arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۳

علل افت بورس/ 94؛ سال رويايي بورس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 يک فعال بازار سرمايه عوامل افت بورس را تشريح کرد و سال 1394 را در صورت رفع ابهامات،سال رويايي براي بازار سرمايه دانست.

جمالي مديرعامل تامين سرمايه آرمان وضعيت فعلي بورس را مورد توجه قرار داد و گفت:بازار سرمايه بعد از کش و قوس هايي که در يکسال اخير و تحت تاثير عوامل کلان اقتصادي و سياسي مانند تحريم، کاهش قيمت نفت،افزايش نرخ دلار و بهره مالکانه معادن داشت، افت کرد و به جايي رسيد که عموم کارشناسان معتقدند که قيمت سهام شرکتها به قيمت هاي ارزنده اي رسيده است.

وي افزود: بنابراين بخشي از ابهامات بازار سرمايه برطرف شده و برخي همچون تکليف شرکتهاي پالايشگاهي، نرخ خوراک شرکتهاي پتروشيمي، عدد دقيق بهره مالکانه معادن،تصويب نشدن بودجه 94 در مجلس و پرونده هسته اي با وجود خوش بيني هاي موجود همچنان نامعلوم است.

جمالي ادامه داد: بنابراين برطرف نشدن برخي ابهامات در کنار نزديک شدن به روزهاي پاياني سال و نياز سهامداران به تامين منابع مالي و نيز پايان سال مالي کارگزاران و تسويه اعتباري شرايطي را براي بازار سرمايه به وجود آورده و موجب افت قيمت‌ها و کاهش تقاضا شده است.

مدير عامل تامين سرمايه آرمان سال 1394 را سال رويايي بازار سرمايه دانست و عنوان کرد: اعمال بخشي از سياست‌هاي اقتصادي در داخل کشور و مشخص شدن مذاکرات هسته‌اي در کنار تعيين تکليف بودجه و احتمال کاهش نيافتن قيمت نفت مي تواند موجب افزايش قيمت ها در بورس شود.

جمالي در مورد علت روند منفي بورس با وجود کاهش حجم مبنا و برگزاري جسله وزيران اقتصادي با مسئولان بازار سرمايه، با بيان اينکه مسائل سياسي و اقتصادي در تصميمات فعالان بازار سرمايه اثرگذار است،گفت: در حال حاضر ابهاماتي نظير سود بالاي بانکي اجازه نمي دهد تا بورس رشد کند علاوه بر اينکه بازار سرمايه به نقطه اي رسيده است که با اظهار نظر يک مقام مسئول، سمت و سوي خود را تغيير نمي دهد.

وي يادآور شد:در شرايط فعلي پيشنهادات لازم براي بهبود شرايط به مجلس و دولت ارائه شده و بايد منتظر ماند و ديد که خروجي آن چه خواهد بود. البته دولت و مجلس متوجه دغدغه فعالان بازار سرمايه و آثار تصميمات بر اين بازار شده اند به طوري که در 2 ماه اخير تصميمات بهتري در اين خصوص گرفته شده است که اميدواريم اين تصميمات تکميل تر شده تا رشد سرمايه گذاري در کشور را شاهد باشيم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان