arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۸۹

امروز در بحرین چه گذشت؟/ عقب نشینی ولیعهد

مردم مظلوم بحرین در پنجمین روز از قیام خود علیه ظلم و جنایات خاندان آل خلیفه به دنبال خاكسپاری شهدای دیروز خود بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ولیعهد بحرین که از وی به عنوان فردی اصلاح طلب در خاندان حاکم بر این کشور یاد می شود امروز جمعه خواستار آرامش شد و گفت  اکنون زمان گفتگو است نه جنگ .

 به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از رویترز ، از زمان اعلام روز خشم در چهاردهم فوریه، هزاران تظاهرکننده عمدتا شیعه که از انتفاضه های مردمی در مصر و تونس الهام گرفته اند خواستار افزایش نقش خود در امور این کشور شدند که سنی ها بر آن حکومت می کنند.

شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد تاکید کرد راه برای گفتگو همواره باز است و اصلاحات ادامه دارد. وی افزود: این سرزمین برای همه شهروندان بحرینی است و همه بزرگان در این شرایط باید بگویند  دیگر کافی است .

شیخ سلمان خواستار خویشتنداری همه طرفها اعم از نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی و شهروندان شد و همه را به آرامش دعوت کرد. ولیعهد بحرین گفت به حزب الوفاق که اصلی ترین گروه شیعی در پارلمان بحرین است و دیگران احترام می گذارد.

وی تاکید کرد اکنون زمان با هم نشستن و گفتگو کردن است نه زمان جنگیدن. فراکسیون شیعی الوفاق که هفده کرسی از چهل کرسی پارلمان بحرین را در اختیار دارد با گروههای اسلامگرای سنی و جمعیت لائیک وعد رقابت دارد.

همه نمایندگان الوفاق در پارلمان بحرین دیروز پنج شنبه در اعتراض به برخورد پلیس با معترضان در میدان لؤلؤ استعفا کردند. یک عضو سابق شیعه پارلمان بحرین گفت نیروهای امنیتی کشور امروز جمعه به سوی معترضان نزدیک میدان لؤلؤ منامه تیراندازی و بیست و سه نفر را زخمی کردند.

دست کم چهار معترض بحرینی نیز دیروز پنج شنبه در یورش نیروهای ضد شورش به میدان لؤلؤ به منظور بیرون راندن تحصن کنندگان از این میدان کشته شدند. بحرین یک میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت دارد که نیمی از آنها را شهروندان خارجی تشکیل می دهند.

وزارت امور خارجه آمریکا تخمین زده است که هفتاد درصد شهروندان بحرینی شیعه هستند.

در همین حال، خبرگزاری ابنا نوشت:

مردم مظلوم بحرین در پنجمین روز از قیام خود علیه ظلم و جنایات خاندان آل خلیفه به دنبال خاكسپاری شهدای دیروز خود بودند.

اما متأسفانه در حالی كه مردم به دنبال پیگیری مسالمت‏آمیز مطالبات خود هستند و «شیخ علی سلمان» هم دیشب در یك كنفرانس خبری تاكید كرد كه مردم همچنان به تظاهرات مسالمت آمیز تا رسیدن به خواسته های مشروع خود ادامه خواهند داد و این تظاهرات كاملا مسالمت آمیز خواهد بود، امروز هم نیروهای ارتش و پلیس به مردم بی‏‎سلاح حمله كردند و تعداد زیادی را مورد اصابت قرار دادند.

 

آنچه در پی می‏آید حوادث امروز ـ جمعه 29 بهمن 89 ـ در بحرین است:

 

 ساعت8:08 دقیقه صبح به وقت تهران ـ عاملان جنایت لؤلؤة محاكمه شوند

 

یك مسئول سیاسی در جمعیت بحرینی "وعد " خواستار محاكمه عاملان جنایت روز پنجشنبه ـ 28 بهمن ـ در میدان "اللؤلؤة "  شهر منامه پایتخت این كشور شد كه در آن چندین نفر شهید یا زخمی شدند.

 

«رضی موسوی» گفت: نظام سیاسی حاكم باید هرچه سریع تر عاملان این جنایت را به دادگاه تحویل دهند زیرا هزاران بحرینی خواستار قصاص عاملان تجاوزگری علیه مردم و تعدی به آنها هستند.

 

ساعت 8:14 بامداد به وقت تهران ـ  شركت ماموران سعودی‌ در سركوب مردم بحرین

 

«صلاح خواجه» یك فعال سیاسی بحرینی حمله بامداد دیروز به تحصن كنندگان در میدان لؤلؤة شهر منامه را جنایت ضد بشری و كشتار واقعی خواند و گفت كه نیروهای امنیتی سعودی الاصل در این حمله شركت داشته‌اند.

 

ساعت 8:23  دقیقه به وقت تهران ـ توسل به خشونت كشور را در بحران قرار داد

 

«حسن مدن» دبیركل حزب "دموكراتیك ترقی‌خواه المنبر" بحران شدید بحرین را ناشی از استفاده مفرط نیروهای امنیتی از خشونت علیه شهروندان دانست.

 

ساعت 9:23 دقیقه به وقت تهران  ـ مواضع جمهوری اسلامی ایران

 

وزارت خارجه ایران مسایل روزهای اخیر در بحرین را داخلی خواند اما با ابراز نگرانی از این مسائل خواستار خویشتنداری و عدم توسل به خشونت و توجه به مطالبات مردمی در این كشور شد.

 

ساعت 9:40 به وقت تهران ـ هفت جمعیت‌ سیاسی بحرین سركوب را محكوم كردند

 

هفت جمعیت سیاسی و مردمی با انتشار بیانیه‌ای ضمن محكوم كردن حمله نیروهای امنیتی بحرین به تظاهر كنندگان بحرینی در میدان "اللؤلؤه "خواستار پایان چنین اقدام خطرناكی شدند.

 

این جمعیت‌ها سیاسی و مردمی از سازمان ملل متحد و "بان كی مون " دبیركل آن درخواست كمك نمودند.

 

اتحادیه عمومی كارگران بحرین نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام كرد: درحال برگزاری جلسه‌های مستمر و مداوم برای بررسی اوضاع و اتخاذ تصمیم‌های لازم از جمله دعوت به برگزاری اعتصاب عمومی است.

 

ساعت 10:05 به وقت تهران ـ موضع گیری دبیر كل سازمان ملل

 

دبیركل سازمان ملل در پیامی خطاب به رهبران این كشور تصریح كرد كه از هرگونه اعمال خشونت علیه تظاهرات‌كنندگان بپرهیزند و همچنین عاملان سركوبگری مردم  بحرین را محاكمه كنند.

 

«بان كی مون» به خبرنگاران اعلام كرد: گزارش‌های رسیده از نیمه‌شب بحرین بسیار نگران‌كننده بوده است و از شیوه‌های خشونت‌باری كه برای متفرق كردن جمعیت تظاهرات كنندگان بحرین استفاده می‌شد بسیار آزرده خاطر شده‌ام.

 

ساعت10:30 به وقت تهران ـ آمریكا ناچار به موضع‌گیری علیه رژیم بحرین شد

 

در پی گسترش ناآرامی در بحرین وزیر خارجه آمریكا به ناچار مجبور به موضع‌گیری علیه متحد خود در منطقه شد و از دولت و ارتش این كشور خواست كه از خود خویشتنداری نشان دهند.

 

ساعت 10:35 به وقت تهران ـ حضور گسترده تانك‌ها خیابان‌های منامه

 

در حالی كه قرار است امروز مردم بحرین در مراسم خاك‌سپاری قربانیان سركوب روز گذشته رژیم بحرین شركت كنند، تانك‌ها و نفربرهای زرهی فراوانی در خیابان‌های پایتخت مستقر شده‌اند.

 

شبكه خبری الجزیره از حضور گسترده تانك‌ها و نیروهای نظامی در منامه پایتخت بحرین خبر داد. همچنین رژیم بحرین امروز نسبت به هرگونه تجمع هشدار داده است. مخالفان رژیم بحرین قصد دارند امروز بعد از نماز جمعه در مراسم تشییع كشته‌های درگیری‌های روز گذشته شركت كنند.

 

بر اساس گزارش الجزیره، تانك‌ها و نفربرهای زرهی در حال گشت‌زنی در خیابان‌های منامه بوده و ارتش این كشور اقدام به ایجاد محل‌های بازرسی كرده است.

 

خبرنگار الجزیره از حضور گسترده نیروهای امنیتی، پلیس و ارتش در خیابان‌های منامه خبر داده است.

 

وی گفت كه اعلام دقیق تعداد كشته شدگان درگیری‌های اخیر در بحرین ناممكن است اما یكی از فعالان سیاسی گروه‌های مخالف رژیم بحرین تعداد شهدای درگیری‌های اخیر را 70 نفر اعلام كرده است.

 

ساعت 11:00 به وقت تهران ـ منامه، سركوب مردم بحرین را توجیه كرد

 

«شیخ خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین در توجیه سركوب مردم در این كشور توسط نیروهای امنیتی اعلام كرد كه خشونت‌ها و تیراندازی‌های صورت‌ گرفته در بحرین قابل‌ تأسف اما لازم بوده است.

 

اظهارات وزیر خارجه بحرین در یك كنفرانس غربی به همراه وزیر خارجه امارات عربی متحده و همچنین دبیركل شورای همكاری خلیج ایراد شد.

 

ساعت 11:18 به وقت تهران ـ حمایت «شورای همكاری» از كشتار مردم بحرین!

 

شورای همكاری خلیج فارس در پایان نشست فوق‌العاده شب گذشته خود كه برای بررسی وضعیت كشورهای منطقه تشكیل شده بود، با انتشار بیانیه‌ای از اقدام دولت پادشاهی بحرین در سركوب مردم معترض و كشتار آنان حمایت كرد.

 

ساعت 11:30 به وقت تهران ـ مردم بحرین امروزهم به خیابانها می‌ریزند

 

قرار است امروز پس از مراسم تشییع و خاكسپاری شهدا، تظاهرات گسترده‌ای برگزار  شود.

 

خبرگزاری رویترز هم پیش‏بینی كرد: "مراسم خاكسپاری این قربانیان قابلیت تبدیل شدن به تظاهراتی علیه رژیم حاكم بر بحرین را دارد".

 

ساعت11:50 به وقت تهران ـ آغاز مراسم تشییع و خاكسپاری شهدا

 

مراسم خاكسپاری و تشییع چهار شهید سركوب‌گری‌های اخیر رژیم بحرین آغاز شد. هزاران معترض بحرینی با تجمع در مسجدی در "سیتره" در جنوب منامه، مراسم خاكسپاری سه شهید درگیری‌های روز گذشته را آغاز كرده و فریادهای سرنگونی رژیم حاكم بر بحرین سر می‌دهند.

 

 

یك شهید دیگر هم در منطقه دیگری از منامه تشییع می‏شود. تدابیر امنیتی رژیم بحرین پیرامون این مراسم شدید است.

 

 

 

ساعت 12:10 به وقت تهران ـ حضور هزاران بحرینی در مراسم خاكسپاری شهدا

 

هزاران بحرینی در مراسم خاكسپاری شهدای سركوبگری‌های روز گذشته شركت كردند.

 

هنوز از درگیرهای احتمالی در جریان تشییع و خاكسپاری پیكرهای شهدای دیروز بحرین گزارشی مخابره نشده است.

 

ساعت 13:15 به وقت تهران ـ برگزاری نماز جمعه در منامه

 

مراسم نماز جمعه شیعیان منامه امروز در میان حزن  واندوه مردم مظلوم و شجاعی كه بسیاری از انها در روزهای گذشته فرزندانشان شهید و یا مجروح و یا به دست عمال رژیم آل خلیفه دستگیر و زندانی شده اند، هم اكنون به امامت آیت الله شیخ عیسی قاسم در مسجد "دراز " در حال برگزاری است.

 

ساعت 14:30 به وقت تهران ـ درخواست جمعیت وفاق بحرین

 

جمعیت وفاق بحرین از مردم ایم كشور خواست اطلاعات خود را درباره مفقودان حوادث اخیر به این جمعیت اعلام كنند.

 

گفتنی است طی پنج روزی كه از قیام مردم بحرین می گذرد ، هفتاد نفر مفقود شده اند

 

ساعت 14:50 به وقت تهران ـ ادامه حضور مردم در صحنه 

 

مردم مظلوم و شجاع بحرین امروز پس از اقامه نماز جمعه همچنان در خیابان ها و میدان الؤلؤه حضور دارند و پی گیر خواسته های خود هستند.

 

ساعت15:20 به وقت تهران ـ موضع گیری اتحادیه اروپا

 

اتحادیه اروپا از دولت بحرین خواست كه حقوق مردم بحرین را در برپایی تظاهرات مسالمت آمیز به رسمیت بشناسد

 

ساعت 15:30 به وقت تهران ـ محاصره میدان الؤلؤه

 

میدان الؤلؤه همچنان در محاصره پلیس و نیروهای امنیتی بحرین قراردارد.

 

ساعت:17:00 به وقت تهران ـ فــوری ؛ یورش دوباره به معترضین بحرینی در منامه 

 

مردم پس از برگزاری مراسم تشییع به طرف میدان لؤلؤه حركت كردند. اما پلیس و نیروهای امنیتی بحرین با هجوم دوباره به میدان الؤلؤه ،مردم مظلوم بحرین را به خاك و خون كشیدند.

