرداری این مشکل را مرتفع کرد. ناگفته نماند که شهرداری با کمبود بودجه سعی کرد که برنامه ریزی خوبی برای رفع مشکلات شهر داشته باشد و البته موفق هم شدند.

از سوی دیگری امین الله نقش بندی، عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر زاهدان می گوید ورود طوفان و گرد و غبار در این فصل سال، غیرعادی است: استان سیستان به بادهای 120 روزه معروف است و این بادهای فصلی در اردیبهشت ماه به شهرها ورود پیدا می کند، از حوزه کرمان و کویر لوت به سمت استان می آید، اما هیچ وقت سابقه نداشته است که در این فصل بادهای طوفانی به شهر وارد شوند.

نقش بندی گفت: روز گذشته طوفان شدید شهر را درگیر کرد و فضای شهر پر از گرد و غبار شد، این مساله منجر شد که شعاع دید بسیار پایین بیاید و همه مدارس تعطیل شود. تعداد زیادی از درخت ها شکسته شدند و ترافیک جدی در شهر حاکم شد. شهرداری و نهادهای دیگر با تمام قوا نیروهایشان را در خدمت شهر و شهروندان بسیج کردند و خوشبختانه بسیاری از مشکلات برطرف شد.

سقوط 115 اصله درخت در شهر

عباسعلی ارجمندی، فرماندار زاهدان هم درباره گرد و خاک و طوفان چند روز گذشته در زاهدان به خبرآنلاین گفت: ورود باد به همراه گرد و غبار در شهرهای زاهدان، نصرت آباد و بخش کورین نسبت به شهرهای دیگر بود و تا روز گذشته یعنی دوم اسفند ماه شدت طوفان به 100 کیلومتر در ساعت رسید که متاسفانه 350 پارگی سیم برق بر اثر سقوط درختها به وجود آمد ودر حوزه روستایی و شهری با قطعی برق مواجه شدیم، البته فقط در حوزه شهری زاهدان 115 اصله درخت سقوط کردند که با تلاش اکیپ های امدادی ستاد بحران شهر، شهرداری جمع آوری و قطعی برق هم برطرف شد.

فرماندار زاهدان گفت: در این چند روز همه نهادها در آماده باش کامل بسر می بردند. جلسات متعددی در ستاد بحران و فرمانداری با حضور شهرداری، هلال احمر و... برگزار شد و همه نیروهای امدادی فعال بودند.

همچنین مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان به خبرآنلاین گفت: فعلا هوای شهر هم طوفانی است و هم بارانی، کمی از گرد و غبار در شهر کاسته شده است اما با این حال همه نیروها از جمله پلیس راهور، تیم های امدادی حلال احمر، اورژانس بسیج شدند تا به وضعیت شهر و حال شهروندان رسیدگی کنند.

غلامرضا اربابی گفت: نیروهای پلیس راهبری شبانه روز در حال آماده باش هستند تا ترافیک در جاده ها و خیابان ها به وجود نیاید.

وی گفت: خوشبختانه بافت شهر فرسوده نیست و هیچ یک از خانه ها و شهروندان آسیب ندیده اند، روز گذشته طوفان شدیدی به شهر وارد شد که تعداد زیادی از درخت ها بر روی خودروها سقوط کرده و بعضی از تیرآهن های ساختمان های نوساز در شهر سقوط کردند که خوشبختانه هیچ تلفات جای در بر نداشت.
نظرات بینندگان