arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۲۷۱۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۳

مردم ایران در مورد سخنرانی نتانیاهو چه می گویند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سی ان ان اعلام کرد مردم ایران از نزدیک سخنرانی های نتانیاهو را در آمریکا دنبال می کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، فردریک پلیتیگن خبرنگار شبکه در گزارشی زنده از تهران گفت:«هیچ یک از شبکه های تلویزیونی ایران قصد ندارند سخنرانی امروز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را در نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا پخش کنند اما وقتی با مردم ایران در تهران صحبت می کنید می بینید که همه می دانند دیروز نتانیاهو چه سخنانی را به زبان آورد و ایرانی ها می دانند که نتانیاهو امروز در کنگره به چه سخنانی خواهد پرداخت.

بسیاری از ایرانی ها می گویند نتانیاهو در سخنانش در کنگره تلاش خواهد کرد مذاکرات را از مسیر اصلی اش خارج کند و مانع از حصول به توافق هسته ای شود. نکته جالب توجه اینکه شماری از ایرانی ها بیش از گذشته امیدوار هستند که توافق هسته ای حاصل شود. اما درعین حال، بدبینی های زیادی هم در این زمینه وجود دارد. رئیس دفتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته است که سخنرانی دیروز بنیامین نتانیاهو سبب بروز شکاف بین اسرائیل و متحدانش شده است و بیش از پیش ، شکافها بین اسرائیل و متحدانش بویژه کشورهای اروپایی را افزایش می دهد. البته نتانیاهو در سخنرانی دیروز خود دقیقا به همین مسئله اشاره کرد و گفت اسرائیل و آمریکا متحدان قوی هستند باآنکه درباره برنامه هسته ای ایران اختلافهایی دارند. »

خبرنگار در ادامه افزود:« امروز عده ای از مردم ایران سخنرانی بنیامین نتانیاهو را از نزدیک تماشا خواهند کرد. مردم ایران هرمسئله ای که به مذاکرات هسته ای مرتبط باشد از نزدیک دنبال می کنند. این مسئله برای مردم ایران بسیار بسیار مهم است. مردم ایران خواهان توافق هسته ای هستند اما درعین حال تاکید جدی دارند که ایران حق دارد از فناوری هسته ای استفاده کند و فناوری هسته ای را توسعه بدهد.»

خبرنگار شبکه در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد اسرائیل به صورت یکجانبه علیه ایران وارد عمل شود و آیا در داخل ایران ترسی در این خصوص وجود دارد گفت:« همواره چنین ترسی وجود دارد و مردم همواره چنین ترسی ندارند. اما ترس مردم ایران بیش از اینکه اقدام یکجانبه اسرائیل باشد از این است که توافق هسته ای حاصل نشود.

وقتی با مردم ایران در تهران صحبت می کنید می بینید که می گویند اصلی ترین مسئله مدنظر آنها این است که تحریمها کاهش یابدو کاملا برداشته شود. مردم ایران از سالها قبل به شدت خواهان این مسئله بوده اند. آنها خواهان توسعه اقتصادی ایران و سرمایه گذاری خارجی هستند. مردم ایران نیازمند این فضای اقتصادی هستند. باردیگر تاکید می کنم که مردم ایران بر این اعتقاد راسخ تکیه دارند که ایران حق دارد از فناوری هسته ای، استفاده صلح آمیز کند. به هرحال، بسیاری از مردم ایران در حال حاضر امیدوار هستند که تحریمها برداشته شود. به همین علت، آنها از نزدیک سخنان نتانیاهو را با دقت بسیار بسیار زیادی دنبال می کنند.»

نظرات بینندگان