arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۳۳۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۴

رويترز: طرح سنا درباره بازنگري توافق هسته‌اي روند مذاکرات را سخت کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاري رويترز با اشاره به مصالحه بين دموکرات‌ها و جمهوريخواهان براي طرح قانون بازنگري توافق هسته‌اي ايران در کنگره نوشت که اين مساله روند مذاکرات را سخت مي‌کند.

خبرگزاري انگليسي رويترز در گزارشي با اشاره به تاييد قانون بازنگري توافق هسته‌اي ايران(2015) در کميته روابط خارجي سناي آمريکا و مصالحه بين دموکراتها و جمهوريخواهان براي طرح آن در کنگره روند مذاکرات را سخت مي‌کند اما دستيابي به آن را غيرممکن نمي‌کند.

اين گزارش افزود: باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا طي ماههاي گذشته در مقابل کنگره مقاومت کرد اما با حمايت هر دو حزب جمهوريخواه و دموکرات از طرح نظارت بر توافق هسته‌اي و با توجه به اعمال تغييراتي در اين طرح، روز سه شنبه از اين طرح استقبال کرد.

ريچارد نفيو مذاکره کننده سابق آمريکايي در اين زمينه به رويترز گفت: «اگر من جاي ايراني‌ها بودم به اتاق مذاکرات که مي‌رسيدم به آمريکائيها مي‌گفتم که شما تاکيد داشتيد که به هر قيمت از اين قانون جلوگيري مي‌کنيم. چگونه تضمين ميکنيد که بعد از توافق مشکلي به وجود نخواهد آمد؟»

وي افزود: اگر چه اين مساله منجر به مرگ توافق نميشود اما را براي مذاکره کنندگان آمريکايي بسيار سخت و پيچيده مي‌کند.

اعضاي کميته روابط خارجي سناي آمريکا روز سه‌شنبه طرح موسوم به «قانون بازنگري بر توافقنامه هسته‌اي با ايران 2015» را با اجماع آرا به تصويب رساندند.

اين طرح را ابتدا باب کورکر رئيس کميته روابط خارجي و رابرت منندز سناتور ارشد دموکرات مطرح کردند. نهايتا 21 سناتور به صورت مشترک به عنوان حاميان اين طرح معرفي شدند.

در صورتي که اين طرح در کنگره به تصويب نهايي برسد و آنطور که باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا اعلام آمادگي کرده، آن را به قانون تبديل کند، کاخ سفيد ملزم خواهد بود ظرف نهايتا «5 روز تقويمي پس از رسيدن به توافق مربوط به برنامه هسته‌اي ايران»، توافق را با تمام ضمايم آن به کميته مربوطه و سران کنگره ارائه کند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان