arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

ظريف: احتمال موفقيت در مذاکرات را بيش از شکست مي دانم/نرسيدن به تفاهم پايان دنيا نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 وزير امورخارجه کشورمان در پاسخ به اين سوال که احتمال موفقيت و امضاي توافق جامع چند درصد است؟ گفت: من احتمال موفقيت را بيش از احتمال شکست مي دانم.

محمدجواد ظريف در گفت و گويي با هفته نامه صدا در پاسخ به اين سوال که آخرين گزارش ها که چندين روزنامه آمريکايي هم روي آن مانور دادند حکايت از ان دارد که طرفين در مذاکرات هسته اي روي عدد شش هزار و 500 سانتريفيوژ با يکديگر به توافق رسيده اند، شما اين موضوع را تاييد مي کنيد؟ افزود: اين توافق مجموعه اي از قطعات است و تا اين قطعات کنار هم چيده نشود هيچ تصوير واقعي وجود ندارد.وي ادامه داد: به همين دليل هم در توافق ژنو گفته شد تا زماني که روي همه چيز توافق نشود روي هيچ چيز توافق نشده است.

وزير امورخارجه گفت: بحث غني سازي مجموعه اي از اقدامات مختلف است که در مقاطع گوناگون شکل مي گيرد؛ هيچ يک از قطعات اين مجموعه نمي تواند تعيين کننده شکل کلي مجموعه باشد لذا تا شکل کلي ترسيم نشود و توافقي صورت نگيرد که هنوز شکل نگرفته، شما نمي توانيد راجع به هيچ يک از جزيياتش سخن بگوييد يا در خصوص آن قسمت جزئي اظهارنظر کنيد.

ظريف همچنين در بخش ديگري از اين گفت و گو در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا قرار است توافق نهايي به صورت يک معاهده بين المللي ثبت شود که در آينده طرف غربي نتواند وعده هاي خود را زيرپا بگذارد؟ اظهارداشت: برداشتن تحريم هاي شوراي امنيت پيچيدگي ندارد و تنها به اراده سياسي وابسته است.وي ادامه داد: پيچيدگي حقوقي هم وجود ندارد، پيچيدگي حقوقي در تحريم هاي گذشته هم توسط دولت هاي غربي ايجاد شده است يعني مثلا در مورد تحريم هاي عراق، آمريکايي ها تصميمي را گرفتند که حقوقي نبود اما براساس آن عمل کردند.رييس دستگاه ديپلماسي گفت: اين توافقي است که در يک قطعنامه فصل هفتمي منشورملل متحد مورد تاييد قرار مي گيرد و در نتيجه به يک توافق بين المللي و الزام آور براي همه دولت ها تبديل مي شود.

ظريف در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اينکه قرار است تا آخر مارس حتما مذاکرات به نتيجه برسد؟ يعني توافق کامل حاصل مي شود يا شکست مذاکرات؟ افزود: خير، چنين چيزي نيست. گفت و گوها ادامه دارد و تا زماني که برسر همه جزئيات توافق نشده احتمال شکست مذاکرات وجود دارد.وي همچنين در پاسخ به اين سوال که احتمال موفقيت و امضاي توافق جامعه چند درصد است؟ تصريح کرد: من احتمال موفقيت را بيش از احتمال شکست مي دانم.

رييس تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان با بيان اينکه احتمال توافق بيش از 50 درصد است، گفت: احساس مي کنم هردو طرف اعتقاد دارند موفقيت و رسيدن به توافق مفيدتر از شکست مذاکرات است؛ نرسيدن تفاهم، پايان دنيا نيست اما هر دو طرف زمان و حيثيت سياسي خود را براي موفقيت اين گفت و گوها هزينه کرده اند.ظريف درباره آخرين دوره مذاکرات ژنو با حضور صالحي و مونيتز نيز افزود: در اين دور پيشرفت هايي حاصل شده و اين پيشرفت هم از سوي دو طرف انجام شده است. در دو طرف تصميمات مثبتي در حوزه فني گرفته شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان