arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

اسرائیل نگران بن‌بست سیاسی پس از انتخابات پارلمانی پیش رو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که تنها چند روز تا آغاز انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی باقی مانده، رژیم صهیونیستی نگران این است که پس از این انتخابات وارد بن‌بست سیاسی شود.

به نوشته روزنامه عبری‌زبان معاریو، روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی در نشستی با حضور معاونانش نسبت به احتمال ورود این رژیم به بن‌بست سیاسی به دنبال انتخابات پارلمانی ابراز نگرانی کرد و گفت: ما چند گزینه در مقابل خود داریم. نخستین گزینه مامور کردن شخصی است که بیشترین شانس را برای موفقیت در تشکیل دولت دارد البته این مساله صرف‌نظر از تعداد کرسی‌هایی است که به دست آمده است چه این شخصیت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باشد و چه اسحاق هرتزوگ، رهبر «اتحادیه صهیون».

وی احتمال متوسل شدن به تشکیل دولت وحدت ملی را مطرح کرد و گفت: در صورتی که نتوانیم به توافق درخصوص نام نامزدی برای تشکیل دولت برسیم احتمالاً مجبور می‌شویم دولت وحدت ملی را تشکیل دهیم که وظیفه تغییر روش دولت را برعهده می‌گیرد تا مانع از تبدیل نظام اسرائیل به نظام ایتالیا شویم.

به محض اعلام نتایج رسمی انتخاب پارلمانی، ریولین نشست‌های خود را با کمیته متشکل از تمامی روسای احزابی که کرسی‌هایی را در انتخابات پارلمانی به دست آورده‌اند، آغاز می‌کند.

بیشتر نظرسنجی‌ها شاهد رقابت سیاسی میان دو حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو و اپوزیسیون «اتحادیه صهیون» به ریاست اسحاق هرتزوگ (رئیس حزب کار) و تزیپی لیونی (رئیس حزب جنبش) است.

دستیابی به کرسی‌های بیشتر از سوی یکی از این دو فراکسیون به معنای توانایی آن برای تشکیل دولت نیست بلکه این مساله منوط به این است که ریولین بنا به پیشنهادات روسای احزابی که کرسی‌هایی را در پارلمان به دست آورده‌اند یکی از روسای احزاب را مامور تشکیل دولت کند.

براساس اخبار منتشر شده برخی اعضای حزب لیکود بر موشه کحلون که از این حزب جدا شده فشار می‌آورند تا یا نتانیاهو را برای تشکیل دولت معرفی کند یا آنها دست به اقداماتی علیه وی می‌زنند.

حزب لیکود معتقد است که در صورت عدم دستیابی به 20 کرسی در پارلمان آتی در هیچ صورتی نمی‌تواند دولت آتی را تشکیل دهد اما آمادگی خود را برای تشکیل دولت محدود اعلام کرده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان