arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۱۴۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
مجله تايم گزارش داد:

پيروزي اوپک در جنگ قيمت با نفت شيل آمريکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 مجله تايم اعلام کرد: سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در تازه ترين گزارش ماهانه خود عنوان کرده که تقاضا براي نفت اين سازمان در سال ٢٠١٥ بالا مي رود زيرا که اوپک در حال پيروزي در جنگ قيمت نفت با توليدکنندگان نفت شيل در آمريکا است.

در گزارش ماه آوريل اوپک آمده است: افزايش فعاليت پالايشگاهي در جهان به دليل بالا رفتن تقاضاي فصلي و به همراه بهتر شدن حاشيه سود پالايشگاه ها موجب افزايش تقاضاي نفت در ماه هاي آتي خواهد شد.

اوپک پيش بيني کرد که ميانگين تقاضا براي نفت اين سازمان در سه ماه نخست سال ٢٠١٥ روزانه ٢٩ ميليون و ٢٧٠ هزار بشکه باشد که در مقايسه با گزارش ماه مارس اوپک ٨٠ هزار بشکه افزايش داده شده است.

اين سازمان همچنين اعلام کرده که توليد نفت اعضايش در اين مدت تنها ٦٨٠ هزار بشکه افزايش يابد. پيش از اين انتظار مي رفت که توليد نفت اوپک ٨٥٠ هزار بشکه بالاتر برود.

تصميم ماه نوامبر اوپک براي حفظ سقف توليد نفت روزانه خود در سطح ٣٠ ميليون بشکه، به روند کاهش قيمت سرعت بخشيد. اين تصميم اوپک در حالي گرفته شد که ساير توليدکنندگان نفت خارج از اوپک به ويژه آمريکا توليد خود را بالا برده بودند. آمريکا از بزرگترين واردکننده نفت اوپک به يک رقيب اصلي براي اين سازمان تبديل شد.

اما کاهش قيمت هاي جهاني نفت به صنعت نفت آمريکا لطمه زده به شکلي که فعاليت هاي نفتي اين کشور کاهش چشمگيري داشته است. توليد نفت شيل آمريکا با توجه به فنآوري مورد استفاده براي استخراج در مقايسه با توليد نفتهاي متعارف، بسيار هزينه بر است و حداقل قيمت بازار براي توليد مقرون به صرفه آن ٦٠ دلار براي هر بشکه تخمين زده مي شود.

در نتجيه، اوپک پيش بيني مي کند که توليد نفت آمريکا در سه ماه دوم سال جاري ميلادي افزايش يابد و به ١٣ ميليون و ٦٥٠ هزار بشکه در روز برسد اما از آن پس و در ادامه سال روند کاهش توليد نفت اين کشور آغاز مي شود. اين روند در توليد نفت کانادا نيز ديده مي شود.

گزارش اوپک مي افزايد: با توجه به کاهش تعداد دکلهاي حفاري در آمريکا و کانادا، انتظار مي رود که رشد توليد نفت شيل در اين دو منطقه کاهش يابد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان