arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴

بلومبرگ: کاهش قيمت، عصر نفت را طولاني تر مي کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بلومبرگ در تحليلي به قلم پيتر والدمن اعلام کرد: عربستان سعودي با رها کردن کنترل قيمت نفت قصد دارد طول دوران نفت را درازتر کند و روزي را به تاخير اندازد که به دليل تغيير آب و هوا، کارآمد شدن انرژي هاي تجديدپذير و جايگزين شدن ساير انرژي ها، عصر نفت به پايان مي رسد.

به گزارش بلومبرگ، پاييز گذشته، همزمان با سقوط بهاي نفت؛ علي النعيمي وزير نفت عربستان سعودي و تزار جهان انرژي سکوت کرد. وي در کنفرانس هاي نفت سه قاره جهان نيز همچنان به سکوت خود ادامه داد.

از اواسط سپتامبر تا اواسط نوامبر (آبان) که قيمت هاي پايه نفت خام 21 درصد سقوط کرد و به کف قيمت 4 ساله رسيد، نعيمي حتي يک کلمه هم به زبان نياورد.

گزارش هاي بازار بلومبرگ نشان داد، بازار نفت 2 تريليارد دلاري جهان زبان نعيمي را بند آورده و سبب شده وي به قيمت ها اجازه دهد در هر جايي که عرضه و تقاضا باهم برابر مي شوند، به تعادل برسد.

در طول سال هاي گذشته، يک بار در بحبوحه بحران مالي آسيا در سال 1998 و بار ديگر، 10 سال پس از آن، هنگامي که اقتصاد جهاني فروپاشيد، نعيمي با رهبري کاهش توليد نفت توسط اعضاي اوپک، مانع سقوط آزاد قيمت نفت گرديد، اما اين بار از انجام اين کار خودداري مي کند.

دانيل يرجين تاريخدان برجسته صنعت نفت در فوريه (بهمن) گذشته به بلومبرگ گفت: کاري که اوپک کرد، در تاريخ اين سازمان سابقه نداشت. آنها گفتند، قيمت نفت را کنترل نمي کنند و از اين کار دست بر مي دارند. گفتند؛ ما ديگر بازار را اداره نمي کنيم، بگذاريد بازار خودش را اداره کند.

وي افزود: وقتي اوپک چنين واکنش تکان دهنده اي را نشان داد، قيمت ها به سطحي که شاهد بوديم سقوط کرد.

نعيمي و ديگر رهبران سعودي سال ها نگران بوده اند که تغيير آب و هوا و افزايش قيمت نفت، کارايي انرژي هاي تجديد پذير را افزايش داده و دنيا را به سمت اين انرژي ها سوق دهد و روآوري به سوخت هاي جايگزين مانند گاز طبيعي را به ويژه در بازارهاي نوظهور، ترغيب کند.

نعيمي 3 سال پيش در قطر و در جمع خبرنگاران اعتراف کرد که تقاضاي نفت پيش از عرضه به حداکثر مي رسد و اگر مصرف نفت خيلي زود به جايي برسد که پس از آن افزايشي در کار نباشد، دوره گذار مي تواند براي عربستان سعودي غم انگيز باشد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان