arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۸ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۳

پرونده تخلفي جديد در شوراي شهر رونمايي شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تذكرات مقام معظم رهبري درخصوص توجه به فضاهاي سبز وحفظ و صيانت از باغ‌ها و درختان به عنوان تنفس‌گاه و ضامن سلامت انسان، محور اصلي اكثر موارد مطرح شده توسط اعضاي شوراي شهر در جلسه ديروز بود.

به گزارش اعتماد، محمد حقاني، رييس محيط زيست شوراي شهر تهران به عنوان يكي از سخنرانان اين جلسه نخستين عضوي بود كه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در خصوص حفظ محيط زيست، باغات و صيانت نسبت به بي‌توجهي و كم كاري مديريت شهري دراين زمينه واكنش نشان داد. او از قوه قضاييه خواست تا با كساني‌كه محيط زيست را تخريب مي‌كنند برخورد جدي داشته باشند.

حقاني در ادامه به بخشنامه پنج ماده‌اي اخير رياست قوه قضاييه مبني بر دستور ويژه براي حفظ باغات و جلوگيري از تخريب آنها اشاره كرد و گفت: بنده در يك‌سال گذشته نيز بارها و بارها در خصوص بوستان مادر و تغيير كاربري آن تذكراتي را مطرح كرده‌ام اما متاسفانه هنوز نيز شاهد ساخت و ساز در اين مجموعه هستيم. گرچه ساكنان اين منطقه همچنان اميدوارند اين بوستان حفظ و ساخت و ساز در آن متوقف شود.

حقاني همچنين از رياست شوراي شهر تهران درخواست كرد با توجه به صحبت‌هاي مقام معظم رهبري در خصوص حفظ و صيانت محيط زيست و باغات، طرح‌ها و لوايحي كه در اين زمينه در نوبت قرار دارند، جهت بررسي در اولويت قرار گيرند.  وي همچنين در جلسه ديروز شورا در گفت‌وگو با «اعتماد»، خبر از تشكيل كمپين «حفاظت از باغات تهران» با محوريت دكتر رحمت‌الله حافظي و خود وي و حضور چهره‌هاي سياسي، هنري، ورزشكاران و هنرمندان داد و گفت: نخستين اقدام اين كمپين، تشكيل ديواره انساني در منطقه شهرزيبا و در ساعت ٩ صبح روز شنبه خواهد بود تا بدين‌ترتيب، دوستداران محيط زيست و حفظ باغ‌ها اعتراض خود را به تخريب اين باغ‌ها اعلام كنند.

روايت حافظي از «حول حالنا» و مديريت شهري

رحمتالله حافظي، رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران نيز ديگر عضو شورا بود كه ديروز به شيوه‌اي نوين به انتقاد ازمديريت شهري پرداخت. او در بخشي از سخنان خود مديريت شهري را اينگونه خطاب قرارداد و گفت: احسن‌الحال يعني كارشناسي دقيق و علمي دستگاه نظارت بر تصفيه‌خانه شيرآبه پسماندها در كهريزك كه پس از هزينه كردن ده‌ها ميليارد تومان بلااستفاده نماند و شيرآبه پسماند همچنان به عنوان يك خطر زيست محيطي سلامت منطقه، شهروندان و آب‌هاي زيرزميني را تهديد نكند.

رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران گفت: احسن‌الحال يعني پرداخت به موقع هفت ميليارد تومان مطالبات پيمانكاران داخلي و خارجي در پروژه توليد برق از پسماند كه پس از يك ماه از افتتاح آن مجموعه به جاي ٩٠ مگاوات برق تنها دو مگاوات برق توليد كرده و با خروج پيمانكار خارجي به بهانه تعطيلات سال نو عملا در حالت غيرفعال قرار گرفته است.  وي گفت: حول حالنا الي احسن الحال يعني اجتناب از خريد باغات مردم به نام و با قيمت فضاي سبز و تغيير كاربري آن به مسكوني و متعاقبا فروش آن به مردم و تعاوني‌هاي مسكن شهرداري‌.  
حافظي ادامه داد: حول حالنا الي احسن الحال يعني اينكه نبايد خارج از طرح‌هاي تفصيلي و جامع شهر طي چهار سال بيش از ١٥ هزار ميليارد تومان از فروش و تغيير كاربري‌هاي عمومي درآمد ناپايدار و نامشروع كسب كرد.

وي شوراي شهر را نيز از تيغه تيز انتقادي خود مجزا نكرده و گفت: حول حالنا در شورا نيز يعني دستيابي به جايگاه واقعي هدايت، نظارت و حمايت و تحقق بدون قيد و شرط كارويژه‌هاي نظارتي و مقررات‌گذاري و سياست‌گذاري و ايجاد پشتوانه علمي و پژوهش براي ارتقاي كيفي طرح‌ها، لوايح و اجتناب از تصميم‌گيري‌هاي مبتني بر لابي‌گري اداري و سياسي.

درخواست برخورد شديد با شهردار منطقه ٢

همچنين ابوالفضل قناعتي در جلسه ديروزدر تذكري درخصوص پروژه «بهرود» (شمال سعادت آباد) گفت: پروژه بهرود با نام «هتل اسپيناس» كه روي خط ١٨٠٠ متر و روي گسل زلزله احداث شده، برابر راي كميسيون ماده ٥، ١٦ طبقه روي سطح و سه طبقه منفي به عنوان پاركينگ به آن اختصاص داده شده است. اين در حالي است كه متاسفانه شهردار منطقه٢ مجوز ساخت سه طبقه اضافه روي سطح و دو طبقه منفي به اين پروژه را داده است. در حقيقت ١٩ طبقه روي سطح و پنج طبقه به عنوان پاركينگ در اين پروژه ساخته شده است.
نظرات بینندگان