arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۱ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۴

المیادین: عربستان از بیانیه لوزان احساس حقارت می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مشاور مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی مریدین در واشنگتن، تاکید کرد : عربستان سعودی احساس می کند آمریکا در بیانیه هسته ای لوزان با ایران، ریاض را تحقیر کرد.

خالد صفوری در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، درباره موضع کشورهای عربی در برابر بیانیه هسته ای لوزان گفت: بدون شک بیشتر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس معتقدند آمریکا در بیانیه هسته ای با ایران این کشورها را تحقیر کرد. ما می دانیم زمانی که دو سال پیش مذاکرات ایران و آمریکا با میانجی گری عمان فاش شد، بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس نارضایتی خود را از آن اعلام کردند. این کشورها به ویژه عربستان هر نوع نزدیک شدن ایران و آمریکا را خطری برای خود می دانند. بیشتر این کشورها از نفوذ ایران احساس خطر می کنند. سفرای عرب در دیدار با اعضای کنگره به ویژه جمهوریخواهان با صراحت از سیاست های باراک اوباما ابراز نارضایتی می کنند.

صفوری درباره حمایت آمریکا از حملات هوایی عربستان به یمن افزود: به اعتقاد من آمریکا به دو علت از حملات هوایی عربستان به یمن حمایت کرد. اول اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس حوثی ها را وابسته به ایران و خطری برای خود می دانند، به همین علت واشنگتن را زیر فشار قرار دادند تا از حمله به یمن حمایت کند. مطبوعات آمریکا فاش کردند گفتگوها بین واشنگتن و کشورهای عربی مربوط به یک تا دو ماه پیش است. رسانه های آمریکا و بعضی از تحلیلگران در واشنگتن هم دولت اوباما را در این باره زیر فشار قرار دادند و هشدار دادند اوضاع یمن در حال خارج شدن از کنترل است. به ویژه که فاش شد دولت آمریکا در یکسال گذشته تماس هایی با حوثی ها داشته است. بدون شک دولت آمریکا تمایلی برای درگیر شدن در بحران یمن ندارد، به ویژه که سرگرم مسایل سوریه، عراق و افغانستان است.

وی خاطر نشان کرد: بیانیه لوزان فنی و فقط در مورد برنامه هسته ای ایران است. باراک اوباما از کنگره خواست تا سی ام ژوئن آینده منتظر بمانند تا جزئیات توافقنامه نهایی مشخص شود.
نظرات بینندگان