arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۲ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۳

جاده جهاني چالوس درانتظار ثبت ملي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 جاده چالوس در حالي در انتظار ثبت نام در فهرست آثار ملي کشورمان است که در کارنامه خود عنوان چهارمين جاده زيباي جهان را به ثبت رسانده است.

دي امسال هياهوي ملي شدن جاده چالوس ابتدا درميان مديران ارشد کشوري و سپس در رسانه ها به راه افتاد، جاده اي که در ذهن همه ايرانيان جهاني است و فقط مانده در فهرست آثار ملي به ثبت برسد.

جاده چالوس خاطره مشترک بسياري از هموطنان است که در پس و پيش هر پيچش خاطراتي در قالب فيلم و عکس ثبت شده است و با استناد به همين موضوع مي توان گفت جاده چالوس در ذهن ايراني ها ملي است.

اين جاده ۱۵۰ کيلومتري در حالي در جدول زيباترين جاده هاي جهان قرار گرفته که هنوز در فهرست آثار ملي کشورمان جايي ندارد، و اين نشانه ناکارآمدي مديريتي است، چرا که جاده اي که در جهان شناخته شده است نبايد در غفلت مسئولان از ملي شدن باز بماند.

جاده چالوس تمام قد در صف ملي شدن ايستاده است

جاد ه جهاني چالوس در حالي تمام قد در صف ملي شدن ايستاده است که در گرداب معضلاتي چون ساخت و سازهاي بي رويه، انباشت پسماند ، ورود فاضلاب و انواع زباله ها به آب رود خانه، تصرف زمين هاي منابع طبيعي، تغيير کاربري، عد م رعايت حريم ها، مشکلات زيست محيطي و تحليل اکوسيستم گياهي و جانوري در حال غرق شدن است .

تغيير کاربري ها و ساخت و سازهاي غيرمجاز مانند تاول بر تن رنجور جاده چالوس نقش بسته است و در اين ميان مرگ تد ريجي گياهان، جانوران و فرسايش خاک مانند خوره به جان اين جاده زيبا افتاده است، ساخت و سازها حيات جاده را تحت و الشعاع قرار داده است به همين منظور انتظار مي رود که مسئولان تدبيري بيانديشند چرا که پيامد منفي تخريب، کم از ساخت و ساز غيرمجاز نيست.

ظرفيتهاي گردشگري البرز به دلايلي کتمان و پنهان شده است

در اين مورد مديرعامل شرکت توسعه ايرانگردي و جهانگردي در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبني بر اينکه پرونده ثبت ملي جاده چالوس در چه مرحله اي است؟ اظهار مي دارد: سازمان ايرانگردي و جهانگردي کشور به جد از طرح ملي شدن جاده چالوس حمايت مي کند به همين منظور در دهه فجر سال جاري مراحل ثبت اين جاده زيبا آغاز شده است.

سيد علي آقازاده در ادامه با اشاره به اينکه طرح جامع گرد شگري و ملي شد ن جاد ه چالوس به صورت ويژه در دستور کار سازمان قرار دارد، مي گويد: ملي شدن يک اثر کمي زمانبر است، اميدواريم در سال ۹۴ بتوانيم جاده چالوس را در فهرست آثار ملي به ثبت برسانيم.

وي با اشاره به اينکه استان البرز به لحاظ وجود جاذبه هاي گردشگري، استاني منحصر به فرد است، بيان مي کند: در جنوب استان البرز کوير و در شمال، کوههاي سر به فلک کشيده البرز واقع شده است، اين ظرفيت ها جاذبه هاي گردشگري متفاوتي را به ارمغان آورده است ولي متاسفانه در گذشته به دلايلي ظرفيت هاي اين استان نوپا کتمان و پنهان شد و اين اتفاق باعث شد که انرژي مثبت اين استان آزاد نشود.

برگزاري جشنواره هاي فصلي جذب سرمايه گذار را بدنبال دارد

آقازاده ادامه مي د هد : صنعت توريسم ابعاد بسيار گسترد ه اي د ارد يکي از جد يد ترين د ستاورد هاي به روز د ر د نيا ايجاد گرد شگري سلامت است که خوشبختانه جاد ه چالوس مجموعه اي از پتانسيل هاي صنعت توريسم را د ر برد ارد . رونق صنعت توريسم با توجه به د رآمد هاي سرشار و پتانسيل هاي فراوان موجود د ر کشور نيازمند تغييرات اساسي د ر فرهنگ مد يريتي حاکم د ر کشور است.

وي در پاسخ به اين پرسش که براي برگزاري جشنواره گردشگري فصلي در البرز چه اقداماتي شده است، مي افزايد: جشنواره زمستانه در ديزين برگزار شد، جشنواره بهاره از زمان تحويل سال و همچنين جشنواره تابستانه در البرز برگزار مي شود چرا که معتقديم برگزاري اين جشنواره ها فضاي خوبي براي جذب سرمايه گذار در راستاي توسعه صنعت گردشگري است.

اين مسئول با اشاره به اينکه بايد زيرساخت هاي گردشگري در جاده چالوس مهيا شود، گفت: در سال آينده دو هتل ۴ يا ۵ ستاره در محور چالوس ساخته مي شود، سرمايه گذران اين طرح حاضرند در صورتي که مسئولان استان همکاري کنند هر چه سريعتر اقدام به احداث هتل در اين محور پر تردد کنند.

در پايان بايد گفت ثبت ملي جاده چالوس در خوشبينانه ترين حالت ممکن، سال آينده به وقوع خواهد پيوست به همين منظور مسئولان کشوري و استاني بايد از هدر رفت پتانسيل هاي موجود د ر جاد ه چالوس جلوگيري کنند چرا که اين محور سالانه با حجم بالاي تردد همراه است و اين حجم بالاي تردد مستلزم اجراي طرح هاي گرد شگري است.

منبع : جام جم
نظرات بینندگان