سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | Tuesday, 09 March 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | Tuesday, 09 March 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
تماشا کنید: تکیه بر باد / سعید محمد و یک دنیا ابهام؛ از اطلس مال تا دعوا بر سر نخواستن او؛ آیا نسخه جدید محسن رضایی متولد شده؟

تماشا کنید: تکیه بر باد / سعید محمد و یک دنیا ابهام؛ از اطلس مال تا دعوا بر سر نخواستن او؛ آیا نسخه جدید محسن رضایی متولد شده؟

ویدیو / آخرین وضعیت سلامتی دریافت‌کنندگان واکسن رازی کووپارس

ویدیو / آخرین وضعیت سلامتی دریافت‌کنندگان واکسن رازی کووپارس

ویدیو / فروپاشی پروژه لینکلن؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / فروپاشی پروژه لینکلن؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / سود سهام عدالت تعیین شد

ویدیو / سود سهام عدالت تعیین شد

ویدیو / صداوسیما تصویر همه اسکی‌بازان دختر را سیاه و سفید پخش کرد!

ویدیو / صداوسیما تصویر همه اسکی‌بازان دختر را سیاه و سفید پخش کرد!

ویدیو / تصاویر اصابت موشک نیروهای یمنی به شرق عربستان

ویدیو / تصاویر اصابت موشک نیروهای یمنی به شرق عربستان

کد خبر: ۲۰۰۶۹۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۸ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
صفحه نخست >> سیاست
پ

خودرو چینی در ایران ٢٠درصد گران‌تر از همه‌جا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین در شرایط تحریم نه‌تنها بازار خودرو ایران را با محصولات بی‌کیفیت خود اشباع کرد، بلکه آنچه به ایران وارد کرد، بسیار گران‌تر از صادرات خودرو به کشورهای دیگر بود. حال که زمزمه‌هایی از ورود کشورهای غربی به بازار جذاب ایران و مشارکت با این کشورها به وجود آمده، تولیدکنندگان داخل کم‌کم دست به انتقاد از محصولات چینی زده و به ‌گران واردکردن محصولات چینی به کشور اعتراف کرده‌اند؛ امری که باید آن را از یاد نبرد و برای همکاری‌های بعدی با چین آن را مدنظر قرار داد.

واردات خودرو چینی ٢٠درصد گران‌تر

دبیر و عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران در این رابطه به «شرق» گفت: با توجه به محدودیت‌های تحریم برای ایران، نه‌فقط صنعت خودرو بلکه قیمت تمام مصنوعات و تولیداتی که از کشور چین به‌ناگزیر وارد کشور شد، بالاتر از قیمتی بود که چینی‌ها به دیگر کشورها می‌فروختند. حال پس از توافق هسته‌ای و ورود خودروسازان جهانی، بقای خودروسازان چینی در بازار ایران منوط به کاهش قیمت میانگین ٢٠‌درصدی محصولات آنها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این مابه‌التفاوت قیمت به علت هزینه مالی انتقال پول از این کشور بود که سبب شد تا چینی‌ها بخشی از قیمت محصولات را افزایش دهند، افزود: «این مسئله موجب افزایش میانگین قیمت‌ها در حدود ٢٠درصد از این کشور شد». این گفته در حالی مطرح می‌شود که در کشور چین به‌عنوان یکی از شش کشور خریدار نفت ایران در زمان تحریم‌ها، صندوقی برای ذخیره ارزهای بلوکه‌شده قرار داشت که ایران به‌جای دریافت پول نفت برای دریافت این ارزها مجبور به واردات از این کشور بود. در این صورت قاعدتا هر میزان واردات به نسبت میزان پول ذخیره‌شده در این صندوق بوده و نباید قیمت محصولات واردشده به کشور بالاتر از میزان واقعی آن باشد. بنابراین آنچه به نظر می‌رسد سوءاستفاده کشور چین از شرایط ایران در زمان تحریم‌ها از طریق افزایش قیمت محصولات خود و صادرات محصولات بی‌کیفیت با قیمت بالاتر به کشور بود.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو تصریح کرد: افزایش هزینه بالاسری برای واردات کالاهای چینی به دلیل تحریم‌ها، سبب شد تا علاوه بر آنکه کالایی وارد کشور شود که از نظر کیفی قابل‌رقابت نیست، بلکه باعث شد از لحاظ قیمت نیز از این شرایط نهایت استفاده را ببرد و به قیمت بالاتر در بازار ایران حضور داشته باشد و این افزایش هزینه را هم مردم بپردازند نه واردکننده‌ها، چرا که واردکننده هرچقدر گران‌تر بخرد، گران‌تر نیز به مردم می‌فروشد که در این صورت تنها مردم متضرر خواهند شد.
وی افزود: چین بداند که با برداشتن تحریم‌ها، کشورهای پیشرفته به‌خاطر بازار جذاب ایران برای سرمایه‌گذاری به اینجا خواهند آمد و در این صورت اگر چین قصد دارد در آینده نیز این بازار را همچنان در دست داشته باشد باید با این کشورها وارد رقابت شود. دبیر و عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران در پاسخ به این پرسش که چرا پیش از این به ‌گران‌فروختن محصولات چینی به ایرانی‌ها اشاره نمی‌شد، گفت: با توجه به اینکه تحریم، محدودیت‌هایی را برای کشور به وجود آورده و اهداف ملی نیز مقاومت در برابر تحریم‌های ناجوانمردانه غرب بود، مجبور به عبور از موانع به هر طریقی بودیم. با تغییر شرایط، چین اگر عاقل باشد برای حفظ بازار ایران، خود را با شرایط جدید وفق خواهد داد و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

قربانی با تأکید بر اینکه بازار ایران بازار مهمی است که در جهان زبانزد است و پتانسیل تولید در کشور وجود دارد، بیان کرد: کشورهای مختلف جهان منتظر هستند تا با برداشتن تحریم‌ها وارد بازار خودرو کشور شوند. در چنین شرایطی باید هوشیار باشیم تا پس از رفع تحریم‌ها، روی تولید در داخل تمرکز و از واردات از کشورهای غربی خودداری کنیم و کشورهایی که برای حضور در ایران آماده شده‌اند را ملزم به ایجاد پایگاه ساخت در کشور کنیم تا از این طریق از دانش فنی این کشورها بهره بگیریم و در کنار آن اشتغال‌زایی نیز اتفاق بیفتد. در غیراین‌صورت با واردات محصولات همانند کشورهای حوزه خلیج‌فارس مواجه خواهیم شد.

عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران پیش از این نیز گفته بود: خودروسازان چینی صاحب تکنولوژی طراحی و تولید خودرو نبوده و محصولاتشان کپی‌شده خودروهای کره‌ای، ژاپنی، اروپایی و آمریکایی است.

وی با بیان اینکه البته خودروهای چینی از ظاهر به‌روزتری نسبت به برخی از خودروهای داخلی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: همین موضوع باعث اقبال برخی از مصرف‌کنندگان ایرانی به این محصولات در چندسال اخیر شده است. بااین‌حال اگر خودروسازان جهانی به ایران آمده و در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کنند، به‌سرعت شاهد تولید خودروهای روز جهان با قیمت مناسب در ایران خواهیم بود. سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو افزود: در آن صورت خودروسازان چینی حاضر در ایران مزیت رقابتی ظاهر به‌روزتر نسبت به خودروهای داخلی را از دست خواهند داد و باید برای جبران این اتفاق، در جهت کاهش قیمت میانگین ٢٠ درصدی محصولاتشان حرکت کنند.

قربانی با بیان اینکه مونتاژکاران خودروهای چینی ‌می‌توانند به‌جای کاهش قیمت، کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند، تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال این شرکت‌ها می‌توانند از یک سو کیفیت محصولاتشان را افزایش داده و از سوی دیگر قیمت‌ها را ١٠ درصد کاهش دهند به‌گونه‌ای که مزیت رقابتی خود را بازیابند. وی خاطرنشان کرد: اگر چینی‌سازان بتوانند با افزایش کیفیت و کاهش قیمت با خودروسازان بزرگ جهانی در ایران رقابت کنند، امر مفیدی خواهد بود در غیراین‌صورت چاره‌ای جز خداحافظی از بازار ایران ندارند.

واردات خودروهای چینی گران‌تر از ٢٠درصد اعلام‌شده

بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن قطعه‌سازان نیز در در گفت‌وگو با «شرق» با تأکید بر ‌گران‌بودن محصولات چینی گفت: قیمت در بازار برای هر مسئولی براساس رقابت، قیمت تمام‌شده یا قیمت هدف تعیین می‌شود. قیمت هدف نیز کیفیت و کلاس محصول را مشخص می‌کند. باید ببینیم چرا خودرو داخل را‌ گران تولید می‌کنیم که باعث می‌شود بازار را به‌نفع خودرو چینی از دست بدهیم و قصد کنیم قیمت محصولات چینی را به صورت دستوری کاهش دهیم. البته باید در نظر داشت که ‌گران‌بودن قیمت خودروهای چینی بیش از ٢٠درصد است و تنها این میزان اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا خودروسازان داخلی خود را اصلاح نکنند، روال بر همین روند کنونی باقی خواهد ماند، خاطرنشان کرد‌: قیمت بالای تولید داخل به سبب مواد اولیه‌ای است که اغلب از سوی دولتی‌ها تأمین می‌شود و با وجود استفاده از منابع داخلی با قیمت‌های جهانی مورد قیاس قرار می‌گیرد. از سویی بالابودن قیمت تمام‌شده محصولات داخلی به‌خاطر دستمزدهایی است که به دلیل استخدام دولتی نیروها و بهره‌وری پایین آنها اتفاق می‌افتد. همچنین هزینه‌های مالی و بهره‌های بالای بانکی که بر تولیدکننده داخلی تحمیل می‌شود، با شرایط تولید در کشوری مانند چین همسو نبوده و بسیار بالاتر از آن است.

شهریاری با انتقاد از اینکه بازار کشور را دودستی به کشوری بدتر از خودمان داده‌ایم، اظهار کرد: باید با خودروسازان باکیفیت جهان وارد مشارکت شویم تا مقیاس تولید در کشور مقرون‌به‌صرفه شود و در زمینه طراحی نیز پیشرفت کنیم. اکنون قطعه‌سازان با وجود اینکه از بخش خصوصی هستند، به‌خاطر داشتن مشتری در میان خودروسازان داخلی مجبور به تولید قطعات بی‌کیفیت هستند.

وی با بیان اینکه دوران طلایی صنعت خودرو به پایان رسیده است، گفت: صنعت خودرو با وجود تعرفه‌های بالای صددرصد در گذشته، زمان خود را برای اصلاح خود از دست داده و درحال‌حاضر تعرفه‌ها به ٤٠درصد کاهش یافته که شرایط را برای صنعت خودرو کمی سخت کرده است. بااین‌حال خودروسازان باید خود را اصلاح کرده تا بتوانند با رقبای خارجی خود پس از تحریم‌ها رقابت کنند.
بر این اساس به نظر می‌رسد تولیدکننده‌های داخلی باید شرایط را برای چین شفاف‌تر کرده و درعین‌حال برای مشارکت با خودروسازان خارجی قدم‌های جدی‌تری بردارند.
لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

 تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

 نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

 گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

 قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

 ۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: سم بوتولیسم علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله

تصاویر: سم بوتولیسم علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله

۲/۴
تصاویر: شب های ساحل بندرعباس

تصاویر: شب های ساحل بندرعباس

۳/۴
تصاویر: فینال لیگ آبهای آرام

تصاویر: فینال لیگ آبهای آرام

۴/۴
تصاویر: بازار تبریز در روزهای کرونایی

تصاویر: بازار تبریز در روزهای کرونایی

ببینید!

تماشا کنید: تاخیر کشنده / کاهش محسوس مرگ و میر در دنیا با کلید خوردن واکسیناسیون؛ ایران همچنان در انتظار پیک چهارم کرونا!

ویدیو / زالی: با عدم رعایت پروتکل ها در اسفند شاهد افزایش بستری‌ها در نوروز خواهیم بود

ویدیو / اتفاق عجیب در لیگ برتر/ ماشین‌سازی نیمه دوم را با ۱۲ بازیکن آغاز کرد!

ویدیو/ لحظه خداحافظی آیت‌الله سیستانی با پاپ فرانسیس

ویدیو / توانگر، نماینده تهران: این چه بازیست که مجلس می‌خواهد گران شدن اینترنت را گردن دولت بیاندازد؟

تماشا کنید: ماندگار در تاریخ / همه آنچه درباره دیدار تاریخی پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی می‌دانیم

ویدیو / ماجرای زد و خورد فیس‌بوک و استرالیا + زیرنویس فارسی

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

رویترز: صادرات نفت خام ایران رکورد زد

قیمت دلار، امروز ۱۸ اسفند ۹۹

تماشا کنید: تکیه بر باد / سعید محمد و یک دنیا ابهام؛ از اطلس مال تا دعوا بر سر نخواستن او؛ آیا نسخه جدید محسن رضایی متولد شده؟

قیمت سکه و طلا، امروز ۱۹ اسفند ۹۹

جزئیات احتمالی طرح ظریف به ۱+۴ و آمریکا برای احیا برجام

بازداشت حمید صفت؟

فرمانده سنتکام: پس از حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد در آستانه ورود به جنگ بودیم

ویدیو / صداوسیما تصویر همه اسکی‌بازان دختر را سیاه و سفید پخش کرد!

ساسی مانکن، سمیه نرو و باقی ماجرا

پرداخت وام ۱۵۰ میلیونی به خانوارهای دهک ۱ تا ۳

ویدیو / طرح مجلس برای اختیاری کردن سربازی

معاون وزارت آموزش: مدارس کشور در سال آینده تحت هر شرایطی بازگشایی خواهند شد

واکنش مادر علی انصاریان به صحبت های آسیه اسدزاده: مگر می شود على نامزد داشته باشد و من ندانم؟

ورود سامانه جوی جدید و ۳ روز بارش در کشور/ وزش باد با سرعت ۱۱۰ کیلومتر و هشدار به ۵ استان

امکان دریافت وام بانکی برای همه صاحبان سهام عدالت فراهم شد

پایان نافرجام مهاجم بلندقامت؛ ضرر یک‌میلیاردی خرید گل‌محمدی برای پرسپولیس

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
قیمت بیت کوین امروز ۱۸ اسفند

قیمت بیت کوین امروز ۱۸ اسفند

رد یک شایعه رایج درباره آدامس

رد یک شایعه رایج درباره آدامس

باغچه هوشمندی که هوا را تصفیه می‌کند+تصاویر

باغچه هوشمندی که هوا را تصفیه می‌کند+تصاویر

ماجرای حجامت «راک» چیست؟

ماجرای حجامت «راک» چیست؟

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

تصاویر: سم بوتولیسم علت قطعی مرگ پرندگان میانکاله

تصاویر: شب های ساحل بندرعباس

تصاویر: فینال لیگ آبهای آرام

تصاویر: بازار تبریز در روزهای کرونایی

یادداشت‌های محمدعلی فروغی سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۲۹۸؛ از دولت آذربایجان گله کردیم آن‌ها عذر خواستند

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۱۸ اسفند ۱۳۷۶

آمریکا: از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کنیم / با جامعه بین‌المللی در این زمینه در حال تعامل هستیم

شهادت سرباز وظیفه هنگ مرزی ارومیه

بیانیه حزب الله در خصوص سفر پاپ به عراق: حمایت کامل خود را از مواضع پاپ و آیت الله سیستانی اعلام می کنیم / امیدواریم این سفر نتایج مثبتی برای بغداد داشته باشد

وقوع انفجار تروریستی در کاظمیه عراق / هشت تن مجروح

نمایندگان به‌ دنبال راهکارهای حقوقی بازگرداندن لوایح FATF‌ به مجلس هستند

کاخ سفید: از تعدد حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی نگرانیم

فرمانده سنتکام: پس از حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد در آستانه ورود به جنگ بودیم

پاپ: تصمیم سفر به عراق را با «آگاهی از خطرات» گرفتم / دیدار با آیت الله سیستانی مایه خوشایند روحی‌ام شد

همتی: نرخ‌های فعلی ارز ماندنی نیست

آژانس اتمی: ایران غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژی را آغاز کرده است

سی ان ان به نقل از مسؤولان دولت آمریکا: پیش از انتشار گزارش قتل خاشقجی نوعی تنش در کاخ سفید وجود داشت / مجازات بن سلمان اصلا قابل اجرا نیست چون طرح‌های مهم در منطقه را دگرگون می کند

حمله جدید انصارالله به جنوب عربستان / ارتش یمن: یک هدف نظامی حساس در فرودگاه بین‌المللی ابها هدف قرار گرفته

آلمان قصد دارد هر هفته تا ۱۰ میلیون نفر را علیه کرونا واکسینه کند

همسویی حملات پهپادی انصارالله و تصمیم اوپک پلاس / قیمت نفت به به بالاترین حد در ۲ سال گذشته رسید

روحانی: مواضع شخصی که موجب عدم اطمینان از آینده شود، عوارض منفی اقتصادی دارد

نخستین سخنرانی مایک پنس بعد از خروج از کاخ سفید با رنگ و بوی انتخاباتی

الجزیره: امارات تجهیزات نظامی خود را از اریتره به یمن منتقل کرد

دیپلمات سابق انگلیس: ۴۰۰ ميليون پوند به ايران بدهكاريم / تلاش‌های زیادی برای پرداخت این طلب در جریان است

سخنگوی ستاد کرونا: تا پایان سال ۱۴۰۰ همه مردم ایران واکسینه می شوند

بایدن: سفر پاپ به عراق پیام مهمی را ارسال کرد / دیدار او با آیت الله سیستانی نمادی از امید برای کل جهان است

وزیر کشور دستور شروع انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را صادر کرد

زالی: رد پای ویروس جهش یافته در همه استان های کشور وجود دارد / این ویروس در کشور به کوه یخ تبدیل شده است

معاونت حقوقی رئیس جمهوری: در جلسات مربوط به انحلال جمعیت امام علی (ع) حضور نداشتیم / به وزارت کشور راهکار حقوقی برای دست کم استمهال رسیدگی قضایی داده بودیم

ابتلای بشار اسد و همسرش به کرونا

آذری جهرمی: افزایش ۳۰ برابری کیفیت اینترنت با استفاده از ۵G

هشدار درباره گسترش تست‌های سریع و «منفی کاذب» کرونا در ایران

وزیر خارجه ایرلند: نتایج حاصل از دیدار با مقامات ایرانی سازنده بود / پنجره فرصت تاریخی برای بازگشت به برجام به‌وجود آمده

شاخص کل بورس، امروز ۱۹ اسفند ۹۹

روحانی: سال آینده سال غلبه بر ویروس کرونا خواهد بود / واکسن به اندازه کافی وارد خواهد شد

قیمت سکه و طلا، امروز ۱۹ اسفند ۹۹

قیمت دلار، امروز ۱۸ اسفند ۹۹

وضعیت جاده‌ها و راه ها، امروز ۱۸ اسفند ۹۹ / بارش باران در جاده‌های ۳ استان / ترافیک در آزادراه قزوین – کرج سنگین است

آرشیو
وبگردی

الهام پاوه نژاد و خانواده بزرگش +عکس

تصویری جالب از تیپ الیکا عبدالرزاقی در دهه ۶۰

خداداد عزیزی وارد بازی مافیایی شد/عکس

تصویری تلخ و باورنکردنی از سنگ مزار علی انصاریان+عکس

تجاوز به ریحانه پارسا در 16 سالگی / خودش فاش کرد

تصاویر جالب از علی دایی در مکانی متفاوت+عکس

علی کریمی در فکر مهاجرت است؟

جدیدترین عکس مهران غفوریان با دخترش

زیبایی خاص مهتاب کرامتی در دهه پنجم زندگی اش + عکس

عروس انتقامجو، عکس‌های خصوصی مادرشوهر را در اینستاگرام منتشر کرد

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۲۰۰۶۹۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۸ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
صفحه نخست >> سیاست
پ

خودرو چینی در ایران ٢٠درصد گران‌تر از همه‌جا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین در شرایط تحریم نه‌تنها بازار خودرو ایران را با محصولات بی‌کیفیت خود اشباع کرد، بلکه آنچه به ایران وارد کرد، بسیار گران‌تر از صادرات خودرو به کشورهای دیگر بود. حال که زمزمه‌هایی از ورود کشورهای غربی به بازار جذاب ایران و مشارکت با این کشورها به وجود آمده، تولیدکنندگان داخل کم‌کم دست به انتقاد از محصولات چینی زده و به ‌گران واردکردن محصولات چینی به کشور اعتراف کرده‌اند؛ امری که باید آن را از یاد نبرد و برای همکاری‌های بعدی با چین آن را مدنظر قرار داد.

واردات خودرو چینی ٢٠درصد گران‌تر

دبیر و عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران در این رابطه به «شرق» گفت: با توجه به محدودیت‌های تحریم برای ایران، نه‌فقط صنعت خودرو بلکه قیمت تمام مصنوعات و تولیداتی که از کشور چین به‌ناگزیر وارد کشور شد، بالاتر از قیمتی بود که چینی‌ها به دیگر کشورها می‌فروختند. حال پس از توافق هسته‌ای و ورود خودروسازان جهانی، بقای خودروسازان چینی در بازار ایران منوط به کاهش قیمت میانگین ٢٠‌درصدی محصولات آنها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این مابه‌التفاوت قیمت به علت هزینه مالی انتقال پول از این کشور بود که سبب شد تا چینی‌ها بخشی از قیمت محصولات را افزایش دهند، افزود: «این مسئله موجب افزایش میانگین قیمت‌ها در حدود ٢٠درصد از این کشور شد». این گفته در حالی مطرح می‌شود که در کشور چین به‌عنوان یکی از شش کشور خریدار نفت ایران در زمان تحریم‌ها، صندوقی برای ذخیره ارزهای بلوکه‌شده قرار داشت که ایران به‌جای دریافت پول نفت برای دریافت این ارزها مجبور به واردات از این کشور بود. در این صورت قاعدتا هر میزان واردات به نسبت میزان پول ذخیره‌شده در این صندوق بوده و نباید قیمت محصولات واردشده به کشور بالاتر از میزان واقعی آن باشد. بنابراین آنچه به نظر می‌رسد سوءاستفاده کشور چین از شرایط ایران در زمان تحریم‌ها از طریق افزایش قیمت محصولات خود و صادرات محصولات بی‌کیفیت با قیمت بالاتر به کشور بود.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو تصریح کرد: افزایش هزینه بالاسری برای واردات کالاهای چینی به دلیل تحریم‌ها، سبب شد تا علاوه بر آنکه کالایی وارد کشور شود که از نظر کیفی قابل‌رقابت نیست، بلکه باعث شد از لحاظ قیمت نیز از این شرایط نهایت استفاده را ببرد و به قیمت بالاتر در بازار ایران حضور داشته باشد و این افزایش هزینه را هم مردم بپردازند نه واردکننده‌ها، چرا که واردکننده هرچقدر گران‌تر بخرد، گران‌تر نیز به مردم می‌فروشد که در این صورت تنها مردم متضرر خواهند شد.
وی افزود: چین بداند که با برداشتن تحریم‌ها، کشورهای پیشرفته به‌خاطر بازار جذاب ایران برای سرمایه‌گذاری به اینجا خواهند آمد و در این صورت اگر چین قصد دارد در آینده نیز این بازار را همچنان در دست داشته باشد باید با این کشورها وارد رقابت شود. دبیر و عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران در پاسخ به این پرسش که چرا پیش از این به ‌گران‌فروختن محصولات چینی به ایرانی‌ها اشاره نمی‌شد، گفت: با توجه به اینکه تحریم، محدودیت‌هایی را برای کشور به وجود آورده و اهداف ملی نیز مقاومت در برابر تحریم‌های ناجوانمردانه غرب بود، مجبور به عبور از موانع به هر طریقی بودیم. با تغییر شرایط، چین اگر عاقل باشد برای حفظ بازار ایران، خود را با شرایط جدید وفق خواهد داد و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

قربانی با تأکید بر اینکه بازار ایران بازار مهمی است که در جهان زبانزد است و پتانسیل تولید در کشور وجود دارد، بیان کرد: کشورهای مختلف جهان منتظر هستند تا با برداشتن تحریم‌ها وارد بازار خودرو کشور شوند. در چنین شرایطی باید هوشیار باشیم تا پس از رفع تحریم‌ها، روی تولید در داخل تمرکز و از واردات از کشورهای غربی خودداری کنیم و کشورهایی که برای حضور در ایران آماده شده‌اند را ملزم به ایجاد پایگاه ساخت در کشور کنیم تا از این طریق از دانش فنی این کشورها بهره بگیریم و در کنار آن اشتغال‌زایی نیز اتفاق بیفتد. در غیراین‌صورت با واردات محصولات همانند کشورهای حوزه خلیج‌فارس مواجه خواهیم شد.

عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران پیش از این نیز گفته بود: خودروسازان چینی صاحب تکنولوژی طراحی و تولید خودرو نبوده و محصولاتشان کپی‌شده خودروهای کره‌ای، ژاپنی، اروپایی و آمریکایی است.

وی با بیان اینکه البته خودروهای چینی از ظاهر به‌روزتری نسبت به برخی از خودروهای داخلی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: همین موضوع باعث اقبال برخی از مصرف‌کنندگان ایرانی به این محصولات در چندسال اخیر شده است. بااین‌حال اگر خودروسازان جهانی به ایران آمده و در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کنند، به‌سرعت شاهد تولید خودروهای روز جهان با قیمت مناسب در ایران خواهیم بود. سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو افزود: در آن صورت خودروسازان چینی حاضر در ایران مزیت رقابتی ظاهر به‌روزتر نسبت به خودروهای داخلی را از دست خواهند داد و باید برای جبران این اتفاق، در جهت کاهش قیمت میانگین ٢٠ درصدی محصولاتشان حرکت کنند.

قربانی با بیان اینکه مونتاژکاران خودروهای چینی ‌می‌توانند به‌جای کاهش قیمت، کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند، تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال این شرکت‌ها می‌توانند از یک سو کیفیت محصولاتشان را افزایش داده و از سوی دیگر قیمت‌ها را ١٠ درصد کاهش دهند به‌گونه‌ای که مزیت رقابتی خود را بازیابند. وی خاطرنشان کرد: اگر چینی‌سازان بتوانند با افزایش کیفیت و کاهش قیمت با خودروسازان بزرگ جهانی در ایران رقابت کنند، امر مفیدی خواهد بود در غیراین‌صورت چاره‌ای جز خداحافظی از بازار ایران ندارند.

واردات خودروهای چینی گران‌تر از ٢٠درصد اعلام‌شده

بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن قطعه‌سازان نیز در در گفت‌وگو با «شرق» با تأکید بر ‌گران‌بودن محصولات چینی گفت: قیمت در بازار برای هر مسئولی براساس رقابت، قیمت تمام‌شده یا قیمت هدف تعیین می‌شود. قیمت هدف نیز کیفیت و کلاس محصول را مشخص می‌کند. باید ببینیم چرا خودرو داخل را‌ گران تولید می‌کنیم که باعث می‌شود بازار را به‌نفع خودرو چینی از دست بدهیم و قصد کنیم قیمت محصولات چینی را به صورت دستوری کاهش دهیم. البته باید در نظر داشت که ‌گران‌بودن قیمت خودروهای چینی بیش از ٢٠درصد است و تنها این میزان اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا خودروسازان داخلی خود را اصلاح نکنند، روال بر همین روند کنونی باقی خواهد ماند، خاطرنشان کرد‌: قیمت بالای تولید داخل به سبب مواد اولیه‌ای است که اغلب از سوی دولتی‌ها تأمین می‌شود و با وجود استفاده از منابع داخلی با قیمت‌های جهانی مورد قیاس قرار می‌گیرد. از سویی بالابودن قیمت تمام‌شده محصولات داخلی به‌خاطر دستمزدهایی است که به دلیل استخدام دولتی نیروها و بهره‌وری پایین آنها اتفاق می‌افتد. همچنین هزینه‌های مالی و بهره‌های بالای بانکی که بر تولیدکننده داخلی تحمیل می‌شود، با شرایط تولید در کشوری مانند چین همسو نبوده و بسیار بالاتر از آن است.

شهریاری با انتقاد از اینکه بازار کشور را دودستی به کشوری بدتر از خودمان داده‌ایم، اظهار کرد: باید با خودروسازان باکیفیت جهان وارد مشارکت شویم تا مقیاس تولید در کشور مقرون‌به‌صرفه شود و در زمینه طراحی نیز پیشرفت کنیم. اکنون قطعه‌سازان با وجود اینکه از بخش خصوصی هستند، به‌خاطر داشتن مشتری در میان خودروسازان داخلی مجبور به تولید قطعات بی‌کیفیت هستند.

وی با بیان اینکه دوران طلایی صنعت خودرو به پایان رسیده است، گفت: صنعت خودرو با وجود تعرفه‌های بالای صددرصد در گذشته، زمان خود را برای اصلاح خود از دست داده و درحال‌حاضر تعرفه‌ها به ٤٠درصد کاهش یافته که شرایط را برای صنعت خودرو کمی سخت کرده است. بااین‌حال خودروسازان باید خود را اصلاح کرده تا بتوانند با رقبای خارجی خود پس از تحریم‌ها رقابت کنند.
بر این اساس به نظر می‌رسد تولیدکننده‌های داخلی باید شرایط را برای چین شفاف‌تر کرده و درعین‌حال برای مشارکت با خودروسازان خارجی قدم‌های جدی‌تری بردارند.
قران
ارسال به تلگرام
قران
قران
قران
قران
قران
قران
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"