arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳

نظر سنجی جدید گالوپ: تنها 11 درصد آمریکایی ها نظر مثبتی نسبت به ایران دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عصرایران: نظر سنجی جدید موسسه گالوپ از میان 22 کشور متخاصم یا رقیب آمریکا که رابطه خوبی با این کشور ندارند نشان می دهد  با وجود پیشرفت های یک سال گذشته در موضوع مذاکرات هسته ای بین ایران و آمریکا مردم آمریکا همچنان نظر مثبتی نسبت به ایران ندارند.

به گزارش وب سایت موسسه نظر سنجی "گالوپ" آمریکا در آخرین نظر سنجی انجام شده این موسسه در فاصله روزهای 8 تا 11 فوریه سال جاری میلادی مشخص شد 84 درصد آمریکایی ها همچنان دیدی منفی نسبت به ایران دارند و تنها 11 درصد از مردم این کشور نظر مثبتی نسبت به ایران دارند.


نرخ علاقه مندی به ایران در بین آمریکایی ها

نظر سنجی جدید گالوپ: تنها 11 درصد آمریکایی ها نظر مثبتی نسبت به ایران دارند

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد جایگاه ایران از این نظر همچنان در 26 سال گذشته تغییر محسوسی نکرده است.

گفتنی است در نخستین نظر سنجی موسسه گالوپ درباره نظر آمریکایی ها نسبت به ایران که در سال 1989 و 10 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران انجام شد ، تنها 5 درصد از آمریکایی ها نظر مثبتی نسبت به ایران داشتند.

در نظرسنجی جدید انجام شده  اکثریت آمریکایی ها اعلام کرده اند برنامه هسته ای ایران را تهدیدی جدی برای آمریکا می دانند. 77 درصد از آمریکایی ها اعلام کردند برنامه هسته ای ایران را یک تهدید جدی می دانند. این در حالی است که در فوریه 2014 (یک سال پیش) در نظرسنجی گالوپ 76 درصد آمریکایی ها اعلام کرده بودند برنامه هسته ای ایران را تهدید می دانند و در مدت مشابه در سال 2013 (دو سال پیش) 83 درصد اعلام کرده بودند برنامه هسته ای ایران یک تهدید جدی است.

میزان اهمیت تهدید دانستن برنامه هسته ای ایران در بین آمریکایی ها

نظر سنجی جدید گالوپ: تنها 11 درصد آمریکایی ها نظر مثبتی نسبت به ایران دارند

همچنین نتیجه نظر سنجی گالوپ نشان می دهد در دو سال گذشته اختلاف بین دیدگاه های جمهوریخواهان و دموکرات ها در مورد تهدید ناشی از برنامه هسته ای ایران افزایش داشته و در حالی که در سال 2013 فاصله اختلاف جمهوریخواهان و دموکرات ها درباره اتهام احتمال دست یابی ایران به سلاح هسته ای (اتهامی که ایران همواره رد کرده است) 12 درصد بوده است اما در سال جاری این رقم به 23 درصد رسیده است.

در نظرسنجی امسال 91 درصد جمهوریخواهان گفته اند احتمال تولید سلاح هسته ای از سوی ایران یک تهدید جدی برای آمریکا محسوب می شود در حالی که در بین دموکرات ها این رقم 68 درصد است.


تشدید شکاف بین جمهوریخواهان و دموکرات ها درباره آنچه تهدید ناشی از برنامه هسته ای ایران می خوانند

نظر سنجی جدید گالوپ: تنها 11 درصد آمریکایی ها نظر مثبتی نسبت به ایران دارند


در نظر سنجی جدید تغییری دیگری نیز در مورد ایران در افکار عمومی آمریکایی ها رخ داده و آن کاهش حس دشمنی آمریکایی ها نسبت به ایران است. تنها 9 درصد از آمریکایی ها اعلام کرده اند ایران بزرگ ترین دشمن آمریکا است در حالی که در سال گذشته این رقم 16 درصد بوده است و دو سال پیش (2012) این رقم 32 درصد بوده است.

کاهش حس دشمن بینی آمریکایی ها نسبت به ایران از 32 درصد به 9 درصد در دو سال گذشته

نظر سنجی جدید گالوپ: تنها 11 درصد آمریکایی ها نظر مثبتی نسبت به ایران دارند


این نظرسنجی در فاصله روزهای 8 تا 11 فوریه سال جاری از بین 837 شهروند بالغ (بالای 18 سال ) آمریکایی  و از میان 50 ایالت آمریکا انجام شده است. نیمی از پرسش های این نظرسنجی از طریق تلفنی و نیمی دیگر از طریق مستقیم و حضوری جمع آوری شده است.
نظرات بینندگان