arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳

دردسرهاي سازمان امور مالياتي براي صادرکنندگان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 نايب رييس کنفدراسيون صادرات اتاق بازرگاني ايران گفت: خريداران کالا به ويژه صادرکنندگان، ماليات بر ارزش افزوده را پرداخت مي‌کنند ولي براي استرداد آن بايد ماه‌ها در انتظار باشند، چرا ه سازمان امور مالياتي سازوکار درستي براي اين مساله ندارد و اجراي اشتباه قانون ماليات بر ارزش افزوده چيزي جز دردسر براي اين بخش نداشته است.

محمد لاهوتي اظهار کرد: عليرغم همه تمهيداتي که دولت، وزارت اقتصاد و مسئولان مرتبط براي حل مشکل ماليات بر ارزش افزوده و استرداد آن به صادرکنندگان در نظر گرفته‌اند، به دليل پيچيدگي‌هاي خاص در روند ماليات بر ارزش افزوده، اين نوع ماليات در همه بخش هاي اقتصادي دريافت نمي شود و همين موضوع سبب شده سازمان امور مالياتي براي رسيدگي و تشخيص استرداد ماليات بر ارزش افزوده با مشکلاتي از جمله زمان‌بر بودن رسيدگي مواجه شود.

وي افزود: از آنجاکه در تمام کشورهاي دنيا اين ماليات از تمام مصرف‌کنندگان کالا دريافت مي شود و هر کالايي که به خريدار فروخته مي شود بخشي از آن ماليات بر ارزش افزوده است، استرداد آن به راحتي و سهولت قابل پرداخت است.

لاهوتي ادامه داد: به عنوان نمونه در تمام کشورهاي پيشرفته دنيا حتي کساني که شهروند آن کشور نباشند و به عنوان گردشگر يا بازرگان وارد آن کشور شوند، ماليات بر ارزش افزوده تمام کالاهاي خريداري شده غيرمصرفي در مبادي خروجي به خريدار مسترد مي‌شود.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران اظهار کرد: با توجه به اين مسائل و شرايط کنوني، بخشي‌نگري باعث شده عملا خريداران کالا به ويژه صادرکنندگان، ماليات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند ولي براي استرداد آن ماه‌ها در انتظار باشند.

وي در عين حال تاکيد کرد: با توجه به اينکه يکي از راهکارهاي درآمدي دولت، دريافت ماليات است بازنگري و اصلاح قانون در اين زمينه بسيار ضروري است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان