arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۳ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۳

روايت سي ان ان از انتقادات گسترده به نامه جمهوري خواهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سي ان ان گزارش داد نامه سناتورهاي جمهوريخواه به ايران انتقادات گسترده اي را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از سي ان ان ، کاخ سفيد به شدت به نامه سناتورهاي جمهوريخواه خطاب به ايران واکنش نشان داد و آن را غيرمسئولانه و مداخله در امور مربوط به قوه مجريه دانست. حتي جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريکا نيز بيانيه اي خشم آلود صادر کرد و نامه سناتورها را دون شان اين نهاد دانست.

در حاليکه سناتورها در اين نامه خواستند درباره نقش خود در سياست خارجي آمريکا به ايران درس بياموزند، بايدن تلاش کرد به سناتورها درس ياد بدهد و از توافقاتي مثال زد که در طول قرنها امضا شده است و اصلا به تاييد و راي کنگره نياز نداشته است که از جمله آنها برچيدن تسليحات شيميايي سوريه و استقرار نيروها در افغانستان بوده است.

 او پيام نامه جمهوريخواهان را غلط و در عين حال خطرناک توصيف کرده و تصميم سناتورها را براي دور زدن و تضعيف رئيس جمهور و زير پا گذاشتن قانون اساسي توهين به خود تلقي کرده است. حتي هيلاري کلينتون وزير خارجه سابق آمريکا نيز از اين نامه انتقاد کرد. البته کاخ سفيد نگفته است اين نامه به مذاکرات با ايران لطمه مي زند اما سخنگوي وزارت خارجه آمريکا تاکيد کرد اين نامه به امنيت ملي آمريکا ضربه مي زند و آن را مداخله در مذاکراتي بسيار حساس توصيف کرد.

 البته هفت سناتور جمهوريخواه اين نامه را امضا نکرده اند که از جمله آن باب کورکر رئيس کميته روابط خارجي سنا است. او به رسانه ها گفت احساس مي کرد اين نامه نمي تواند نتيجه اي را که مطلوب اوست حاصل کند. البته کورکر هنوز اصرار دارد که کنگره بايد مهر تاييد نهايي را به توافق جامع بزند و اين همان چيزي است که او در طرح خود روي آن تاکيد دارد و معتقد است طرح او بهتر مي تواند نتيجه مطلوب را حاصل کند.

البته ديگر سناتورهاي جمهوريخواه نيز نظر خود را دارند.
سوزان کالينز سناتور جمهوريخواه گفت به نظر من درست نبود ما به آيت الله ايران (رهبر معظم ايران) نامه مي نوشتيم و نظام قانون اساسي و حکومت خود را براي او تشريح مي کرديم و توضيح مي داديم. البته مطئمن نيستم آيت الله (خامنه اي) به اين مسئله اهميت دهد که گروهي از سناتورهاي آمريکايي چگونه فکر مي کنند.
نظرات بینندگان