arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

عربستان حمایت خود را از تجزیه یمن اعلام کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سفیر عربستان در یمن به اطلاع عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی این کشور رساند که ریاض از تجزیه جنوب یمن حمایت می کند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اینترنتی روزنامه یمنی حدیث المدینه، سفیر سعودی در اواخر هفته گذشته در عدن با شماری از روسای قبایل استانهای مأرب، الجوف و البیضا در این باره گفت و گو کرده است.

وی در این دیدار تاکید کرد که عربستان از آنان جهت نبرد با نیروهای جنبش مردمی انصارالله حمایت مالی و نظامی خواهد کرد.

وی همچنین به اطلاع روسای قبایل اهل سنت استانهای جنوب یمن رساند، ریاض اگر انصارالله به تعبیر خودش به جنوب حمله کند، از اعلام استقلال جنوب یمن پشتیبانی خواهد کرد.

عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن که مورد حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی از کشورهای غربی است، دیروز عدن را پایتخت موقت یمن اعلام کرد .

این در حالی است که اعتراضات مردمی در صنعا پایتخت یمن در مخالفت با دخالتهای خارجی ادامه دارد و شرکت کنندگان در این اعتراضات و راهپیمایی ها بر محترم شمردن خواست و اراده ملت یمن تاکید کردند.

یمن از زمان اعتراض های مردمی و انقلاب سال 2011 میلادی که در فوریه 2012 (بهمن 1380) به برکناری علی عبدالله صالح از قدرت منجر شد، دستخوش ناآرامی شده است.

منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن، در ژانویه (دی ماه) درپی درگیری های چند روزه در صنعا و تصرف کاخ ریاست جمهوری یمن به دست جنبش مردمی انصارالله و محاصره مقر اقامت وی، از مقام خود کناره گیری کرد.

اما وی پس از فرار از صنعا در اواخر ماه گذشته میلادی، وارد عدن شد و در بیانیه ای خود را دوباره رییس جمهوری اعلام و اقدامات جنبش مردمی انصارالله را از 21 سپتامبر (30 شهریور) باطل و غیرقانونی توصیف کرد.

جنبش مردمی انصارالله پس از ماه ها تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در یمن، از تابستان سال گذشته برای مبارزه با فساد و تروریسم، بر صنعا مسلط شد.
نظرات بینندگان