arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۵ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴

استرس و فشار رواني، عوامل کوتاهي قد ايراني‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 شاخص‌هايي مانند نژاد، تغذيه، شرايط جغرافيايي و وراثت از جمله عواملي هستند که در ميزان قد انسان ها تاثير بسزائي دارند. در برخي کشورها ميانگين قد افراد بالاتر از ساير کشورها است و در برخي ديگر از مناطق جهان، انسان هايي بسيار کوتاه قامت زندگي مي کنند.

در پي تحقيقات گوناگون دانشمندان متوجه شده اند که هلندي ها طي 150 سال گذشته، متوسط قدشان 20 سانتي متر افزايش داشته است.

در حالي که متوسط قد ايراني ها 1 متر و 70 سانتيمتر است، متوسط قد زنان هلندي 1 متر 71 سانتيمتر است و مردان آن به طور متوسط داراي قد 1 متر و 84 سانتيمتر هستند.

نکته اعجاب انگيز اين تحقيق اين است که تا پيش از دو قرن پيش، هلندي ها در ميان کوتاه ترين انسان هاي جهان حضور داشتند و علل اين جهش ناگهاني، رازي است که دانشمندان در تلاشند تا آن را روشن کنند.

برخي دانشمندان معتقدند که تغذيه درست و رژيم پرکالري در گوشت و محصولات روزانه اي که هلندي ها مصرف مي کنند، باعث تا قد آنها اينچنين در وضع مساعدتري قرار گيرد.

اين درحالي است که در ايران به دليل شرايط اقتصادي نامساعدي که طي سال هاي اخير، در معيشت مردم ايران سايه انداخته، تغذيه و سطح سلامت ايراني ها متاثر از آن بوده است. استرس ها و فشارهاي رواني که خود پيامد بسيار جدي براي اين نا به ساماني هاي اقتصادي محسوب مي شوند، مي تواند يکي ديگر از عوامل عدم رشد متوسط قد ايرانيان باشد.

متخصصان بهداشت عمومي دانشگاه اسکس در اين رابطه اظهار داشتند: رشد قد به ميزان چشمگيري تحت تاثير بسياري از مسائل و شرايطي است که ظرف دو سال نخست زندگي، بدن کودک با آنها روبرو بوده است. به اين ترتيب نرخ بالاي ابتلا به بيماري‌ها از جمله بيماري‌هاي تنفسي يا اسهال که عامل مرگ و مير نوزادان است مي‌تواند بر فرآيند رشد نوزادان و رشد قد آنان تاثير بگذارد.
در چند سال اخير که گراني شير اين ماده مغذي را از سفره غذايي بسياري از خانواده ها حذف کرده است کوتاهي قد و عدم تناسب اندام و خمودگي تهديدي جدي براي نسل آينده است.

در ديگر کشورهاي اروپائي نيز استانداردهاي زندگي مردم به سطحي بالاتر از گذشته رسيده و به دنبال آن، سلامت فيزيکي آنها از ساير کشورهاي جهان در مطلوبيت بيشتري به سر مي برد.

در حالي که در کشور آلمان متوسط قد افراد 1 متر و 81 سانتيمتر است، در آمريکا ميانگين ميزان رشد قد افراد، تنها 6 سانتيمتر بوده و ميانگين قد آمريکائي ها، 1 متر و 76 سانتيمتر است.

کشورهايي نظير سريلانکا، ويتنام، اکوادور و بوليويا کشورهايي هستند که کوتاه ترين انسان ها را در خاک خود جاي داده اند.

معمولا بلندي قد در کشورهايي ارزش محسوب مي شود که ميانگين قد آنان چندان بالا نباشد به عنوان مثال در هلند بلندي قد اصلا ارزش نيست چرا که بيشترمردان و زنان بيشتر از 170 سانتيمتر اندازه قامتشان است.

بسياري از مردان ايراني که قد بلند را يک ارزش زيبا شناسانه مردانه مي پندارند در اولين سفر به اروپا و مواجهه با زناني بلند قامت تر از خود به بي اهمت بودن اين ارزش پي ميبرند.

اما آنچه که در اندازه قد انسان ها موثر است در ابتدا نژاد و سپس روش زندگي و تغذيه است.
نظرات بینندگان