arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

93 درصد ایران خالی از پوشش گیاهی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هفت درصد خاک ایران رویشگاه گیاهی و 93 درصد آن خالی از پوشش گیاهی است.

به گزارش ایرنا، محمد درویش شامگاه دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه کاشان به مناسبت 22 آوریل روز جهانی زمین پاک اظهار داشت: نباید مظاهر توسعه را به بهانه تخریب زیست بوم از شهروندان محروم کنیم.

وی عبور مظاهر توسعه کشور از میان رویشگاه های جنگلی را یک خطای نابخشودنی دانست و اظهار داشت : این روند که به عنوان مثال در مناطق حفاظت شده سبزکوه و دنا که منجر به از بین رفتن درختان بلوط این خطه شده است، به بهانه انتقال خط لوله نفت عسلویه به اجرا درآمد.

درویش تاکید کرد: محیط زیست نه تنها در بهبود کیفیت زندگی در یک سرزمین موثر است، بلکه به ارتقای شاخص های رفاه هم کمک می کند.

به گفته وی اگر ما قوانین طبیعت را به رسمیت نشناسیم، آن را جدی نگیریم و براساس ملاحظات، چیدمان توسعه را طراحی نکنیم، سیلی سختی از طبیعت خواهیم خورد.

درویش همچنین نرخ فرسایش خاک در ایران را بالاتر از میانگین جهانی دانست و گفت: نرخ فرسایش خاک ایران سه برابر متوسط آسیاست.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد هر سانتیمترمکعب خاک بطور متوسط 800 سال زمان می برد، اما آب را می توان با تمهیداتی شیرین کرد درصورتی که در خصوص خاک نمی توان کاری انجام داد.

درویش گفت: هم اکنون به اندازه خاک جزیره تنب کوچک در سال خاک کشور را از دست می دهیم، درحالی که نسبت به این مساله بی تفاوت هستیم.

وی با بیان اینکه دولت ها از سازندگی گرفته تا این دولت همه برای نیت خیر به مردم کمک کرده اند، در عین حال افزود: نیت های خیر برای رساندن مردم به رفاه پایدار کافی نیست چون نیت خیر باید با دانش همراه باشد.

درویش تصریح کرد: سالانه 100 هزار هکتار از ارزشمندترین زمین های طبیعی به بهانه سدسازی و تولید موادغذایی بیشتر در کشور نابود می شود، درحالی که باید از خودمان سوال کنیم که ما واقعا در چنین شرایطی به غذای بیشتر نیازمندیم؟

وی تاکید کرد: اگر ما به جای مدیریت تولید، مدیریت مصرف را مورد توجه قرار دهیم این لکنت های جدی را در نظام مدیریت جهان بازنگری خواهیم کرد.

وی آرمان بلند سازمان حفاظت محیط زیست را تقویت تشکل های مردم نهاد بیان کرد و افزود: کاهش نگاه های امنیتی، افزایش نرخ مشارکت مردم و جلوگیری از مقررات دست و پاگیر اداری برای ثبت سازمانهای مردم نهاد از جمله راهکارها برای جلوگیری از تخریب محیط زیست است.

درویش همچنین یادآور شد: 60 میلیارد تومان سال گذشته برای تقویت سمن های سازمان حفاظت محیط زیست در بودجه پیش بینی کرده بودیم که به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید.

این نشست به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه کاشان برگزار شد.
نظرات بینندگان