arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۳

واکنش عابديني به ميزباني امارت و لغو مزايده سرخابي‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
  مديرعامل اسبق باشگاه پرسپوليس نسبت به ميزباني جام ملت‌هاي 2019 آسيا در امارات و نيز لغو دومين مزايده واگذاري دو باشگاه پرسپوليس و استقلال واکنش نشان داد و مسايل مختلفي را مطرح کرد.


امير عابديني درباره ارائه ميزباني جام ملت‌هاي 2019 به کشور امارات و ناکامي ايران در به دست آوردن ميزباني يک رقابت بين‌المللي ديگر، اظهار کرد: اين موضوع تنها مربوط به فوتبال نمي‌شود و نبايد تنها شما به فرق اين فوتبال نحيف بکوبيد. ما در واليبال نيز چنين مساله‌اي داشتيم و ميزباني را از دست داديم بنابراين بايد بدانيم که اين موضوع تنها مربوط به فوتبال نمي‌شود.


وي ادامه داد: زماني که در فرايند راي گيري شرکت مي‌کنيد ممکن است نتوانيد راي بياوريد. مساله‌اي که بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که حضور داشته باشيد. آيت الله هاشمي در راي گيري مجلس خبرگان شرکت مي‌کند، ولي راي نمي آورد. اين مساله نشان مي‌دهد که ما بايد تکليف خود را انجام دهيم و اگر نتوانيم حتي در چنين رقابت‌هايي نام خود را مطرح کنيم، بدهکاريم.


مديرعامل اسبق باشگاه پرسپوليس با بيان اين که مواردي در راي گيري و امتياز دهي به کشورها براي ارائه ميزباني وجود دارد، گفت: وضعيت اقتصادي، زير ساخت‌ها، ورود بانوان، حق پخش تلويزيوني، اينترنت پرسرعت و نوع پذيرايي مسايلي هستند که مورد توجه قرار مي‌گيرند.


وي ادامه داد: آنها وضع اقتصادي کشور را لحاظ مي‌کنند. به زير ساخت‌هاي آن کشور توجه مي‌کنند و آنها را ملاک قرار مي‌دهند. هر چند ما در ورزشگاه‌هاي معرفي شده مشکلي نداريم. ورود بانوان مساله‌اي است که به صورت جدي در آن با مشکل مواجه هستيم. ما در حق پخش تلويزيوني مشکل داريم و نمي‌توانيم حقوق خود را استيفا کنيم. ما در ايران نمي‌توانيم اينترنت پر سرعت بدون فيلتر ارائه کنيم و در اين زمينه با مشکل مواجه هستيم. آنها حتي نوع پذيرايي ما را ملاک قرار مي‌دهند هر چند که ما در پذيرايي مشروع مشکلي نداريم.


عابديني لابي را مساله‌اي دانست که هزينه دارد و در اين رابطه، اظهار کرد: لابي کردن با هزينه همراه است. نمي‌توانيم براي رسيدن به برخي از اهداف هر نوع لابي را بپذيريم. ما کشوري اخلاق مدار هستيم که به مسائل خود پايبنديم. ديديم که در مورد ميزباني جام جهاني روسيه و قطر چه مسايلي رخ داد. آنها هزينه اين مسائل را پذيرفته‌اند. علاوه بر اين هزينه مادي نيز مساله‌اي است که ما نمي‌توانيم آن را پرداخت کنيم. ما هم اکنون در پرداخت هزينه‌هاي داخلي خود با مشکل مواجه هستيم.


وي افزود: افرادي که از AFC و فيفا به ايران مي‌آيند مي‌دانند که بهترين پذيرايي ما از آنها قهوه است. هر چند که ما چلوکبابي داريم که نيز مي‌توانيم به آن افتخار کنيم اما آنها به اين مساله نمره نمي‌دهند.


اين مدير اسبق فوتبال ايران با اشاره به اين که نبايد تمامي تقصيرات را بر گردن فدراسيون و علي کفاشيان انداخت، گفت: ما در اخلاق و شرع نکاتي را داريم که به آنها پايبند هستيم. ما مدت‌هاست که تحريم شده‌ايم و با کشورهاي نقطه مقابلمان تعاملي نداشته‌ايم و آنها را مجاب کرده‌ايم که به ما احترام بگذارند. در نهايت هم آنها را مجاب خواهيم کرد که در مورد ميزباني رقابت‌هاي مختلف ما را بپذيرند.


