arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳

کسری 10 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دولت در مجلس در دفاع از پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۹۴ در مورد هدفمندی گفت: با وجود افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه در هدفمندی روی داد.

به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور امروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه 94 کل کشور در دفاع از پیشنهاد دولت گفت: نمایندگان مرتب اعلام می‌کنند که چرا سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نشده است، در حالی که پولی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها نمانده که به تولید پرداخت شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی 127 میلیارد تومان درآمد کسب شده که باید طبق قانون نصف این مقدار یعنی 63.5 هزار میلیارد تومان به خانوارها پرداخت شود و بقیه بین تولید و کمک به شرکت‌های دولتی پرداخت شود.

وی گفت: به رقم 127 هزار میلیارد تومان درآمد حامل‌های انرژی اضافه شود که 47 هزار میلیارد تومان از خزانه دولت اضافه شد و همچنین 5700 میلیارد تومان قرض دولت از بانک مرکزی و 5600 میلیارد تومان تسهیلات از صندوق توسعه ملی اضافه شد و همه این ارقام در قالب یارانه نقدی بین مردم تقسیم شد.

نوبخت تأکید کرد: مگر چیزی از این رقم درآمد هدفمندی یارانه باقی مانده است که می‌گویید 11 هزار میلیارد تومان هم به تولید بدهیم.

سخنگوی دولت تأکید کرد: دولت در عین حال در سال جاری 4800 میلیارد تومان از درآمد هدفمندی یارانه‌ها برای بهداشت و درمان اختصاص داد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود، با توجه به قیمت نفت و ادامه وضع موجود 33 هزار میلیارد تومان درآمد در سال آینده برای هدفمندی یارانه‌ها درآمد ایجاد خواهد شد. اگر 6300 میلیارد تومان از منابع مختلف به این رقم اضافه شود، در مجموع بین 39 تا 40 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد شد، در حالی که سال جاری بیش از 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت شد.

نوبخت گفت: طبق مصوبه مجلس قرار است سال آینده 4800 میلیارد تومان به بهداشت و درمان، 5 هزار میلیارد تومان به تولید و 1200 میلیارد تومان به مسکن اجتماعی پرداخت شود و بین 39 تا 40 هزار میلیارد تومان هم به یارانه نقدی مردم پرداخت شود که با قیمت‌های حامل‌‌های انرژی این ارقام به دست نمی‌آید.

وی گفت: مگر  می‌شود بیش از این بر مردم فشار وارد کرد؛ در حال حاضر مجلس 5 درصد قیمت فرآورده‌های نفتی را گران کرد، 20 درصد قیمت گازوئیل و 10 درصد هم قیمت برق گران می‌شود و آنچه از محل این افزایش‌ها به دست می‌آید جوابگوی یارانه نقدی نیست و نمی‌توان بیش از این افزایش قیمت‌ها را به مردم تحمیل کرد.

وی تأکید کرد: دولت و مجلس نسبت به افزایش قیمت‌ها حساس هستند و نباید به مردم فشار وارد شود و راه دیگر این است که تعدادی یارانه‌بگیران را محدود کنیم و برای آن هم نمی‌توان به راحتی عده‌ای را حذف کرد که کمبود 10 هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی یارانه‌ها جبران شود.

سخنگوی دولت گفت: بسیاری از مردم استحقاق دریافت یارانه نقدی دارند و نمی‌توان افراد پولدار را شناسایی کرد و این نظر مردم است که باعث شده ما و شما مجلسی‌ها امروز اینجا باشیم.

وی تأکید کرد: اگر افزایش 48 هزار میلیارد تومانی قیمت حامل‌های انرژی برای هدفمندی یارانه‌ها تصویب شود یک تکلیف مالایطاق برای دولت است که عملی نیست مگر اینکه تصویب کنید، تا رقم 48 هزار میلیارد تومان که اگر دولت نتوانست با مکانیسم تخصیص آن را جبران کند.

باهنر نایب رئیس مجلس نیز گفت: کمیسیون تلفیق کلمه تا 48 هزار میلیارد تومان را تصویب کرده است.

وی گفت: مجلس با نظر دولت ۵ درصد قیمت فرآورده ها را گران کرده، اگر نمی خواهید ما هم می‌توانیم ۵ درصد را حذف کنیم.

نایب رئیس مجلس با اشاره به حذف یارانه خارج نشینان گفت: دولت حتی اگر یک نفر را می‌تواند شناسایی کند از دریافت یارانه حذف کند و اگر کسی به ناحق یارانه می‌گیرد، این تصرف در اموال دیگران است و باید حذف شود.

باهنر افزود: مگر در ایران،۱۰۰ نفر با درامد بالای ۱۰ میلیون نفر هم نیست، یا ۱۰۰۰ نفر بالای ۸ میلیون تومان نیست، اینها را شناسایی و از یارانه حذف کنید.

وی ادامه داد: دولت دارای تدبیر و امید است و همان نظر دولت را تصویب کنید که در همه ارقام کلمه «تا» وجود دارد، خود دولت می‌تواند منابع را تدبیر کند.

نوبخت در ادامه گفت: در گزارش کمیسیون تلفیق که به مجلس ارائه شده با پیشنهاد اولیه دولت در مورد هدفمندی یارانه‌ها تفاوت وجود دارد و در متن قبلی گفته شده بود تا 37 هزار میلیارد تومان درآمد کسب شود و آنچه اکنون از تلفیق آمده با لایحه دولت تفاوت دارد. در عین حال حاوی مطالب مثبتی است و آن سقف 48 هزار میلیارد تومان برای درآمد یارانه‌ها قابل تحقق نخواهد بود.
نظرات بینندگان