پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران روز جمعه اعلام کرد ایران در 10 سال آینده به 400 تا 500 فروند هواپیما نیاز خواهد داشت.
این نوسازی ضروری است اما تا زمان توافق جامع درباره پرونده هسته ای ایران به حالت تعلیق در آمده است.
صنعت حمل و نقل هوایی ایران تحت تاثیر تحریم آمریکا قرار گرفته که شرکت های غربی را از فروش هواپیما و قطعات آن به شرکت های ایرانی منع کرده است.
این تحریم بخشی از ناوگان هوایی ایران را زمین گیر کرده است.
بخشی از این تحریم بر اساس توافقنامه موقت درباره پرونده هسته ای ایران لغو شد. این توافقنامه که نوامبر 2013 بین ایران و قدرت های بزرگ امضا شد، قطعات و تعمیرات مرتبط با ایمنی را شامل می شود اما فروش هواپیما همچنان ممنوع است.
ایران و گروه پنج به اضافه یک ( چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و آلمان ) قرار است تا پایان ماه ژوئن به توافق نهایی برسند که ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای تهران را در ازای لغو تحریم های بین المللی اعمال شده بعد از 2006 تضمین خواهد کرد.
خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از علیرضا جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران گزارش داد: « ما در 10 سال آینده به 400 تا 500 فروند هواپیما نیاز خواهیم داشت .»
وی اعلام کرد ناوگان هوایی ایران اکنون از 140 هواپیمای در حال فعالیت تشکیل شده که « بر اساس معیارهای بین المللی مربوط به شاخص جمعیت و مساحت کشور بسیار پایین است .»
جهانگیریان خاطر نشان کرد بعد از امضای توافقنامه موقت در سال 2013 بسیاری از شرکت های هواپیمایی خارجی « مذاکراتی را با شرکت ها و سازمان های هوایی برای ارزیابی بازار حمل و نقل انجام داده اند .»
وی گفت: «این شرکت ها بر عزم خود را برای گسترش فعالت خود در صورت تغییر اوضاع تاکید کرده اند .»
امریکا از نوامبر 2013 به بوئینگ و جنرال الکتریک که به ویژه رئاکتور تولید می کند اجازه داده است به ایران قطعات هواپیما بفروشند که این امر زمینه را برای افزوده شدن حدود 10 هواپیما به ناوگان ایران فراهم کرده است.
ایران برای دور زدن تحریم ها ساخت هواپیمای روس و اوکراینی به ویژه آنتونوف 140 را برای پروازهای داخلی در دستور کار داشته است. تهران همچنین در سال های اخیر هواپیماهای کار کرده به ویژه از ایرباس خریده یا اجاره کرده است.