 

آخرین خبر دریافتی از بحرین حكایت از شهادت حداقل یك شهروند بحرینی و زخمی شدن حدود 60 نفر دیگر دارد.

 

همچنین در جریان تیراندازی‏های امروز ، تعداد زیادی از زنان و كودكان زیر دست و پا مانده و دچار حالت خفگی شدند؛ اما میزان تلفات معلوم نیست.

 

ساعت 18:30 به وقت تهران ـ پایان تحصن پزشكان 

 

پزشكان مسلمان بحرینی كه در اعتراض به جنایات روزهای اخیر بحرین دست از كار كشیده و یك زنجیره انسانی تشكیل داده بودند، پس از وقایع امروز برای مداوای مجروحان به سركار خود بازگشتند.

 

ساعت 19:20 به وقت تهران ـ بیمارستان سلمانیه منامه مملو از مجروحان

 

بیمارستان سلمانیه منامه مملو از مجروحان هجوم وحشیانه امروز پلیس و ارتش بحرین به مردم مظلوم بحرین است .

 

ساعت19:50 به وقت تهران ـ ارتش مانع از انتقال مجروحان می‏شود

 

«دكتر ابراهیم علی» از مسؤولان بیمارستان سلمانیه گفت: "دیروز و امروز بیش از صد مجروح در این بیمارستان پذیرش شده اند. گلوله ها مستقیم به سر و سینه مردم شلیك شده است".

 

دكتر ابراهیم علی تصریح كرد: هنوز در میدان لؤلؤه مجروحان فراوانی وجود دارند كه ارتش و نیروهای امنیتی بحرین مانع از انتقال آنان به بیمارستان می‏شوند.

 

ساعت 20:00 به وقت تهران ـ مسؤولیت كشتار بر عهده كسانی است كه چراغ سبز نشان دادند

 

«حبیب الجمری» روحانی بحرینی تأكید كرد: تمام مسؤولیت حمله و كشتار مردم بحرین بر عهده كسانی است كه برای این كشتار به حكومت بحرین چراغ سبز نشان دادند.

 

ساعت 20:10 به وقت تهران ـ نیاز به انواع گروه‏های خونی

 

بیمارستان سلمانیه اعلام كرد به انواع گروه‏های خونی و نیز كادر پزشكی برای درمان مجروحان وقایع امروز نیاز فوری دارد.

 

ساعت 20:12 به وقت تهران ـ مذاكره سیاسی امكان پذیر نیست 

 

«فاضل عباس» دبیر كل تجمع دموكراتیك ملی تاكید كرد: مذاكره سیاسی با این نظام مكان پذیر نبوده و رژیم آل خلیفه باید برود. وی افزود: حضور نیروهای سركوب گر عربستان و ماموران مزد بگیر آشكار است.

 

ساعت 20:15 به وقت تهران ـ همبستگی مصر با مردم بحرین

 

«امیر سالم» رییس "جمعیت حقوق بشر مصر" با مردم بحرین اعلام همبستگی كرد و خطاب به آنان گفت: "مقاومت كنید چرا كه خون شهیدا بحرین باعث خواهد شد تا رژیم آل‏خلیفه هم به بن علی و مبارك بپیوندد".

 

وی افزود: "حركت‏های انقلابی مردم بحرین، اردن ، یمن و لیبی از سوی مردم آزادیخواه جهان به دقت پیگیری می‏شود و دیكتاتورها نمی‏توانند بر جنایات خود سرپوش بگذارند".

 

امیر سالم تأكید كرد: "وزیر كشور و عاملان قتل عام مردم بحرین باید محاكمه و مجازات شوند. هرگونه مذاكره باید بعد از این مسأله باشد".

 

ساعت 20:45 به وقت تهران ـ شعارهای شدید مردم

 

هزاران نفر در اطراف بیمارستان سلمانیه تجمع كرده‏اند. آنها شعار می‏دهند: "الشعب یرید اسقاط النظام" و "الموت لآل‏خلیفه" و "الموت لآمریكا".

 

 

 

ساعت 21:30 به وقت تهران ـ بالا رفتن تعداد مفقودان

 

تعداد مفقودان به بیش از 75 نفر افزایش یافت. جمعیت وفاق بحرین از مردم این كشور خواست اطلاعات خود را درباره مفقودان حوادث اخیر به این جمعیت اعلام كنند.

نظرات بینندگان