arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۶ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳

مصباحی مقدم: دستاورد مجلس هشتم در حال نابودی است/ سوء مدیریت دولت قبل ، عامل تورم بالا بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به قیمت پیشنهادی ۴۸ هزار میلیارد تومانی دولت و کمیسیون تلفیق مجلس برای اصلاح قیمت ها در سال ۹۴ تصریح کرد: با این کار کشور به عقب بر می گردد و دستاورد مجلس هشتم نابود خواهد شد.

غلامرضا مصباحی مقدم در نشست علنی امروز، درجریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1394 درخصوص تبصره 21 مربوط به نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها پیشنهاد داد مبلغ 62 هزار میلیارد تومان ازمحل اجرای این قانون مورد تصویب نمایندگان قرار گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: قانون هدفمندی را مجلس هفتم به تصویب رساند و از سال 89 شروع به اجرا کرد که مورد استقبال قرار گرفت و ایران برای اصلاح مصرف انرژی گام بلندی برداشت.

وی با اشاره به استقبال مقام معظم رهبری از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، ادامه داد:‌ البته اگرچه اجرای این قانون همراه با حواشی بود و در نحوه اجرا مشکلاتی داشت اما اصل این گام بسیار عالی بود.

مبلغ پیشنهادی برای اصلاح قیمتها بازگشت به عقب است

وی گفت:‌ در سال 1390 ، 54 هزار میلیارد تومان برای اصلاح قیمت ها به تصویب رسید که این میزان در سال 91 به 62 هزار میلیارد تومان رسید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: خدمت بزرگی که از بابت اجرای هدفمندی یارانه ها به اقتصاد کشور و بهینه سازی مصرف صورت گرفته بود، در حال نابود شدن است.

وی گفت: قیمت حامل های انرژی با اقداماتی که دولت یازدهم در سال گذشته و امسال داشته و در نظر دارد آن را برای سال آینده نیز پیگیری کند، تغییری نخواهد کرد و با تغییر نکردن، مصرف به شدت بالا رفته و خواهد رفت و آنچه که در دوره آقای هاشمی رفسنجانی و دولت دوره اصلاحات انجام شد و اصلاح قیمت ها حدود 10 درصد و 20 درصد و 30 درصد انجام شد و رشد 8 درصدی مصرف انرژی در طول سال های گذشته شد و ما را به بن بست نزدیک کرد، دو مرتبه در حال شکل گیری است.

وی ادامه داد: مصالح ملی چه می شود؟ اهداف اقتصاد مقاومتی چه می شود؟ مدیریت مصرف انرژی چه می شود؟ اصلاح الگوی مصرف چه می شود؟

افزایش قیمتها اثر منفی تورمی شدید ندارد

مصباحی مقدم از نمایندگان خواست مبنای اصلاح قیمت ها را به پیشنهاد خود مبنی بر 62 هزار میلیارد تومان برگردانند و گفت: رفتاری که دولتهای قبل از احمدی نژاد در مورد اصلاح قیمت انرژی داشتند، رفتاری بود که کشور را با هزینه های بسیار سنگین مصرف انرژی مواجه کرد؛ اکنون مصرف گاز در کشور ما بیش از کل چین و کل اروپا است لذا باید دست به دست هم بدهیم تا جلوی قاچاق و فساد گرفته شود در شرایطی که قاچاق های گسترده ای از بنزین، گازوئیل و آرد در کشور اتفاق می افتد.

وی با تأکید بر اینکه باید اهداف عالی قانون هدفمندی دنبال شود تصریح کرد: اجرای این قانون باید با این تفاوت باشد که اشتباهی را که در دولت احمدی نژاد مرتکب شدیم، تکرار نشود.

سوء مدیریت دولت قبل ، عامل تورم بالا بود

مصباحی مقدم  در خصوص بار تورمی اجرای قانون هدفمندی گفت: سوء مدیریت پایان دوره آقای احمدی‌نژاد عامل تورم در کشور بود نه اجرای قانون هدفمندی.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص بار تورمی اجرای این قانون توضیح داد: تورمی که اصلاح قیمت ها تا کنون داشته، تورم بالایی نبوده و آن تورمی که در دولت قبل اتفاق افتاد ناشی از سوء مدیریت پایان دوره آقای احمدی نژاد و ناشی از فشاری بود که بیگانگان در قیمت ارز داشتند و مدیران اقتصادی آن زمان هم مدیریت نکردند چرا که اگر این اتفاق مدیریت می شد، قیمت کالاها و خدمات به این شدت افزایش پیدا نمی کرد.

مصباحی مقدم گفت:‌یک سال پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال 89 تا 90، شاهد افزایش قیمت ها کمتر از 10 درصد ناشی از اصلاح قیمت ها بودیم و لذا نباید احساس شود که افزایش قیمت ها اثر منفی تورمی شدید دارد.

منبع : واحد مرکزی خبر
نظرات بینندگان