arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۳

حال و هوای این روزهای بازار بزرگ تهران

بازار تهران بیش از هر زمان دیگری میزبان مردمی است که به دنبال تهیه کالاهای مصرفی‌شان اعم از انواع پوشاک، پارچه، خشکبار، مواد خوراکی، انواع لوازم خانگی، زیورآلات و ... هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اگر این روزها گذرتان به بازار بزرگ تهران بیفتد با جمعیتی انبوه و قابل توجه مواجه می‌شوید که تردد در خیابان و بازدید از مغازه‌ها را با سختی مواجه کرده است اما جالب اینجاست که بازار بزرگ تهران به عنوان بزرگترین مرکز خرید پایتخت، علیرغم میزبانی جمعیتی زیاد، میزبان خرید و فروش زیاد نیست و به گفته فروشندگان مردم به اندازه‌ حضورشان خرید نمی‌کنند.

بازار تهران بیش از هر زمان دیگری میزبان مردمی است که به دنبال تهیه کالاهای مصرفی‌شان اعم از انواع پوشاک، پارچه، خشکبار، مواد خوراکی، انواع لوازم خانگی، زیورآلات و ... هستند.

قسمت ابتدایی بازار بزرگ در خیابان اصلی به چند حجره و مغازه لباس فروشی اختصاص دارد؛ بخشی که به نظر می‌رسد شلوغ‌تر از سایر اصناف است، همچون هر سال مردم استقبال زیادی برای خرید پوشاک نشان‌ داده‌اند؛ به گونه‌ای که به دلیل شلوغی و ازدحام جمعیت، به سختی می‌توان وارد برخی لباس‌فروشی‌ها شد.

اما مهمترین سوالی که از پس از گذر از ازدحام جمعیت و بازار پر شور و هیجان پوشاک به ذهن می‌رسد این است که آیا این حضور نشان‌دهنده رونق بازار و فضای کسب و کار است یا اینکه باید به دنبال دلایل دیگری باشیم که اغلب فروشندگان از وضعیت بازار پوشاک اظهار گله‌مندی می‌کنند و می‌گویند هرچند میزان تقاضا و خرید پوشاک در این ایام نسبت به روزها و هفته‌های گذشته بیشتر شده اما در سال‌های قبل میزان خرید مردم بیشتر از امسال بود و دلیل حضور قابل توجه مردم در بازار پوشاک این است که بسیاری از مردم صرفا برای دیدن و قیمت گرفتن اجناس می‌آیند و تعداد کمتری خرید می‌کنند.

البته هرچند استقبال بیشتر از بازار پوشاک نسبت به سایر بخش‌ها امری طبیعی است اما تخفیف‌ها و حراجی‌های زودرس لباس‌های زمستانی هم از دلایل مهم برای استقبال مردم است چراکه عرضه لباس‌های زمستانی که به دلیل کوتاه شدن دوره سرما در زمستان امسال، خیلی زوتر با تخفیف در مراکز خرید عرضه می‌شوند که در حضور مردم در بازارهای خرید موثر است.

بخش دیگری از بازار بزرگ که با رنگ‌های متنوع و مختلف چشم‌ها را به خود جلب می‌کند و مردم مقابل آن تجمع کرده‌اند، متعلق به انواع آجیل، خشکبار و برخی تنقلات است. در این بخش خوراکی‌ها و مواد غذایی چون چای سبز، زنجبیل، ذرت، انواع زیتون، زرشک، مغز گردو، کنجد، آرد، انواع آجیل، آلوی قرمز، زرشک، عناب، انواع ترشی و ... دیده می‌شود.

قیمت انواع آجیل و خشکبار نشان‌گر این است که هنوز تغییری در قیمت این اقلام نسبت به هفته‌های گذشته به وجود نیامده است؛ البته این محصولات در بازار بزرگ نسبت به برخی مغازه‌های سطح شهر قیمت پایین‌تری دارند. هرچند که به گفته مغازه‌دارن این صنف در مجموع قیمت آجیل بالاست و مردم نسبت به گذشته توجه کمتری به آن نشان می‌دهند.

البته دست اندرکاران این صنف پیش‌بینی می‌کنند که بازار خشکبار در روزهای آینده و با نزدیک شدن به روزهای آخر اسفند رونق بیشتری می‌گیرد چون مردم آجیل عید خود را اکنون خریداری نمی‌کنند که امید است طی هفته‌های آینده با افزایش تقاضا، قیمت‌ها افزایش نیابد.

به گفته فروشندگان تخمه ژاپنی، پسته،بادام، کشمش، چای، زیتون پرورده، آلوی خورشتی و زرشک از پرفروش‌ترین خشکبارها هستند.

