arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۳

برای پیشگیری از سرطان چه باید کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو هیئت علمی گروه ژنتیک دانشگاه تبریز گفت: ژنتیک افراد، عوامل عفونی و عوامل محیطی از عوامل بروز سرطان شناخته شده‌اند و در این میان عوامل محیطی بیش از 60 درصد را به خود اختصاص داده است.

رضا صفرعلیزاده افزود: تغییر سبک زندگی مردم را باید مهم‌ترین عامل در افزایش شیوع سرطان قلمداد کنیم.

وی تشریح کرد: در بحث تغذیه، استفاده از غذاهای فست فود و کنسرو شده به علت وجود مواد نگهدارنده مانند نیتریت و نمک زیاد، غذاهای سرخ کردنی به علت ایجاد رادیکال‌های آزاد و مصرف نوشیدنی‌های داغ از عوامل بروز سرطان هستند.

صفرعلیزاده ادامه داد: آجیل و دانه‌های روغنی که در شرایط مطلوب نگهداری نشده‌اند به علت رشد قارچ، دارای سم آفلاتوکسین هستند و از عوامل ایجاد کننده سرطان هستند.

استادیار ژنتیک دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز یادآور شد: رژیم غذایی پرچرب و با کالری بالا، اضافه وزن و استعمال سیگار شانس ابتلا به انواع سرطان‌ها را بیشتر می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی به کشاورزان برای استفاده بهینه از سموم شیمیایی افزود: اطلاع‌رسانی به کشاورزان مبنی بر عدم استفاده بی‌رویه از کودهای شمیایی و استفاده نابهنگام از سموم دفع آفات و همچنین عدم آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب در جلوگیری از سرطان در مصرف کنندگان نقش بسزایی دارد و پرهیز از آلوده نمودن آب و خاک نیز در پیشگیری از بروز سرطان تاثیرگذار است.

صفرعلیزاده از اهمیت تحرکات بدنی برای پیشگیری از سرطان گفت و تاکید کرد: برای پیشگیری از سرطان باید به ورزش و تحرکات بدنی اهمیت داد، مصرف میوه‌جات و سبزیجات باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود، زیرا وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در رنگدانه‌های میوه‌ها و سبزی‌ها مانع ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان