arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۸۱۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۳

نگاهي به سينماي ايران در سال ۹۳

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پرونده سال ۱۳۹۳ سينماي ايران در حالي بسته مي‌شود که فراز و فرودهاي سينما در اين دوره کم نبوده است.

سال ۹۳ هم گذشت و سينماي ايران اتفاقات عديده اي را پشت سر گذاشت. رويدادهايي که برخي از آنها سالهاست در حال برگزاري هستند و تعدادي از آنها هم بر اساس تصميمات جديد و تمهيداتي که گاه مخالفان و گاهي موافقاني را با خود همراه مي کند ، روي مي دهند و البته بخشي از اتفاقات هم غافلگيرکننده و بدون برنامه قبل پيش مي‌آيند. سال ۹۳ به نسبت سال آرامي براي سينماي ايران بود و اين آرامش را نمي‌توان به حساب روزهاي خوب يا بد سينما گذاشت . اتفاقاتي در سينماي سال ۹۳ افتاد که برخي از آنها از اهميت بالايي برخوردار بودند و تعدادي هم خنثي و بي اهميت .با نگاهي به روزهاي گذشته و بررسي سينماي کشور مروري داريم بر اتفاقات مهمي که در سال ۹۳ به وقوع پيوسته که در اين گزارش آنها را از نظر مي گذرانيد.

افتتاح رسمي گروه «هنر و تجربه»

۱-پس از برنامه ريزي ها و تصميماتي که گرفته شد در نهايت فروردين ماه ۱۳۹۳ بود که مدير گروه هنر و تجربه منصوب شد تا برنامه هاي اکران اين گروه مشخص شود و کار خود را آغاز کند . همزمان با عيد سعيد قربان بود که آيين افتتاح گروه سينمايي «هنر و تجربه» شامگاه شنبه ۱۲ مهر در سالن موزه سينما برگزار شد . در افتتاحيه اين گروه سينمايي عنوان شد که نمايش رسمي فيلم هاي اين گروه سينمايي از روز ۱۳ مهر در چهار سينماي تهران و يک سينما در مشهد آغاز مي شود . نمايش اين فيلم ها با بليط فروشي به صورت معمول انجام شد و در مجموع اتفاق مبارکي بود که بسياري از هنرمندان از آن استقبال کردند ، ضمن اينکه مخاطبان نيز از فعاليت اين گروه رضايت دارند . به نظر مي رسد که با پيگيري و حمايت هنرمندان ، اصحاب رسانه و مردم فيلم هايي که با مختصات و اساسنامه اين گروه مطابقت دارند ، عرضه شده و در طولاني مدت طيف عظيمي از مخاطبان اين فيلم ها را خواهند ديد ، همانطور که تا به امروز مخاطبان قابل توجهي را به سوي خود جلب کرده است.

افتتاح پرديس سينمايي کوروش در غرب تهران

۲- پرديس سينمايي کوروش صبح دوشنبه ۲۷ مرداد با اکران فيلم «شهر موش‌ها ۲» به کارگرداني مرضيه برومند و تهيه کنندگي علي سرتيپي و منيژه حکت کار خود را آغاز کرد . در اين مراسم که با حضور محمد احساني معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي، "آرش اميني” مديرکل بخش بين‌الملل سازمان سينمايي، "محمدرضا جعفري جلوه” مديرعامل بنياد سينمايي فارابي، مهندس "مجيد مسچي” مديرعامل موسسه سينما شهر و عوامل فيلم «شهر موش‌ها ۲» و اصحاب رسانه برگزار شد ،۱۴ سالن سينمايي پرديس کوروش کار خود را به طور رسمي آغاز کردند . اين پرديس سينمايي بدليل برخورداري از استانداردهاي لازم توانسته در مدت فعاليت خود تبديل به يکي از مجموعه هاي مورد توجه شهروندان تبديل شود . با اين تفسير بايد توجه داشت در صورت توجه به زير ساخت ها و ايجاد ظرفيت هاي لازم که احداث و راه اندازي چنين پرديس هايي از جمله آنهاست ، مي تواند در جذب مخاطب و ارتقاء سطح کيفي و اقتصادي هنر صنعت سينما تاثير گذار بود.

رکوردشکني فيلم سينمايي «شهر موشها ۲»

۳- پس از اعلام ساخت سري دوم فيلم سينمايي «شهر موش ها» موجي از موافقان و مخالفان به راه افتاد ، اما به نظر مي رسيد که حاميان اين فيلم سينمايي بيشتر از مخالفان آن باشد و به همين جهت پس از اعلام اکران عمومي اين فيلم سينمايي موجي از خانواده ها به همره فرزندان خود در سالن هاي سطح شهر حاضر مي شدند و به تماشاي جديدترين تجربه مرضيه برومند مي نشستند . اين فيلم موفق شد با فروشي نزديک به ۱۲ ميليارد تومان عنوان پر فروش‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران را از آن خود کند و فيلم «اخراجي‌ها۲» را بعد از سال ها به رده دوم بفرستد . فيلم سينمايي «شهرموش ها۲» پس از حدود سه ماه اکران و با در اختيار داشتن ۸۰ سينماي تهران و شهرستان به چنين فروشي دست پيدا کرد و توانست بعد از سالها با فاصله بسيار رقيبان خود را جاي بگذارد و البته مردم بسياري را براي حضور در سينماها ترغيب کند.

جدايي و استقلال بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر

۴- عليرضا رضاداد در نخستين جلسه ستاد برگزاري سي و سومين جشنواره فيلم فجر تغييرات پيش بيني شده در اين رويداد بزرگ سينمايي را تشريح کرد و يکي از مهمترين خبرهايي که در آن روزها اعلام شد ، جدايي بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر و برگزاري آن در ماه ارديبهشت و به صورت مستقل بود . بسياري از صاحب نظران و کارشناسان اين اقدام را حرکتي درست و در مسير اعتلاي بخش بين الملل سينماي ايران مي دانستند ، در حالي که عده اي ديگر از کمبود ظرفيت ها و برنامه ها براي هويت بخشيدن به اين بخش از سينماي صحبت کردند . اما در نهايت اين تصميم به صورت قطعي اتخاذ شد و بايد منتظر برگزاري مستقل اولين دوره بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر در شهريور ماه باشيم و سپس به بررسي نتايج بپردازيم .

اجراي طرح نيم بهاي بليت در روز «سينما سلام» در کشور

۵- يکي از اتفاقاتي که با يک تغيير نسبت به سال ۹۲ روي داد و به اجرا در آمد طرح «سينما سلام » بود. اين طرح در سال ۹۳ بصورت رايگان بود که مشکلاتي را در سينماهاي کشور بوجود آورد و در همين راستا مسئولان سينمايي تصميم گرفتند بجاي رايگان کردن حضور مخاطبان در روز ملي سينما ، بليت‌هاي نيم بها در اختيار آنها قرار دهند . اين طرح بصورت نيم بها و با موافقت و توافق سينماداران و صاحبان آثار و با برنامه‌ريزي هاي صورت گرفته در شهريورماه ۹۳ به اجرا درآمد . اين طرح در راستاي آسيب شناسي کاهش مخاطب و براي ايجاد فضايي مناسب و همچنين ترغيب مخاطبان براي حضور در سالن‌هاي سينما به اجرا درآمد.

برگزاري کم‌هزينه و ساده جشن خانه سينما

۶- جشن خانه سينما نيز در سال ۹۳ با رويکرد کم کردن هزينه ها و اختصاص آن براي رفاه و معيشت هنرمندان برگزار شد . اين دور از جشن خانه سينما با تمام کمي ها و کاستي ها روز ۲۱ شهريور برگزار شد و فيلم سينمايي «ملکه» به کارگرداني محمد علي باشه آهنگر با دريافت ۱۰ تنديس جشن خانه سينما رکوردار جوايز اين جشن شد.

برگزاري بيست و هشتمين جشنواره فيلم کودک و نوجوان در اصفهان

۷- يکي از مهمترين اتفاقات سينمايي که هر ساله برگزار مي شود و هنرمندان بسياري از آن استقبال مي کنند ، برگزاري جشنواره فيلم کودک و نوجوان است که به نظر مهمترين مقطع و زمان براي جلب توجه و نگاه مسئولان به اين بخش سينمايي است آيين افتتاحيه بيست و هشتمين جشنواره فيلم هاي کودکان و نوجوان ساعت ۱۹:۴۵ دقيقه روز جمعه ۱۱مهر در سالن کوثر اصفهان آغاز شد و تا ۱۴ مهر به کار خود ادامه داد و در نهايت فيلم سينمايي«قول» به کارگرداني محمدعلي طالبي ضمن دريافت پروانه زرين بهترين فيلم بلند در ۵ بخش ديگر هم جوايز را از آن خود کرد.

کوچک سازي بنياد سينمايي فارابي و تغييرات مديريتي

۸- اتفاق ديگري که در سال ۹۳ نگاه بسياري از اهالي سينما را به سوي خود کشاند ، طرح کوچک سازي بنياد سينمايي فارابي بود . در پي اين اقدام و به موازات آن تغيير رييس سازمان صدا و سيما و تغييرات جديد مديريتي در صدا و سيما بود که محمدرضا جعفري جلوه از بنياد فارابي خداحافظي کرد و براي مدتي اين بنياد با سرپرستي رمضانعلي حيدري خليلي به کار خود ادامه داد . جعفري جلوه هم براي رياست شبکه دو سيما راهي تلويزيون شد تا اينکه در نهايت در واپسين روزهاي بهمن ماه بر اساس مصوبه هيات امناي بنياد سينمايي فارابي و با حکم حجت الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي و رئيس هيات امناي فارابي عليرضا تابش به عنوان مدير عامل جديد اين بنياد منصوب شد . پس از اين انتصاب موجي از انتقادات به راه افتاد و بيشتر رسانه هاي اصولگرا تابش را گزينه مناسبي براي اين پست نمي دانستند و او را فاقد سابقه مديريتي در سينما مي دانستند ، ضمن اينکه نسبت خويشاوندي تابش با سيد محمد خاتمي رييس جمهور اسبق کشور نيز از دلايل اصلي انتقادات بود.

بازگشت فريماه فرجامي به سينما پس از ۱۱ سال

۹- شايد مهمترين خبر سينمايي در دي ماه ۹۳ را بايد بازگشت فريماه فرجامي پس از ۱۱ سال دوري از بازيگري بدانيم . فريماه فرجامي بازيگر پيشکسوت سينماي ايران با بازي در فيلم «تاول» به کارکرداني بهمن کاميار به دنياي بازيگري بازگشت. اين بازيگر که آخرين بار در سال ۱۳۸۲ با فيلم «کاغذ ديواري زرد» مقابل دوربين قرار گرفته بود ، پس از ۱۱ سال با فيلم «تاول» به کارگرداني بهمن کاميار به دنياي بازيگري بازگشت . فريماه فرجامي که در بيش از يک دهه گذشته به دليل بيماري از بازيگري دور مانده بود ، با طي درمان و مراقبت هاي پزشکي در شرايط جسماني خوبي به سر مي برد و با روحيه اي مناسب در مقابل دوربين قرار گرفت و ايفاگر نقش زني بنام طلعت بود که در يک خوابگاه با شخصيت اول داستان هم اتاق است و با ماجراها و اتفاقاتي که براي دختر جوان مي افتد همراه مي شود . پس از انتشار اين خبر موج بزرگي از رسانه ها به سراغ اين بازيگر رفتند و در مورد حال و هواي اين روزهايش با او گفتگو کردند .فرجامي که در شرايط مناسبي نسبت به گذشته به سر مي برد ، پس از اين اتفاق بيش از پيش در محافل سينمايي و مراسم مختلف حضور پيدا کرد و علاقمندان به او نيز از اين اتفاق خوشحال بودند و از بازگشت او به دنياي بازيگري استقبال کردند .

برگزاري سي و سومين جشنواره فيلم فجر

۱۰- سي و سومين جشنواره فيلم فجر هم به دبيري عليرضا رضاداد در ايام دهه فجر کار خود را آغاز کرد و در سينماهاي سطح شهر پذيراي علاقمندان به هنر هفتم بود . در اين دوره نيز فيلم ها در بخش هاي سوداي سيمرغ و نگاه نو به نمايش در آمدند ، ضمن اينکه مسئولان برگزاري در تصميمي جديد بخش هنر و تجربه را نيز به جشنواره افزودند تا فيلم هاي مناسب با اين گروه در اين بخش اکران شوند ، هر چند که جوايز اين بخش محدود بود . اهالي رسانه و هنرمندان نيز طبق سالهاي گذشته در مرکز همايش هاي برج ميلاد گرد هم آمدند و به تماشاي آثار حاضر در جشنواره فيلم فجر پرداختند . در مراسم افتتاحيه اين جشنواره از محمدعلي کشاورز بازيگر پيشکسوت تئاتر ، تلويزيون و سينما و همچنين از حسين جعفريان فيلمبردار باسابقه سينماي کشور تجليل شد . در نهايت فيلم سينمايي « رخ ديوانه» به کارگرداني ابولحسن داوودي توانست سيمرغ بلورين بهترين فيلم و همچنين کارگرداني را از جشنواره دريافت کند و در بخش هاي ديگر هم کانديد دريافت جايزه شد و در مجموع چهار جايزه را از آن خود کرد . از مهمترين اتفاقات مراسم اختتاميه سي و سومين جشنواره فيلم فجر حضور مهران مديري کمدين محبوب سينما و تلويزيون بعنوان مجري مراسم بود.

انتخابات هيات مديره خانه سينما پس از دو سال

۱۱- بالاخره پس از حدود دو سال تاخير انتخابات سيزدهمين هيات ‌مديره خانه سينما عصر دوشنبه ۱۲ اسفند در محل خانه سينما برگزار شد و پس از راي‌گيري از اعضا به ترتيب تعداد آرا محمدرضا موئيني ، ابراهيم مختاري ، بهمن اردلان ، کامران ملکي ، آتيلا پسياني ، شادمهر راستين و خادم به ‌عنوان هيات ‌مديره جديد خانه‌ سينما معرفي شدند . در اين جلسه که با حضور سيروس الوند، محمد سرير، امير اثباتي، محمد مهدي عسگرپور، فرهاد توحيدي، ابراهيم مختاري، مرتضي رزاق کريمي به‌عنوان اعضاي هيات‌ مديره سابق آغاز شد ؛ گزارش عملکرد هيات‌مديره از ۲۰ اسفند ۹۲ تا ۱۱ اسفند ۹۳ براي حاضران خوانده شد و سپس انتخابات هيات ‌مديره جديد خانه سينما برگزار شد . بر اين اساس محمدرضا موئيني با ۲۱ راي، ابراهيم مختاري با ۲۰ راي ، بهمن اردلان با ۱۸، کامران ملکي با ۱۶، آتيلا پسياني با ۱۶، شادمهر راستين با ۱۵ راي و خادم با ۱۴ راي هيات‌مديره خانه سينما شدند . علي آشتياني‌پور با ۱۲ راي و محمدرضا سکوت با ۱۰ راي عضو علي‌البدل شدند. همچنين عبدالله اسفندياري بازرس اصلي و ايمان کريميان بازرس علي‌البدل شدند. محمود سماک‌باشي، محمد سرير، عبدالله اسکندري نيز به‌عنوان اعضاي شوراي صيانت انتخاب شدند . به دنبال اين انتخابات روز ۱۸ اسفند هم اعضاي سيزدهمين هيات مديره خانه سينما در دومين نشست خود پس از گفتگو و تبادل نظر به اتفاق آرا ابراهيم مختاري را به عنوان رييس ، محمدرضا موئيني را به عنوان نايب رييس ، آتيلا پسياني را به عنوان سخنگو و کامران ملکي را به عنوان دبير هيات مديره خانه سينما انتخاب کردند.

منبع : سوره سينما
نظرات بینندگان