arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳
پايگاه خبري عربي:

داعش براي همکاري با بوکوحرام تلاش مي کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخي گزارش ها از منابع غربي حاکي است که تروريست هاي داعش با گروه تروريستي بوکوحرام در نيجريه ارتباط برقرار کرده تا از آنان براي ابوبکر البغدادي بيعت بگيرند.

پايگاه خبري نهرين نت روز چهارشنبه نوشت: رومن کاييه محقق و کارشناس فرانسوي در امور تروريسم و جنبش هاي افراطي گفته است که تماس هايي بين تروريست هاي وهابي داعش و بوکوحرام صورت گرفته تا حلقه شمال آفريقا و نفوذ به عمق اين قاره از سوي تروريستها تکميل شود.

کاييه در يادداشت خود تاکيد کرد که در اين تماس ها، داعش خواستار بيعت متقابل تروريستهاي بوکوحرام با ابوبکر البغدادي و ابوبکر شينکاو سرکرده اين گروه تروريستي در نيجريه که به نوبه خود طرح خلافت در آفريقا در سر مي پروراند، شده است .

شينکاو سرکرده بوکوحرام که نام گروه خود را به 'جماعت اهل سنت براي جهاد' تغيير داده، به درخواست بيعت با البغدادي و حمايت از داعشي ها که اکنون با ائتلاف بين المللي برعليه آنان مواجه هستند، پاسخ مثبت داده و اعلام کرده که داعش را از نظر مالي، انساني و نظامي حمايت مي کند.

در نامه اي که کاييه منتشر کرده، بوکوحرام ( که به زبان محلي به معناي حرام بودن آموزش و تعليم در مدارس است)، قصد دارد، درخواست البغدادي را بررسي کند، ولي در همين حال از البغدادي مي خواهد که نيروهاي اين گروه را در نيجريه حمايت کند و آنان را در اداره مناطقي که بر آنها مسلط شده و همچنين جنگ با افرادي که شينکاو آنان را کافر خوانده، ياري نمايد.

کارشناسان در تاييد ماهيت اين ائتلاف اشاره کرده اند که بوکوحرام شيوه اجرايي و راهبردي خود را به خصوص در ارتباطات اجتماعي و ايجاد پايگاه هاي اينترنتي و تبليغ براي اين گروه و انتشار مطالب به زبان هاي مختلف، از داعش کمک گرفته است .

وي اضافه کرد که تبادل نيرويي که اين گروه تروريستي آفريقايي خواستار آن شده، به نظر مي رسد به سرعت در حال اجرايي شدن است و اکنون ليبي به نقطه اين تبادل بين گروه هاي افراطي و تروريستي مختلف تبديل شده که اين مساله بيان کننده توسعه سريع داعش به نفع گروه هاي تروريستي ديگر و يا ائتلاف با آنان است .

گزارش هاي رسانه اي غربي و عربي تاکيد مي کند که ائتلاف بين داعش و بوکوحرام و برخي گروه هاي تروريستي نزديک به القاعده در حال افزايش است و همه آنها به ارتباط با تروريستهايي که از نظر عملي و رفتاري در ليبي با آنان نزديک هستند، رو آورده اند.

در همين راستا روزنامه هايي که به امور ليبي مي پردازند به خصوص روزنامه ايتاليايي لاستامپا، بر اساس رابطه تاريخي که بين دو کشور وجود دارد، در طول هفته گذشته اخبار ائتلاف بين تروريستهاي داعش و بوکوحرام را پوشش داده اند.

در همين رابطه دولت ليبي با تکيه بر گزارش هاي منتشر شده، احتمال حضور تروريست هاي بوکوحرام را در اين کشور پيش بيني مي کند.

ناظران و کارشناسان گروه هاي تروريستي مي گويند که تروريست هاي داعش وارد مرحله جديدي از توسعه راهبردي شده اند، به طوري که قصد دارند با استفاده از تروريست هاي بوکوحرام در نيجريه به کشورهاي جنوب صحراي آفريقا و تروريست هاي شاخه ليبي به کشورهاي شمال آفريقا و باقي مانده شاخه القاعده در الجزاير، نفوذ کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان