پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امويام 110، خودرويي که در سال جاري رشد توليد زيادي در ايران داشته، سالهاست که ديگر حتي در خود کشور چين هم توليد نميشود.
نگاهي به جدول ردهبندي کيفي خودروهاي داخلي نشان ميدهد که خودروي امويام 110 در انتهاي ردهبندي قرار داشته و عنوان بيکيفيتترين خودروي داخلي را از آن خود کرده است.
نکته قابل توجه در رابطه با اين خودرو آن است که با وجود قرار داشتن در انتهاي جدول ردهبندي کيفي، توليد آن در 11 ماهه سال جاري معادل 328 درصد افزايش داشته است. افزايش توليد و فروش اين خودروي چيني در ايران در حالي است که به گفته معاون پليس راهور، توليد امويام 110 چند سالي است که حتي در خود کشور چين هم متوقف شده است.
سرهنگ رستمي - معاون فني پليس راهور ناجا - چند روز پيش در حاشيه مراسم توقف توليد وانت پيکان در پاسخ به پرسشي درباره ميزان تصادفات خودروهاي قرار گرفته در انتهاي جدول ردهبندي کيفي مانند خودروي امويام 110، اظهار کرد که "چند سالي است که توليد اين خودرو در چين متوقف شده است".
در اين شرايط مشخص نيست که چرا خودرويي که عنوان بيکيفيتترين خودروي داخلي را از آن خود کرده و توليد آن در چين به عنوان کشور سازنده هم متوقف شده، بايد در ايران همچنان توليد شود.
درست است که چينيها به دليل حفظ اشتغال در شرکتهاي قطعهساز چيني که عليرغم توقف توليد امويام 110 در اين کشور، قطعات اين خودرو را همچنان توليد کرده و به ايران ميفرستند، علاقهمند به ادامه حضور اين خودرو در ايران هستند؛ اما چرا خودرويي که ديگر مردم چين نيز آنرا نميخرند، بايد در ايران توليد شود؟!