arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۴۸۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

واکنش حداد عادل به سخنان رییس‌جمهور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

غلامعلی حداد عادل با اشاره به سخنان رییس‌جمهور که گفته بود مردم در زمینه ممیزی اظهارنظر کنند، گفت: این فکر را می‌پسندم که مردم در هر کاری نظر بدهند، اما این به معنی آن نیست که ما به عنوان حکومت وظیفه‌ای نسبت به کتاب نداشته باشیم.

به گزارش ایسنا‌، غلامعلی حداد عادل – رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی - در مراسم یازدهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور که امروز (17 اسفندماه) در تالار رودکی برگزار شد‌، با اشاره به نقش کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه گفت: آقای روحانی رییس جمهور محترم تاکید کردند که مردم در ممیزی اظهارنظر کنند. بنده هم این فکر را می‌پسندم که مردم در هر کاری نظر بدهند. این برای جامعه ما مفید است ولی به معنی آن نیست که به عنوان حکومت وظیفه‌ای نسبت به کتاب نداشته باشیم.

او در ادامه اظهار کرد: هیچ کس در دنیا نیست که بگوید همه چیزهایی که در کتاب‌ها نوشته می‌شود مفید است. رییس‌جمهور هم چنین نظری ندارد. مهم این است که ما عاقلانه و منطقی ضوابطی بگذاریم که چه چیزهایی نباید در کتاب‌ها باشد. هیچ کشوری هم نیست که در آن کتاب سانسور نشود و در آن کتاب غیرمجاز وجود نداشته باشد. ممیزی باید عاقلانه باشد و نمی‌تواند ماشینی باشد.

حداد عادل در بخش دیگری از سخنانش خطاب به کتابداران گفت: شما کتابداران باید کمک کنید تا مردم همه نقاط ایران با هم رشد کنند و این را باید از مناطق محروم شروع کرد.

او همچنین با طرح این پرسش که چرا کتاب و کتاب‌خوانی مهم است اظهار کرد: اگر به قول مولانا انسان همه اندیشه است‌، کتاب عامل انتقال این اندیشه است چون با ذات انسان ارتباط ناگسستنی دارد.

حداد عادل گفت: جامعه‌ای که کتاب‌خوانی در آن فرهنگ شده باشد جامعه‌ای صاحب بصیرت و صاحب آگاهی و فرهیختگی است. چنین مردمی را که با انواع افکار آشنا هستیم نمی‌توان فریب دارد. این جامعه جامعه‌ای است که می‌تواند برای خودش تصمیم بگیرد.

او همچنین با اشاره به این‌که کتاب روز به روز گران‌تر می‌شود متذکر شد: امروز که کتاب روز به روز گران می‌شود و کتاب‌فروشی و ناشر در خطر ورشکستگی هستند. برای افراد معمولی خرید کتاب دشوار است و باید به کتابخانه‌های عمومی توجه ویژه‌ای کرد؛ چون هرچه مشکلات اقتصادی مردم بیش‌تر می‌شود آن‌ها کتاب و کالاهای فرهنگی را از سبد خانوار خود کنار می‌گذارند. بنابراین می‌توان با رشد و توسعه کتابخانه‌ها بخشی از این مشکل را حل کرد.

او در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌ها باید به تناسب محیطی برای اختصاص کتاب در استان‌های مختلف توجه کند و با توجه به شرایط هر استان و کتاب‌هایی که در آن‌جا خواننده دارد‌، کتاب برای آن‌ها بفرستد.

به گزارش ایسنا‌، در بخش دیگری از این مراسم که با حضور تعدادی از کتابداران برگزار ‌شد رضا صالحی امیری - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی - توسعه فضاهای فرهنگی از جمله کتابخانه‌های عمومی را از جمله زمینه‌های توسعه هر جامعه‌ خواند و گفت: با این‌که سالانه چندصدهزار میلیارد برای نیازهای معیشتی مردم هزینه می‌کنیم اما متاسفانه هر روز باید شاهد گسترش پدیده‌های جدی در حوزه فرهنگی‌، اجتماعی‌ مثل بداخلاقی‌ها‌، انگ‌زنی‌ها،‌ تخریب‌، اعتیاد‌، طلاق‌ و خشونت‌ باشیم.

او در ادامه با ذکر برخی از مشکلات کتاب و کتابخانه‌های عمومی و همچنین کتابداران گفت: من مقاله‌ای از یک روزنامه که تاریخ آن مربوط به 40 سال پیش است در کتابخانه ملی پیدا کردم که آن زمان نیز همین نگرانی‌ها در زمینه کتاب‌خوانی در جامعه وجود داشته است و الان نیز همین مشکلات وجود دارد.

صالحی امیری سپس به مشکلات ناشی از بی‌توجهی به حوزه‌های فرهنگی توسط مسئولان و مدیران جامعه اشاره کرد و گفت: اگر در جامعه امروز آسیب‌های گسترده‌ای وجود دارد باید به فعالیت‌های 20 سال قبل آموزش و پرورش و وضعیت کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی نگاه کنیم.

او افزود: ما نمی‌توانیم بدون فضیلت زندگی کنیم. جامعه بدون اخلاق جامعه‌ای مرده است و من فکر می‌کنم تداوم وضع موجود در حوزه فرهنگی به ناکارآمدی ختم خواهد شد.

به گزارش ایسنا‌، در این مراسم از پدر شهید مطلب شفیعی که خانه‌اش در یکی از روستاهای یزد را به منظور احداث کتابخانه وقف کرده است تقدیر شد.

همچنین علیرضا مختارپور - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور – پیام مقام معظم رهبری را که در پی نامه درخواست دبیرکل نهاد برای این اقدام فرهنگی صادر شده است خواند. در این پیام آمده بود: «به شهید عزیز درود می‌فرستم و نیز به این پدر و مادر صبور و آگاه و پرگذشت. امید است حسنات و انوار ساطع از فداکاری این عزیزان و دیگر شهدا، و ایثارگران بزرگوار، سرمایه و ذخیره ماندگاری برای کشور و تاریخ ما باشد.»

در ادامه مراسم نیز به برگزیدگان جایزه خاطره‌نویسی کتابداران جوایزی اهدا شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
2
3
ما مردم ، خودمون میفهمیم ، میشناسیم ، درک داریم .
نیاز به سانسور و ممیزی نداریم ...
ارشاد ، راهنمایی و راه و روش درست رو نشون دادن خیلی خیلی کاربرد و بازخورد بهتری دارد تا سانسور و ممیزی .
یاعلی
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
2
2
با درود
اگر مسئولان محترم کارشان را درست انجام دهند و با مردوم روراست باشند نیازی به این کارها نیست ایرانی همواره در طول تاریخ ثابت نمود است که با هوش سرشار خود همه چیز را میفهمد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
3
3
رییس جمهور عزیز حمایتت می کنیم
نظرات بینندگان