arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۶۰۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

سرمدي: نگاه دولت در مذاکرات هسته‌اي امکان خارج شدن از بن‌بست‌هاي کاذب را فراهم کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 قائم مقام وزير امور خارجه کشورمان با تاکيد بر اينکه اکنون سياست خارجي ايران در جهان شنيده مي‌شود، گفت: نگاه جديدي در مذاکرات هسته‌اي ايجاد شده است که امکان خارج شدن از بن‌بست‌هاي کاذب را فراهم کرده است.

مرتضي سرمدي در مراسم افتتاحيه همايش ديپلماسي نوين و سياست خارجي ايران که صبح امروز (دوشنبه) در دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت خارجه آغاز به کار کرد، با بيان اينکه مولفه اصلي سياست خارجي دولت جديد حل مشکلات مردم با کمترين هزينه است، گفت: بر همين اساس برنامه‌ريزي‌هاي خود را انجام داده و با ساختارهاي در نظر گرفته شده براي دستيابي به اين هدف تلاش مي‌کنيم. لازمه رسيدن به اين هدف اين است که سياست خارجي واقعي باشد و از سياست خارجي نمايشي اجتناب شود.

قائم مقام وزير امور خارجه کشورمان ادامه داد: در ابتداي بر سر کار آمدن دولت جديد مجموعه اقدامات وزارت خارجه، دولت و آقاي ظريف در راس دستگاه ديپلماسي براي شکستن فضا و بستري بود که حتي اين فضا از تحريم‌ها دشوارتر بود و امکان حرکت در حوزه سياست خارجي و تعامل به وجود نمي‌آمد.

سرمدي در ادامه اظهاراتش با تاکيد بر اينکه اکنون سياست خارجي ايران شنيده مي‌شود، گفت: بايد درک درستي از محيط بين‌المللي داشته باشيم و براي يک سياست خارجي صحيح بايد مباني نظري تدوين کنيم. بر همين اساس آقاي ظريف رييس دستگاه ديپلماسي رويکرد برد برد را مطرح کردند و وزارت خارجه با همين نگاه به تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي مي‌نگرد.

قائم مقام وزير امور خارجه کشورمان در بخش ديگري از اظهاراتش با اشاره به روند مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5، گفت: در حال حاضر نگاه جديدي در مذاکرات ايجاد شده است که بر اساس آن امکان ارائه شيوه‌هاي نوين طرح موضوعات و خارج شدن از بن‌بست‌هاي کاذب فراهم شد و اکنون اين باور در جهان ايجاد شده است که تيم هسته‌اي ايران افرادي هستند با مهارت بالا که در برابر شش قدرت جهان مذاکره مي‌کنند.

وي همچنين با بيان اينکه يکي ديگر از ابعاد نگاه جديد در وزارت خارجه نگاه به اقتصاد و برنامه‌هاي اقتصادي جديد دولت است، گفت: ما به نمايندگي‌هاي خود در خارج از کشور اعلام کرده‌ايم که بايد در سه حوزه تشويق گردشگران براي سفر به ايران، ورود تکنولوژي و سرمايه به کشور تلاش کنند و در مقابل کالاهاي غيرنفتي صادر کنند.

قائم مقام وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به جايگاه جمهوري اسلامي ايران در منطقه، گفت: در اين منطقه هيچ کس نمي‌تواند نقش ايران را انکار کند. از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي ايران در حوزه‌هاي مختلف منطقه‌اي، ايران توانسته انتخاب‌هاي صحيحي درباره سرمايه‌گذاري بر نيروهاي اصيل منطقه داشته باشد که اين سرمايه‌گذاري از موثرترين اقدامات جمهوري اسلامي ايران است. بر همين اساس اکنون دشمنان ما در منطقه دچار يک تناقض شده‌اند و براي مقابله با نفوذ و پيشرفت‌هاي ايران در منطقه تناقض در رفتارهايشان ديده مي‌شود و بيشتر اين کشورها اکنون در کنار تروريست‌ها ايستاده‌اند. تناقضات در منطقه فضايي براي ايران ايجاد کرده است که نوعي همگني در مولفه‌هاي کشور مشاهده مي‌شود و ايران در چنين شرايطي مي‌تواند اهداف خود را پيش ببرد.

وي ادامه داد: حداقل ايران در حوزه سياست خارجي ابعاد حقوق بشري را به طور کامل رعايت کرده است. ايران همواره در کنار نيروهايي در منطقه بوده است که دچار تبعيض شده‌اند و عمليات سرکوب‌گرايانه عليه آنها انجام مي‌شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان