arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۳

غرضی: تورم در بازار ۴۰ درصد است نه ۱۶ درصد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر پست، تلگرام و تلفن دولت سازندگی با اشاره به اینکه می‌گویندتورم ۱۶ درصد است اما تورم در بازار ۴۰ درصد است، گفت:‌طنزها در کشور بیشتر به سمت عوامل اجرایی گرایش دارند تا به سمت عوامل سیاسی.

به گزارش تسنیم، سیدمحمد غرضی امروز در نشست خبری اولین جشنواره طنز سیاسی اجتماعی دکتر سلام که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدای انقلاب مطبوعات جایگاه وسیعی داشتند، درسال 58 هر کاریکاتوری که نمی‌توانست ترسیم و هر مقاله‌ای که نمی‌توانست منتشر شود مقابل دانشگاه تهران به نمایش گذاشته می‌شد.

وی افزود: بنده بیش از یک دهه پای ثابت نشریه گل آقا بودم و حتی برخی مواقع طنزها به طعنه‌ هم می‌رسید اما هرگز دربرابر این انتقادات واکنش نشان ندادم حتی از بنده پرسیدند چرا در برابر این موضوعات حرفی نمی‌زنید که در پاسخ عنوان کردم اگر فردی می‌تواند از کاریکاتور من نان بخورد چه ایرادی دارد.

وزیر پست، تلگرام و تلفن دولت سازندگی با اشاره به اینکه طنز یک ابزار قوی برای بیان انتقادات است، گفت: طنز می‌تواند شاخ تند و تیز حکام را بشکند.

غرضی ادامه داد: در آن زمان که نشریه گل آقا فعالیت می‌کرد، نمی‌توانست با شخصیت‌های سیاسی درگیر شود و بیشتر به شخصیت‌های اجرایی انتقاد می‌کرد، در ایران، طنزی سیاسی را به خاطر ندارم. جریان اجتماعی طنز در ایران قوی‌تر از جریان سیاسی است و طنزها بیشتر به سمت عوامل اجرایی گرایش دارند تا به سمت عوامل سیاسی.

وی بیان کرد: مطبوعات ابزار رشد و توسعه هستند و حتی آن زمان که بنده بارها از سوی نشریه طنز گل آقا مورد انتقاد قرار می‌گرفتم به یاد ندارم که یک بار از آن نشریه شکایت کرده باشم. قدرت سیاسی به جهت آنکه نمی‌تواند جواب مردم را بدهد خیلی با طنز سازگار نیست.

وزیر پست، تلگرام و تلفن دولت سازندگی ادامه داد: 4 دولت گذشته در اواخر کار از چشم مردم افتاده بودند و هر فردی که نمی‌تواند جواب مردم را بدهد، کم تحمل می‌شود. در حقیقت اگر فردی شعار داده و نتواند عمل کند کم تحمل می‌شود.

غرضی عنوان کرد: اگر نقد باعث بالا رفتن توانایی مردم در تحلیل مسائل شود می‌تواند غوغا کند و ذهنیت مردم را در تحلیل جریانات سیاسی بالا ببرد و علت ماندگاری طنز به جهت آن است که به جریانات مختلف کمک کرده تا مشکلات خود را بفهمند.

وی با اشاره به اینکه دولت می‌گوید تورم 16 درصد است اما تورم در بازار 40 درصد است در پاسخ به این پرسش که یکی از شعارهای انتخاباتی شما این بود که می‌خواهید تورم را به صفر برسانید و در بهمن ماه اعلام کردند تورم صفر شده است گفت: تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه صفر شوده بود. اگر دولتی روی کار بیاید که بیش از 70-80 درصد رأی مردم را داشته باشد می‌تواند با مردم امور را پیش برد اما با دولتی که 50 درصد رأی مردم را کسب کرده است نمی‌توان کاری کرد.
نظرات بینندگان