arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۳

پادشاه جدید عربستان قدم در مسیر رویارویی با ایران گذاشته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه اینترنتی عرب 21 نوشت: پادشاه جدید عربستان سعودی راه رویارویی با ایران را در پیش گرفته است.

به گزارش فرهیختگان آنلاین (FDN.ir)، این پایگاه در گزارشی مفصل به نحوه تقابل عربستان سعودی و ایران و ماهیت رویارویی احتمالی بین این دو کشور در سایه گسترش نفوذ ایران در منطقه و روی کار آمدن ملک سلمان بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه جدید پرداخته است.

در گزارش این پایگاه اینترنی آمده است: ایران،عربستان سعودی و ترکیه را می توان بزرگترین قدرت های منطقه ای موجود در خاورمیانه قلمداد کرد بنابراین ایدئولوژی متفاوت و گاها متعارض ایران و عربستان سعودی بارها طرفین را تا مرز نزاع های شدید کشانده است.

این منبع درباره روابط و نزاع جاری بین عربستان سعودی و ایران نوشت: جناح سدیری ها موضع تندی علیه ایران دارند بنابراین با روی کار آمدن ملک سلمان بن عبدالعزیز که به جناح سدیری تعلق دارد شاهد تنش های جدیدی بین این دو کشور در منطقه خواهیم بود زیرا در سایه تحولات سیاسی در سوریه،عراق، لبنان و یمن شدت اختلافات بین عربستان و ایران بیشتر شده است.

این منبع افزود: در مرحله آینده شاهد تنش های بیشتری در عرصه های متفاوت خواهیم بود.

این روزنامه در ادامه این مطلب نوشت: تاریخ کشمکش میان عربستان سعودی و ایران و روابط بین دو کشور نشان از فرضیه تقابل بین ریاض و تهران در دور آینده دارد.

در سایه روی آمدن پادشاه جدید عربستان رسانه ها و مراکز پژوهشی افراد به مطالعه اوضاع بحرانی منطقه و نقش دو کشور در ترسیم معادلات جدید منطقه ترغیب می کنند.

این منبع افزود: بحران سوریه بزرگترین مسئله پیچیده و مطرح بین دو کشور محسوب می شود.

در این گزارش آمده است: حوادث سوریه نظام سعودی را ترغیب کرد برای تضعیف نقش ایران و هم پیمانانش در سوریه از مخالفان مسلح سوری حمایت کند.

در این گزارش اشاره شده است: مجامع بین المللی دست داشتن عربستان سعودی در حمایت از تروریست ها در منطقه به ویژه حمایت از سلفی ها در سوریه را تایید می کنند.

این منبع درباره تعیین محمد بن نایف به عنوان جانشین ولیعهد نوشت : وی به داشتن روابط گسترده با گروههای تروریستی مشهور است بنابراین احتمالا شاهد رویکرد خشن تر ریاض در قبال مسئله سوریه خواهیم بود بنابراین خواسته عربستان سعودی در این زمینه بیش از آنکه بر سقوط بشار اسد استوار باشد در پی تضعیف نقش ایران در منطقه است.

نظرات بینندگان