arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴

نشاندن پهپاد حاوی رادیواکتیو بر بام دفتر نخست‌وزیر ژاپن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پلیس توکیو می گوید مردی که هواپیمای بدون سرنشین حامل مواد رادیواکتیو را بر بام دفتر نخست وزیر ژاپن نشانده بود، دستگیر کرده است.

یاسو یاماموتو، ۴۰ ساله این کار را به نشان اعتراض علیه سیاست انرژی هسته‌ای دولت ژاپن انجام داد. پلیس گفت آقای یاماموتو خود را در اواخر روز جمعه تسلیم کرده است.

در جریان پرواز این پهپاد به کسی آسیبی نرسیده است. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن زمان وقوع این حادثه در خارج از کشور بود.

فرود هواپیمای بدون سرنشین باعث هشدار امنیتی و ترس از انجام حمله افراط گرایان با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین شده است.

مقدار کمی شن و ماسه در هواپیماهای بدون سرنشین آثار رادیواکتیو داشته است.

به گفته پلیس مواد رادیواکتیو به احتمال زیاد سزیم بوده اما میزان آن کمتر از چیزی است که بتواند به سلامت انسان آسیب برساند.

به استثنای فرودگاه‌ها، ژاپن هنوز در مورد پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در ارتفاع پایین مقرراتی ندارد. با این حال، مقامات در صدد تغییر قانون هستند زیرا استفاده از دستگاه‌های هدایت شونده از راه دور در میان مردم در حال افزایش است.

ژاپن پس از سونامی و زلزله مارس ۲۰۱۱ که نیروگاه اتمی فوکوشیما را از کار انداخت، تمام ۴۸ نیروگاه هسته‌ای خود را تعطیل کرد.

پیش از این تقریبا ۳۰ درصد برق ژاپن را نیروگاه های هسته ای تامین می کردند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با این استدلال که تعطیل نیروگاه ها به اقتصاد کشور صدمه می زند و دولت را به وارد کردن سوخت های فسیلی گرانقیمت مجبور می‌کند، تلاش کرد سیاست مداران را قانع کند که نیروگاه های هسته ای را دوباره راه‌اندازی کند.

اما هنوز در بین عموم مردم در مورد ایمنی انرژی هسته ای ترس زیادی وجود دارد.

هیچ یک از این نیروگاهها هنوز کارش را آغاز نکرده است؛ با این حال، هفته گذشته دادگاهی در ژاپن اعتراض ساکنان محلی را برای جلوگیری از راه اندازی مجدد دو راکتور هسته ای در کارخانه سندای، وارد ندانست.

منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان