arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۳

گزارش گاردین از گسترش رفتارهای زشت فوتبالی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 روزنامه گاردین انگلیس به گسترش رفتارهای زشت در فوتبال واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، در بازی منچستریونایتد و نیوکاسل در هفته‌ بیست و هشتم لیگ برتر یک اتفاق زشت فوتبالی رخ داد و در آن جانی اوانز و پاپه سیسه، بازیکنان دو تیم با هم درگیر شدند و به سمت هم آب دهان پرتاب کردند.

اتفاقی که اتحادیه فوتبال انگلیس آن را به شدت مورد انتقاد قرار داد و قرار است رای خود را درباره محرومیت این دو بازیکن نهایتا تا 48 ساعت دیگر اعلام کند.

البته چنین اتفاقات زشتی در چند ماه گذشته در فوتبال جهان زیاد دیده شده است. از گاز گرفتن بازیکنان در زمین مسابقه تا شیرجه رفتن و تکل‌های خشن که زندگی ورزشی فوتبالیست‌ها را به خطر انداخته است، در فوتبال جهان خصوصا در لیگ برتر انگلیس زیاد دیده شده است.

البته فوتبال هیچ وقت بدون اتفاق نبوده است و همیشه با خشونت دنبال شده است. طوری که این رشته ورزشی یکی از خطرناک‌ترین رشته‌های ورزشی دنیاست. این هفته‌ در بازی تاتنهام و سوانزی، گومیس ، مهاجم فرانسوی سوانزی به شدت با بازیکن حریف برخورد کرد و 15 دقیقه روی زمین بیهوش ماند. تقریبا دو سال پیش بود که فابریس موامبا، بازیکن بولتون در زمین مسابقه پس از برخوردی که داشت به زمین افتاد و تمام علائم حیاتی خود را از دست داد، ولی پس از پانزده دقیقه به زندگی بازگشت. در کنار همه این برخوردها افزایش اتفاقات زشت فوتبالی از جام جهانی برزیل شروع شد. جایی که لوئیس سوآرس عادت زشت خود در گاز گرفتن حریف خود را تکرار کرد و شانه جورجو کیلینی را گاز گرفت و 9 بازی از همراهی تیمش محروم شد و مدت‌ها نتوانست برای بارسلونا به میدان برود.

در کنار این‌ها شیرجه رفتن بازیکنان در زمین به قصد فریب داور نیز در سه، چهار ماه گذشته بسیار زیاد شده است. یکی از واضح‌ترین این اتفاقات در بازی منچستریونایتد و پرستون رخ داد. جایی که وین رونی یکی از بدترین شیرجه‌های تاریخ فوتبال را زد و داور مسابقه فریب خورد و یک ضربه پنالتی برای منچستر اعلام کرد. البته رونی پس از پایان مسابقه از دروازه‌بان حریف عذرخواهی کرد.

در کنار این‌ها باید به توهین‌های نژادپرستی نیز اشاره کرد که روز به روز در حال گسترش است. با وجود اقدامات فیفا برای جریمه تیم‌هایی که هوادارانشان توهین نژاد پرستی می‌کنند در یکی، دو ماه اخیر هواداران تیم‌های فاینورد، چلسی و چند تیم در لیگ مکزیک به بازیکنان و تماشاگران تیم مقابل توهین نژاد پرستی کردند.

با وجود مصاحبه سپ بلاتر و میشل پلاتینی مبنی بر جریمه سنگین برای تیم‌هایی که هوادارانشان چنین اقداماتی را انجام می‌دهند هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و این اتفاقات زشت در فوتبال بیشتر شده است.

توهین جنسیتی به پزشک زن باشگاه چلسی و کتک زدن توپ جمع کن‌ها در کنار زمین از دیگر اقداماتی بوده است که در یکی دو ماه گذشته شاهد آن بودیم.

از طرفی روزنامه "گاردین" انگلیس پیشنهاد داد حداقل چند مورد از این اتفاقات در فوتبال منسوخ و کنار گذاشته شود. برای مثال پرتاب آب دهان هیچ ارتباطی با فوتبال ندارد و به عنوان یک رفتار شنیع باید از ورزش فوتبال منسوخ شود و با خاطیان به شدت برخورد شود. گاز گرفتن نیز یک رفتار غیر انسانی است و نباید در فوتبال تکرار شود. هنوز فیفا به عنوان بالاترین نهاد فوتبالی جهان جریمه خاصی برای چنین رفتارهایی تصویب نکرده است.

نظرات بینندگان