arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴

کمالوندي: هيچ‌ بازديدي در برنامه سفر کارشناسان آژانس نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 سخنگوي سازمان انرژي اتمي تاکيد کرد: هيچ‌گونه بازديدي در برنامه سفر اخير کارشناسان آژانس نيست.

بهروز کمالوندي با اشاره به سفر هياتي از آژانس بين‌المللي انژي اتمي يادآور شد: اين هيات با حضور ۵ نفر از مسئولان آژانس وارد کشورمان شده که مدير امور پادماني آژانس نيز جزو آن‌ها است.

وي افزود: اين سفر در راستاي بيانيه‌اي است که در آبان ماه ۹۲ بين آمانو و صالحي به امضا رسيد و قرار شد مفاد آن گام به گام دنبال شود.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي ادامه داد: اين بيانيه در مورد ۵ موضوع مشخص بود که در خصوص دو مورد آن همچنان در حال مذاکره هستيم. يکي از اين موارد مقاله نوتروني و ديگري مساله انفجار منطقه مريوان بود که از نظر ما اين موضوعات حل شده است اما همچنان ابهاماتي براي آن‌ها باقي مانده است.

کمالوندي تاکيد کرد: ما بار‌ها از طرق مختلف به آژانس اعلام کرده‌ايم که مقاله نوتروني صرفا يک مقاله دانشگاهي است و ارتباطي به سلاح هسته‌اي ندارد و اگر قرار بود مخفي و محرمانه باشد اصلا منتشر نمي‌شد.

وي افزود: در مورد انفجارات مريوان و ادعاهايي که آن‌ها در اين خصوص مطرح کرده‌اند نيز بار‌ها به آن‌ها پيشنهاد داده‌ايم که اگر نگراني در اين مورد دارند مي‌توانند با حضور کار‌شناسان و بازرسان خود از اين منطقه بازديد کنند اما تاکنون نسبت به اين پيشنهاد ما اقدامي نکرده‌اند.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه مذاکرات در اين موضوع همچنان بين کار‌شناسان دو طرف ادامه دارد، گفت: از طرف ايران در اين مذاکرات آقاي نجفي نماينده دائم ايران در آژانس، آقاي بعيدي‌نژاد مديرکل سياسي وزارت امور خارجه و برخي از مسئولان سازمان انرژي اتمي حضور دارند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا کار‌شناسان آژانس در اين سفر بازديد هم از تاسيسات هسته‌اي خواهند داشت، عنوان کرد: هيچ‌گونه بازديدي در برنامه سفر کار‌شناسان آژانس نيست. اما احتملا براي رفع نگراني‌هاي آن‌ها باز هم در اين مذاکرات در خصوص مريوان پيشنهاد بازديد از طرف ما مطرح خواهد شد.

کمالوندي با بيان اينکه سفر کار‌شناسان آژانس امشب به پايان مي‌رسد و کشورمان را ترک مي‌کنند گفت: اميدواريم با توضيحات منطقي و مستنداتي که ايران ارائه مي‌دهد هر زود‌تر موضوعات مورد ابهام حل و فصل شود.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي اين را هم گفت که سفر کار‌شناسان آژانس ارتباطي به مذاکرات اخير هسته‌اي ندارد و صرفا در راستاي بيانيه سال ۹۲ است.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان