arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

حکم «غرضی» درباره مخارج انتخاباتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«به طور قطع از تهران برای انتخابات مجلس ثبت‌نام می‌کنم. وزیر کشور جسارت و شجاعت زیادی برای گفتن حرف‌هایی به خرج داد که در زیر لایه این رقابت‌ها پنهان است. بنا به فقه سیاسی شخص من، پول جمع کردن و خرج کردن برای جلب رأی مردم حرام است.»

این بخشی از گفت‌وگوی سیدمحمد غرضی با روزنامه ابتکار است :

پرسش- خبرهایی شنیده‌ایم که قرار است برای انتخابات مجلس کاندیدا شوید، این موضوع صحت دارد؟

بله، به طور قطع از تهران برای انتخابات مجلس ثبت‌نام می‌کنم.

پرسش- با توجه به روند حرکت جناح‌ها و گروه‌های سیاسی، در قالب لیست خاصی به انتخابات می‌آیید یا به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات شرکت می‌کنید؟

من می‌آیم که حرف‌هایی را که پیش از این هم مطرح کرده بودم بزنم. جناح و گروه‌های سیاسی صرفاً در فرم سیاسی معنی دارد، وگرنه اصل ماجرا راست، چپ یا مستقل بودن نیست. آدم خودش اسم دارد، پس برای خودش اسم انتخاب نمی‌کند. مهم این است که فرد خودش آرا و عقاید و عملکردش را نشان دهد. این موضوعی است که امیدوارم در ذهن مردم هم تبیین شود تا کسی نتواند با وصل کردن خود به یک جریان سیاسی و سوءاستفاده، رأی بیاورد.

پرسش- این روزها اصلاح‌طلبان با تکیه بر تجربه انتخابات 92 سعی دارند با حفظ وحدت وارد انتخابات مجلس شوند و حضور پررنگ دوباره‌ای در عرصه سیاسی داشته باشند. در مقابل اصولگرایان با توجه به تشتت و چندپارگی سال‌های اخیر، تلاش دارند به وحدت و همگرایی برسند. با توجه به این مسائل، ترکیب مجلس آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

به عقیده من ترکیب مجلس آینده بیشتر با تکیه بر اشخاص و جدا از دسته‌بندی‌های مألوف مجلس است. صندلی‌های مجلس بیشتر به افرادی می‌رسد که جدا از گروه‌های سیاسی راست و چپ باشند. در مجموع ترکیب مجلس آینده کمترین وابستگی را به گروه‌های سیاسی دارد.

پرسش- بعد از مطرح شدن پرداخت پول و کمک انتخاباتی به تعدادی از نمایندگان مجلس‌های پیشین، اخیراً وزیر کشور نیز در سخنانی از ورود پول‌های کثیف بویژه پول‌های قاچاق و فساد اقتصادی به رقابت‌های انتخاباتی و فضای سیاسی ابراز نگرانی کرده است. نظر شما در این باره چیست؟

ایشان جسارت و شجاعت زیادی برای گفتن حرف‌هایی به خرج داد که در زیر لایه این رقابت‌ها پنهان است. شخصاً سند یا مدرکی ندارم و ندیده‌ام، اما من هم مانند بسیاری، از هزینه‌های چهار میلیارد تومانی تا 400 میلیارد تومانی هم شنیده‌ام که برای انتخابات خرج شده است؛ این در حالی است که شخصاً برای انتخابات ریاست جمهوری در مجموع 59 میلیون تومان خرج کرده‌ام. ضرب‌المثلی هم هست که می‌گوید تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. با این حال بنا به فقه سیاسی شخص من، پول جمع کردن و خرج کردن برای جلب رأی مردم حرام است. این پول‌ها معلوم نیست از کجا می‌آید؛ اگر از راه حلال بیاید که یک بار نجس است و اگر از حرام بیاید دو بار نجس است.

بطورکلی به عقیده من این که پول جمع شود تا یکی رأی مردم را بدست بیاورد، اشتباه است. این همه پول خرج می‌شود که مثلاً فردی از تهران چند میلیون نفری، 100 هزار رأی بیاورد. قانون هم که در این زمینه همراهی می‌کند و این فرد نماینده هم می‌شود و می‌رود در مجلس خود را نماینده همه ملت می‌داند. این روند واقعی و اخلاقی نیست. از بسیاری مردم که سؤال بکنید، شاید 5 یا 10 نماینده مجلس را هم نتوانند نام ببرند. نمایندگان در چنین شرایطی نباید فکر کنند که همه مردم را نمایندگی می‌کنند، آن هم در شرایطی که رأی عده کمی از مردم را داشته‌اند. امیدوارم با اصلاح این روند، رأی مردم و نمایندگی نمایندگان هم واقعی شود.


نظرات بینندگان