arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳

کری: سیاست عدم غنی‌سازی ایران شکست خورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه برای دفاع از بودجه درخواستی نهاد تحت مدیریتش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا حضور یافت و بخشی از اظهاراتش را به مذاکرات هسته‌ای با ایران اختصاص داد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت هنوز نمی‌تواند نتیجه مذاکرات هسته‌ای با ایران را پیش‌بینی کند.

کری که برای دفاع از بودجه درخواستی وزارت خارجه آمریکا برای سال مالی 2016 در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا حضور یافته بود، در پاسخ به انتقادات برخی از نمایندگان در مورد روند مذاکرات هسته‌ای، گفت: «واقعیت این است که مسئله ایران قطعا جنجال‌برانگیز است و ممکن است ریسک‌هایی داشته باشد. اما ما این جرأت را به خودمان داده‌ایم که بپذیریم که بتوان به جای جنگ یا اینکه از ابتدا تهدیداتی انجام دهیم که به تقابل منجر شود، با دیپلماسی ایران را از شر گزینه دستیابی به سلاح هسته‌ای خلاص کنیم.»

وی ادامه داد: «به همین خاطر داریم تلاشمان را می‌کنیم. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که مذاکرات به کجا می‌رسد، اما داریم تلاش‌ها را رهبری می‌کنیم تا با همراهی شرکایمان در 1+5،‌ کمک کنیم که این کار انجام شود.»

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از این نشست، به انتقاد از رویکرد جورج بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا در قبال ایران پرداخت و گفت سیاست دولت قبلی برای برچیدن برنامه غنی‌سازی ایران شکست خورد.

وی در این مورد گفت: «دولت بوش، دولت جورج دابلیو بوش، سیاست عدم غنی‌سازی را پیش گرفته بود. ایران در سال 2003، 164 سانتریفیوژ داشت و سیاست عدم غنی‌سازی دستور کار بود، پنج سال هم فرصت باقی بود (از دولت بوش)، اما در آن سال‌ها آن‌ها (ایران) به سمت جایی که الان هستند، رشد کردند، احتمالا 20000 سانتریفیوژ، که 19000 تای آن‌ها نصب شده و تعداد سانتریفیوژهای فعال را هم که می‌دانید.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا ادامه داد: «خوب چه اتفاقی افتاد؟ چه کاری کردند؟ آن دولت کجا بود که سیاست عدم غنی‌سازی را اجرایی کند؟ خوب حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ آن‌ها یاد گرفتند که چطور غنی‌سازی کنند. آن‌ها حالا دارند غنی‌سازی می‌کنند. حالا سوال اینجاست که آیا می‌توان سیستمی ایجاد کرد که آن‌ها هم مثل دیگرانی که دارند غنی‌سازی می‌کنند، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشند، که قابل مدیریت، قابل کنترل، قابل راستی‌آزمایی، قابل حسابرسی باشد یا نه.»


منبع: فارس
نظرات بینندگان