arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۰۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۳ - ۳۰ بهمن ۱۳۸۹
در مجمع پس از بیست سال نیاز به تجدیدنظر است

رضایی: هاشمی باید دست دو كاندیدای معترض را می‌گرفت و خدمت رهبری می‌برد

محسن رضایی در مصاحبه ای با مجله مثلث در باره هاشمی رفسنجانی حرفهای تازه ای را مطرح كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محسن رضایی در مصاحبه ای با مجله مثلث در باره هاشمی رفسنجانی حرفهای تازه ای را مطرح كرد.

برخی پرسشها و پاسخهای این مجله به شرح زیر است:

به زودی قرار است تركیب جدید مجمع اعلام می‌شود. فكر می‌كنید تركیب این مجمع خیلی تغییر كند؟
الان نمی‌توانم پیش‌بینی كنم. آن‌چه مسلم است در مجمع پس از بیست سال نیاز به تجدیدنظر است كه رهبر انقلاب از ما خواسته است آن‌را پیگیری كنیم.

در چند سالی كه شما به عنوان دبیر حضور داشتید فكر می‌كنید مجمع از حداكثر توانش استفاده كرده یا می‌توانسته مطلوب‌تر از این عمل كند؟
به نظر من آقای هاشمی بیشتر از این می‌تواند به نظام كمك كند. ایشان هم رئیس مجمع تشخیص است و هم رئیس خبرگان و سابقه زیادی هم در انقلاب دارد. در جبهه‌های سیاسی هم نفوذ دارد. ایشان بیشتر می‌توانست و می‌تواند به رهبری و مسئولان نظام كمك كند. انتظار هم این است كه ایشان كمك بیشتری به نظام و رهبری و مسئولان كشور بكند.

 یعنی فكر می‌كنید وارد شدن ایشان در جریان‌های سیاسی باعث شده به چهره مجمع ضربه بخورد؟
بله، ایشان باید در حوادث پس از انتخابات نقشی كه احمد آقا ابتدای انقلاب در مورد آقای طالقانی یا بعضی از مسائلی كه شبیه این بودند انجام می‌داد، ایفا می‌كرد و دست دو كاندیدای معترض را می‌گرفت و خدمت رهبری می‌برد و مسائل را تمام می‌كرد. ولی ایشان از این ظرفیتش استفاده نكرد.

یعنی اگر آقای هاشمی واسطه این دو نفر می‌شد، تمكین می‌كردند؟
بالاخره ایشان می‌توانست آن‌ دو نفر را راضی به تمكین كند. مسئله واسطه‌گری نبوده است در تمامی حكومت‌ها همیشه مواردی پیش می‌آید كه از طرق رسمی قابل حل نیست و از طریق رایزنی و دیپلماسی برادرانه و در چارچوب قانون قابل حل و فصل است.

یعنی قصد خاصی بوده یا این‌كه انگیزه‌ای نبوده؟
من نمی‌دانم، این را باید از خودشان سوال كنید.

به هر حال رهبری در برخی از این سخنرانی‌ها فرمودند كه فتنه 88 باید تبیین بشود. جنابعالی چند جا در سخنرانی‌هایتان از پشت پرده‌های انتخابات گفتید. ظرفیتی كه در مورد آقای هاشمی و میانجی‌گری گفتید بخشی از آن در خود شما هم وجود داشته. می‌شود در مورد ماجراهای مربوط به میانجی‌گری كمی توضیح دهید؟
بحث میانجی‌گری مطرح نیست بلكه موضوع اصلی، انسجام ملی است. جامعه ما نیاز به انسجام و وحدت دارد و معیار آن هم رهبری و قانون و برادری است. این ملاك‌ها خیلی روشن و شفاف هستند كه بارها پیرامون آن انسجام و وحدت ملی ما بازسازی و بازآرایی شده است.

تركیب مجلس آینده را چگونه ارزیابی می كنید؟

به نظرم زود است الان قضاوت كنیم كه آرایش سیاسی انتخابات مجلس چگونه است. ولی پیش بینی ام این است كه ما در آینده آرایش سیاسی جدیدی خواهیم داشت كه با گذشته متفاوت است. حالا اینكه این چگونه رقم می خورد كمی سخت است. ولی در اینكه ما در آینده آرایش سیاسی جدیدی خواهیم داشت، شك ندارم.مساله نظام و مسیر انقلاب و بازگشت به ارزش های انقلاب، یكی از شاخص های تفكیك كننده افراد از یكدیگر خواهد بود.

می توانیم انتظار داشته باشیم یك طیف را آقای هاشمی نمایندگی بكند، چه در طیف اصولگرایان، راست و راست سنتی و حتی می توانیم از آقای لاریجانی اسم ببریم به عنوان گزینه این گروه، یعنی انتقادی كه برخی گروه های اصولگرا دارند نزدیگی آقای لاریجانی به آقای هاشمی است. به خصوص در هفت یا هشت ماه اخیر و حتی آن سوال اولی كه گفتم یعنی نزدیكی مجمع و مجلس شاید تا حدودی برگرفته از این نگاه است. این ممكن است با تعبیری كه آقای عسگراولادی كردند كه اصولگرایی از احمدی نژاد تا هاشمی هست هم یكی باشد؟
آقای لاریجانی انسان مستقلی هستند و دیدگاه های خاص خودشان را دارند و نسبت به رهبری هم مقید هستند. ولی در فضای سیاسی كشور نمی دانم در آینده دقیقا افراد در كدام یكی از این لیست ها قرار می گیرند. خود لیست های انتخابات مجلس خیلی تعیین كننده است در این آرایش سیاسی. یعنی اینكه هر فردی در كدام لیست قرار می گیرد و آن لیست مربوط به كدام گروه خواهد بود كه می تواند خیلی تعیین كننده باشد.

در انتخابات مجلس هشتم در واقع شبه ائتلافی بین شما، آقای لاریجانی و آقای قالیباف شكل گرفت. البته برخی هم گفتند در انتخابات ریاست جمهوری هم این دو فرد مایل به شما بودند. فكر می كنید این ائتلاف دوباره شكل بگیرد؟
فكر نمی كنم این ائتلاف شكل بگیرد.

آن موقع هم خیلی شكل نگرفت؟
آن موقع هم شكل نگرفت. در انتخابات ریاست جمهوری هم این آقایان با من نبودند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
SWITZERLAND
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
0
اين نظر رضائی يک نوع فرافکنيست و باور نکنيد نظرات ايشان را و اگر آقای هاشمی بايستی جابجا شوند
مجتبی فعال
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
0
فردی به با همین کارش به دامان ما برگشت
باشد که همه به دامان ما برگردند
نظرات بینندگان