کمی جلوتر از خشکبارفروشان بخش دیگر بازار به انواع لوازم خانگی، پارچه، فرش و پتو اختصاص دارد؛ بخشی که در روزهای عادی سال شلوغ است و این روزها مملو از جمعیت و شلوغ‌تر از روزهای دیگر.

ابتدای این بازار متعلق به حجره‌های کوچکی است که بیشتر لوازم آشپزخانه عرضه می‌کنند. افراد زیادی مقابل این مغازه‌ها جمع شده‌اند و سر فروشندگان هم شلوغ است. انواع ظرف و ظروف، قاشق، چنگال، کتری و قوری، انواع دستمال‌های آشپزخانه، وسایل تزیینی یخچال و فریزر و... در پیش‌خوان این مغاره‌ها دیده می‌شود.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی چندان از فروش خود راضی نیست و می گوید بخش زیادی از این جمعیت تنها مشغول رفت و آمد هستند و خرید چندانی نمی‌کنند. یکی دیگر از فروشندگان هم می‌گوید معمولا مردم از وسایل کوچک و خرده‌ریز آشپزخانه استقبال بیشتری می‌کنند و بیشتر فروش‌شان به این وسایل اختصاص دارد.

همچنین حجره‌های مربوط انواع پارچه، فرش و قالی خلوت است و به نظر رونق چندانی ندارد.

بعد از سبزه میدان به بازار طلا و جواهر می‌رسیم که جمعیت جسته و گریخته در آن رفت و آمد می کنند؛ بازاری که در روزهای گذشته چندان ثبات نداشته و طلای 18 عیار تقریبا در چند روز اخیر با افزایش و کاهش چند هزار تومانی مواجه شده است.

کمی جلوتر به چند مغازه برمی‌خوریم که ظروف، مجسمه‌ها و وسایل قدیمی می‌فروشند؛ وسایلی که همیشه طرفداران خود را دارد و مغازه‌هایشان هم کم رونق به نظر نمی‌آید.

اندکی جلوتر از بازار طلا، جواهر و عتیقه‌جات به بازارچه‌ای دیگری برمی‌خوریم؛ بازارچه‌ای با دروازه‌ بزرگ. پس از طی کردن چنیدن پله به سمت پایین، افراد در کنار حوضچه‌ و فواره‌ها نشسته‌اند و خسته در می‌کنند. مغازه‌های کنار این حوضچه بیشتر به لوازم تزیینی و زیورآلات اختصاص دارد؛ جایی که غالب مشتریانش بانوان هستند.

این بازارچه که حال و هوای سنتی خود را حفظ کرده، قبل از ورود چندان بزرگ به نظر نمی‌رسد اما پس از ورود با موجی از جمعیت و مغازه‌ها و راهروهای تودرتو مواجه می شوی؛ انگار برای خود بازاری بزرگ و جداگانه است.

پس از بازگشت به خیابان اصلی بازار بزرگ، در امتداد پیاده‌رو دست فروش‌ها حضور قابل توجهی دارند؛ فروشندگانی که بیشترشان عرضه‌ کنندگان لباس هستند و اغلب اجناس خود را حراج کرده‌اند. فروش بدی ندارند اما چندان امنیت کاری ندارد و هر از چندگاهی وسایل‌شان را جمع و دوباره پهن می‌کنند.

البته به غیراز لباس، انواع عطر، ادکلن و وسایل تزیئنی در میان دست فروشان عرضه‌ می شود.

اما در لابلای مغازه‌ها و بازارچه‌ها چند مغازه آبمیوه و اغذیه فروشی حضوری جدی در بازار دارند، سرشان به شدت شلوغ است و قیمت‌هایشان اغلب پایین تر از جاهای دیگر است و جزو صنف‌هایی محسوب می‌شوند که فروش خوبی در بازار دارند و در برخی موارد مشتری‌ها برای خرید مقابل‌شان صف می‌بندد.

به هر حال می‌توان گفت بازار بزرگ تهران که بزرگترین مرکز خرید پایتخت محسوب می‌شود، علیرغم اینکه میزبان جمعیت گسترده‌ای است که به لحاظ کمی تفاوت چندانی با شب عید سال‌های قبل ندارند میزبان خریداران چندانی نیست و به نسبت ازدحام جمعیتی که تردد را سخت کرده‌اند، خرید و فروش صورت نمی‌گیرد.

البته قاعدتا طی روزهای آتی حضور مردم برای تامین اقلام مورد نیاز شب عید بیشتر می شود و احتمالا خرید و فروش نیز رونق بیشتری خواهد گرفت.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان