arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۴

ابراز نگرانی کری از ارسال اس-۳۰۰ به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه آمریکا در یک تماس تلفنی با همتای روس خود در خصوص تصمیم مسکو برای ارسال سامانه‌های «اس 300» به ایران ابراز نگرانی کرد.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در یک تماس تلفنی که دوشنبه شب (دیشب) با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه صورت داد، در خصوص تصمیم روسیه برای تحویل سامانه‌های «اس 300» به ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید اعلام کرد که کری در حالی این تماس تلفنی را برقرار کرد که لاوروف تصریح کرده بود که تفاهم هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فر انسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان)، ممنوعیت 2010 در ارسال موشک به ایران را غیرضروری می‌داند.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که این تصمیم روسیه طرح لغو تحریم‌ها بعنوان بخشی از توافق نهایی هسته‌ای را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد که اتحاد و همکاری با کشورهایی چون روسیه برای موفقیت در مذاکرات حیاتی است.

«استیو وارن» سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران در اینباره گفت که این تصمیم روسیه غیرمفید است و ادامه داد: مخالفت ما با اینگونه فروش طولانی مدت و آشکار است. ما معتقدیم که این کار نامناسب است. ما این نگرانی را از طریق کانال‌های دیپلماتیک مناسب مطرح کردیم.

«ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که انتقال سامانه موشکی اس 300 به ایران، تحریم‌های کنونی شورای امنیت ملی سازمان ملل را نقض نمی‌کند ولی ادامه داد که آمریکا معتقد است که «هم‌اکنون زمان فروش این سامانه‌ها نبوده است».

پیش از این خبر گفت‌وگوی تلفنی لاوروف و کری در خبرگزاری فارس منتشر شده بود و به بخش‌هایی از صحبت‌های آنها درباره موضوع هسته‌ای ایران اشاره شده بود که می‌توانید این خبر را در اینجا مشاهده کنید.

لاوروف روز دوشنبه اعلام کرد که سامانه دفاع موشکی اس 300 که قرار است به ایران ارسال شود، صرفاً دفاعی است و هیچ تهدیدی برای رژیم صهیونیستی ندارد.

وی ادامه داد این سامانه‌ها «امنیت هیچ کشوری در منطقه از جمله به طور قطع اسرائیل را تهدید نمی‌کند».

منبع: فارس
نظرات بینندگان