arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۳۷۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

هیچ‌یک‌ازشروط عربستان برای‌توقف‌حمله محقق نشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منابع عربی تصریح کردند: عربستانی ها ابتدای تجاوز نظامی خود به یمن اعلام کردند که در پی تحقق هشت شرط و هدف هستند و تنها با تحقق این شروط حملات خود ضد یمن را متوقف می کنند اما نه تنها هیچ یک از شرایط محقق نشد بلکه عربستان دست از پا درازتر و با شکست ناچار شد عملیات یمن را متوقف کند.

به گزارش ایرنا، مجتهد فعال سیاسی عربستانی در صفحه شخصی خود، مطلبی را در این خصوص بازنشر کرد و نوشت: هشت شرط و هدف عربستان از تجاوز نظامی به یمن عبارت بود از:

1-عقب نشینی نیروهای گروه انصارالله از صنعا و همه شهرهای یمن و تحویل دادن همه سلاح های سنگین، نیمه سنگین و سبک خود بدون قید و شرط و تشکیل کمیته ملی برای تحویل گرفتن این سلاح ها و خلع سلاح کامل انصارالله.

2- پس از عقب نشینی انصارالله، نیروهای نظامی منتخب به مدت یک ماه کنترل صنعا را در دست می گیرند و پس از آن شهرها را تحویل ارتشی می دهند که عبدربه منصور هادی پس از یک ماه آن را تشکیل می دهد.

3- عبدربه منصور هادی (رییس جمهوری مستعفی) و کابینه اش باید به صنعا باز گردند و فعالیت ها و کارهای خود را در این شهر دنبال کنند.

4- طرح ابتکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در خصوص یمن تغییر می یابد، مصونیت قضایی از علی عبدالله صالح رییس جمهوری برکنار شده یمن و خانواده اش برداشته می شود و آن ها از هرگونه فعالیت سیاسی و همچنین مسافرت منع می شوند، اموالشان ضبط شده و به خرانه دولت برگردانده می شود.

5- اگر حزب کنگره ملی به گفت و گوها بازگردد، برای اعلام حسن نیتش باید رییس جدید برای خود معرفی کند.

6-گروه انصارالله اگر بخواهند هرگونه فعالیت سیاسی در دولت و حکومت داشته باشند ، باید خود را یک حزب سیاسی بداند و معرفی کند.

7- نتایج کنفرانس گفت و گوی یمنی ها بار دیگر مورد قبول قرار گرفته و طی شش ماه با نظارت دولت به اجرا درمی آید.

8- همه عزل و نصب های انجام شده طی مدت اخیر توسط گروه انصارالله لغو شود.

مجتهد در ادامه نوشت: کشور عمان در این میان نقش میانجی را ایفا کرده و با وجود اعلام توقف حملات، اما احتمال درگیری های زمینی وجود دارد و به همین دلیل عربستان بسیار نگران است.

کارشناسان سیاسی و نظامی تجاوز نظامی عربستان به یمن را علی رغم ادعاهای عربستانی ها، کاملا شکست خورده می دانند و می گویند این حملات نتیجه ای جز کشتار غیر نظامیان بی گناه و بی دفاع در بر نداشته و نفرت مردم یمن از سعودی ها به این دلیل افزایش یافت زیرا بر اثر این حملات بیش از دو هزار و 600 نفر کشته و بالغ بر چهار هزار نفر دیگر زخمی شدند و از سوی دیگر عربستانی ها نتوانستند پاکستان و ترکیه را مجاب کنند تا در این تجاوز آن ها را همراهی کنند و مصر نیز برای همراهی با عربستان دائما تعلل می کرد و از راه حل سیاسی سخن می گفت.

تاکنون ماهیت واقعی مجتهد مشخص نشده، اما اکثر پیش بینی ها حول محور دو شخصیت اصلی مخالف آل سعودی در لندن یعنی سعد الفقیه و یکی دیگر از شاهزادگان عربستانی متمرکز شده است.

افشاگری های وی در اینترنت، آل سعود را در تنگنا قرار داده است.

حساب کاربری مجتهد در توییتر برای اولین بار در 21 ژوئیه 2011 فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون بیش از یک میلیون و هفتصد هزار نفر که اکثرشان عربستانی هستند، صفحه وی را دنبال می کنند و نکته قابل توجه در مورد مطالب وی این است که بیشتر مطالب و افشاگری های وی با واقعیت تطابق دارد.
نظرات بینندگان