arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۳

منابع آمریکایی: مذاکرات به 3 بند آخر رسیده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منابع آمریکایی نزدیک به مذاکرات گروه «1+5» و ایران در «ژنو» مدعی شدند که مذاکرات چند روز گذشته پیشرفت داشته و به سه بند آخر رسیده است.

به گزارش فارس، روزنامه «الحیات» چاپ لندن در گزارشی از سیر مذاکرات گروه «1+5» و ایران در «ژنو» سوئیس، نوشت که منابع آمریکایی می‌گویند که مذاکرات «به بندهای آخر» رسیده که مربوط به سه مسئله است.

الحیات نوشت: اما تهران، اشاره آمریکا به توقف مذاکرات در صورت بی‌نتیجه بودن گفت‌وگوها را «جنگ روانی شکست‌خورده» دانست و هر توافق «ناقص یا مبهم» را رد کرد.

این روزنامه لندنی نوشت: یک عضو هیئت (مذاکره‌کننده) ایرانی به الحیات گفت که کشورش «انگیزه» سخنان (جان) کری را می‌فهمد و «در چنین شرایطی طبیعی است».

الحیات افزود: اما منابع آمریکایی به الحیات گفتند که «مذاکرات پیشرفت داشته و به بندهای آخر توافق چارچوب رسیده» که متعلق به سه مسئله است یعنی «غنی‌سازی اورانیوم»، «لغو تحریم‌ها» و «مدت توافق».

این منابع که هویت آنان فاش نشد افزودند که «واشنگتن هیچ توافقی را امضا نمی‌کند که طبق معیارهای بین‌المللی نباشد؛ معیارهایی که مذاکرات بر آمده از آن است، یا شش کشور (5 کشور عضو دائم شورای امنیت + آلمان) یا جامعه بین‌الملل را راضی نکند.

اولین روز سیزدهمین دور مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران روز یکشنبه (دیروز) پایان یافت. در این روز، نشست‌هایی به صورت موازی در دو سطح برگزار شد. جان کری و محمد جواد ظریف، وزرای خارجه ایران و آمریکا در هتل ویلسون در ژنو دیدار کردند؛ همزمان با این نشست، مقر اتحادیه اروپا در ژنو میزبان مدیران سیاسی گروه 1+5 بود.

کری اندکی بعد از ورود به ژنو با ظریف دیدار کرد. علی‌‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در مرحله بعد به این نشست اضافه شدند.

ایران و گروه 1+5 در سوم آذرماه سال جاری بعد از عدم موفقیت در رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، توافقنامه ژنو را برای مدت 7 ماه دیگر (9 تیرماه) تمدید کردند.

رایزنی‌های هسته‌ای از آن زمان بار دیگر برای حصول توافق جامع از سر گرفته شد. شهر ژنو اواخر آذر ماه و همچنین دی ماه میزبان یازدهمین و دوازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بود. گفت‌وگوهای روز یکشنبه سیزدهم ین دور این گفت‌وگوه محسوب می‌شود.

این رایزنی‌‌ها برای حل و فصل آنچه کشورهای غربی به آن «نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران» می‌گویند انجام می‌شوند.

کشورهای غربی ایران را به پیگیری اهداف نظامی در لفافه برنامه هسته‌ای متهم می‌کنند. ایران همواره با رد این اتهامات بر اهداف صلح‌آمیز هسته‌ای خود تأکید کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی است که به کشورها حق استفاده از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد.
نظرات بینندگان