وي در پاسخ به اين پرسش که عنوان مي‌شود مسئولان فدراسيون از زمان اعلام راي AFC براي واگذاري ميزباني جام ملت‌هاي 2019 بي اطلاع بوده‌اند، بيان کرد: چنين مساله‌اي صحت ندارد. کفاشيان چند بار در پاسخ مکتوب به AFC نظر من را خواستار شد و اين اتفاق در زمان‌هاي مختلف رخ داد. اين موضوع نشان مي‌دهد که چنين مطلبي واقعيت ندارد و حتي او چند سفر داشت تا بتواند امتياز فوتبال ايران را به رخ آنها بکشد. اين امتيازات شامل سلامت برگزاري اين رقابت‌ها، انضباط در برگزاري مسابقات، فرهنگ ايراني و رتبه فوتبال ايران در آسيا بود.
عابديني ادامه داد: ما بايد واقعيت‌ها را بپذيريم. ما در فوتبال آسيا زبان زد هستيم و مدت‌هاست نمره بالايي آورده‌ايم و همواره در جمع چهار تيم برتر بوده‌ايم. اين مباحثي است که توسط کفاشيان عنوان شده اما تنها اين مساله حائز اهميت نيست و مسائل ديگري نيز وجود دارد.


اين پيشکسوت فوتبال ايران در پاسخ به اين سوال که چه ميزان عزم ملي و حکومتي براي برگزاري تورنمنت‌هاي بين‌المللي در ايران وجود دارد؟ گفت: شما مي‌دانيد که من بي‌تعارف همواره صحبت‌هاي مختلفي را مطرح کرده‌ام. در اين باره بايد بگويم که اين اراده از نظر حکومتي بسيار قوي است. همه مسئولان نظام براي آوردگاه‌هاي ورزشي عنايت ويژه‌اي دارند و حاضرند که مسائل خود را تطبيق دهند. حتي تطبيق شرايط موجود در استان‌هاي مختلف ايران براي برگزاري رقابت‌ها مدنظر قرار گرفته اما اين موضوع کافي نيست.


وي افزود: بودجه، رفع تحريم، مسائل هواپيمايي و همه و همه عواملي در واگذاري چنين تورنمنت‌هايي است. ما با تاخيرهاي چند ساعته در هواپيمايي کشور روبه‌رو هستيم. چنين مساله‌اي در دنيا وجود ندارد مگر اين که مشکلات جوي پديد آيد.


عابديني در ادامه اين گفت‌وگو به لغو دومين مزايده واگذاري دو باشگاه استقلال و پرسپوليس اشاره کرد و به ايسنا گفت: وقتي مي‌خواهيم چيزي را بفروشيم از يک کارخانه گرفته تا يک شرکت بايد شرايط را سخت جلوه ندهيم. آيا تاييد صلاحيت از طرف دستگاه‌هاي ذيربط انجام مي‌شود يا شخص خادم اين کار را مي‌کند؟ تعيين کنند که کسي که صلاحيت را تاييد مي‌کند، کيست.


وي ادامه داد: اگر کسي جلو مي‌آيد و مي‌خواهد پول بگذارد فکر اقتصادي هم دارد و حساب و کتاب کرده است. اين که برند چقدر مي ارزد و چه ميزان بايد هزينه کند.
مديرعامل اسبق باشگاه پرسپوليس با اشاره به اين که مساله گراني و ارزاني در واگذاري دو باشگاه وجود داشته است، عنوان کرد: دولت به خاطر اين که قصد واگذاري داشت اراده‌اي پشت اين کار گذاشت تا آن را اجرايي کند و مصوبه مجلس شوراي اسلامي را انجام دهد. بنابراين بحث تعديل را انجام داد. آنها اقساط را از دو سال به چهار سال تقسيم کردند و کساني که اقتصاددان هستند مي دانند که اين مساله خود يک نوع تعديل است. دولت نشان داد که مي‌خواهد واگذاري را انجام دهد اما هرگز صاحبان سرمايه جرات نکردند که پا پيش بگذارند، مگر اين که برخي افراد عاشق فوتبال که به برند معنوي و اجتماعي اين دو باشگاه فکر مي‌کنند پا پيش بگذارند.


عابديني درباره مزايده سوم و احتمال اين که باز هم اين دو باشگاه واگذار نشوند، تصريح کرد: اميدوارم در مزايده سوم اين اتفاق رخ دهد. هر چند که احتمال چوب زني و حراج در مزايده سوم وجود دارد. ممکن است که کف قيمت تعيين کنند و پس از آن خريداران براي خريد دو باشگاه قيمت‌هاي مختلفي را ارائه دهند تا در نهايت بالاترين قيمت به عنوان خريدار اصلي مدنظر قرار گيرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان