arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۲۷۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

لاریجانی: رژیم سعودی شکست مفتضحانه‌ای از مردم یمن خورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس اظهار داشت: حمله نظامی به یمن و پایان دادن به آن از سوی عربستان هیچ نتیجه‌ای جز شکست عملیات کودکانه سعودی نداشت و مردم یمن پیروز واقعی این جنگ‌افروزی سعودی‌ها بودند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی طی نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به روایتی از امام هادی (ع) گفت: در این روایت که از گفت‌وگوی حضرت موسی(ع) با خداوند بوده است حضرت موسی از خداوند می‌پرسد که سزای کار کسی که مومنی را از روی قصد بکشد چیست؟ و خداوند در پاسخ به این سوال فرمود: روز قیامت نگاهش نمی‌کنم و از گناهش نمی‌گذرم و این امر برای کسانی که امروز با جنگ افروزی جان مسلمانان بیگناهی را ستاندند و در جنگ یمن هزاران نفر را به خاک و خون کشیدند باید تابلوی گویایی از آینده آنان باشد.

وی افزود: شب گذشته دولت سعودی بعد از 27 روز بمب‌باران کشور مسلمان یمن اعلام نمود که مرحله عملیات طوفان قاطع به پایان رسید و ما به اهداف خود رسیدیم. در حالی که در این 27 روز اولا بیش از هزاران نفر از مردم از زن و مرد کودک به شهادت رسیدند و هزاران نفر مجروح شدند. ثانیا مقدار زیادی از زیرساخت‌های این کشور تخریب شد و ثالثا نیروهای انقلاب انصارالله و ارتش یمن در بخش‌های زیادی از یمن و تعداد زیادی از استان‌ها مسلط گشتند و حال باید از دولت سعودی سوال کرد کدام یک از این سه موضوع جزء اهداف عملیات به اصطلاح طوفان آنها بوده است و با این همه سر و صدا به چه رسیدید که در بیانیه خود مدعی می‌شوید به اهداف خود رسیده‌اید.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:‌ این رفتار نسنجیده هیچ سنخیتی با هویت یک کشور اسلامی ندارد. البته عربستانی‌ها ادعا کردند چون موشک اسکاد در اختیار گروههای مردمی یمن بود و این امر مضر امنیت سعودی بوده است، ما جنگ را آغاز کردیم که البته این استدلال وقیحانه‌تر از دعاوی دیگر است و با این استدلال کشورهای دیگر هم می‌توانند به عربستان حمله کنند. چون عربستان با کمک آمریکا و فرانسه امکانات نظامی زیادی انبار کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با طرح این سوال که آیا منطق سعودی‌ها برای حمله به یمن درست است یا این که امکانات ملل مسلمان را پشتوانه همه امت اسلامی بدانیم گفت: استدلال سعودی‌ها برای حمله به یمن و به بهانه‌ی امکاناتی که یک کشور اسلامی در اختیار دارد ضعف دیدگاه استراتژیک یک کشور اسلامی را نشان می‌دهد و تاسف‌آورتر این است که دولت سعودی اعلام کرده مرحله‌ی بازگرداندن و احیای امید به یمنی‌ها در چارچوب عملیات سیاسی آغاز می‌شود و به نظر می‌رسد یک مرحله را جا انداختند و آن مرحله‌ی بازسازی روحی و روانی دولت سعودی در این شکست مفتضحانه است.

لاریجانی تصریح کرد: سعودی‌ها با چه رویی حرف از احیای امید می‌زنند؟ مردم یمن با این همه خسارت جانی و مالی ذره‌ای امید به رفتار آنها ندارند و قلوب یمنی‌ها با این جنگ افروزی ناشیانه مملو از نفرت از آنهاست.

وی تاکید کرد:‌ همین توهم‌هاست که بحران‌های متنوع منطقه را رقم زده است و اسم چنین اقدام بی اصل و مبنایی را عملیات سیاسی گذاشتند و شاید تصور می‌کنند با عملیات نظامی هیمنه‌ای برای خود ساختند که در چانه زنی سیاسی دست بالا را داشته باشند. جمهوری اسلامی نیز از ابتدای این جنگ افروزی آن را در راستای خواست رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کرد و بارها اعلام کرد دخالت بیگانگان در امور یمن خاصیتی جز فرسایش قدرت مسلمانان ندارد. حال باید عقلای سعودی از رفتار خود ارزیابی دقیقی داشته باشند که این گونه روش‌ها نه تنها فایده‌ای برای امنیت آنها ندارد بلکه حیثیت اسلامی آنها را نیز به کلی به باد می‌دهد.

رئیس قوه مقننه تحریک دولت سعودی توسط آمریکا برای حمله به یمن را نشانه‌ای از این دانست که سعودی‌ها بفهمند قدرت لازم برای حل و فصل مسائل منطقه را ندارند و در این باره گفت: تحریک سعودی‌ها برای حمله به یمن از سوی آمریکا شاید به این دلیل است که آنها بفهمند قدرت لازم برای حل و فصل مسائل منطقه را ندارند و از این طریق آنان را بیشتر نیازمند نمایند و تاسف بارتر از همه اینها وضع و حال رئیس جمهور مخلوع و فراری یمن است که کشوری را تحریک به عملیات نظامی بر کشور خود نمود و این جفای به ملت یمن هیچ مشروعیتی برای او باقی نگذاشت و حالا دولت سعودی و این فرد دم از مذاکرات یمنی می‌زند.

وی افزود: آیا قبل از این عملیات خسارت‌بار مگر راه برای گفت‌وگوی یمنی بسته بود و نتیجه این جنگ افروزی بازگشت بر سر جای اول است اما این بار انقلابیون و انصارالله هستند که در پناه مجاهدت و ایستادگی دست بالا را دارند.

لاریجانی در پایان خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی توفیق ملت یمن را در مبارزه با متجاوزان تبریک می‌گوید و امیدوار است در مذاکرات مصالح ملت این کشور را بر مبنای استقلال رقم بزند و از وزارت خارجه و هلال احمر می‌خواهیم هر چه سریعتر برای کمکهای انسان دوستانه به ملت یمن اقدام نمایند.
نظرات بینندگان