arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۷ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴

ده‌ها کشته در رانش زمین در بدخشان افغانستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان رانش زمین جان ده‌ها نفر را گرفته است.

رانش زمین در روستای "جِرو" ولسوالی خواهان بدخشان که از نقاط کوهستانی و دشوارگذر این ولایت است روی داده و دست کم ۵۲ کشته به جای مانده است.

گل محمد بیدار، معاون والی بدخشان به بی‌بی‌سی گفت که در این رویداد ۲۵ زن، ۲۲ کودک و ۵ مرد زیر خاک مدفون شده‌اند.

بیدار گفت که رانش زمین در روستایی اتفاق افتاده که ۹۷ خانه در آن بوده و حالا "هیچ یک از خانه‌ها نمانده و همه زیر خاک شده است."

ده‌ها خانواده در روستایی که رانش زمین اتفاق افتاده خانه‌های خود را ترک کرده و به مناطق امن کوچ کرده‌اند.

خبرنگار بی‌بی‌سی در محل می‌گوید که رسیدگی به قربانیان و عملیات نجات به دلیل مسدود بودن راه‌ها، زمان‌گیر خواهد بود و بازماندگان این حادثه با شرایط دشواری رو‌ به رو اند.

بدخشان از ولایت‌های کوهستانی افغانستان است که ولسوالی ها و روستاهای آن راه های دشوار گذر دارد.

عمران الدین، از ساکنان ولسوالی خواهان گفته که رانش زمین دو روز پیش اتفاق افتاد و تلفات زیادی نداشت، اما پس لرزه آن که امروز روی داد جان ۵۲ نفر را گرفت.

رانش امروز زمین در جایی اتفاق افتاده است که مردم محل از حادثه دو روز پیش به آن پناه برده بودند و در فاصله پنجاه متر از حادثه دو روز پیش بوده است.

عمران‌الدین گفت: "بدبختانه همه خانه‌ها زیر خاک شده."

مردم محل و روستانشینان آمار کشته‌شده‌های این رویداد را نزدیک به نود نفر برآورد کرده‌اند اما مسئولان محلی می‌گویند که آمار دقیق بعدا منتشر خواهد شد.

مقام‌های محلی می‌گویند که در دو روز گذشته، گروه‌های امداد و رسیدگی به حوادث طبیعی برای هماهنگ کردن کمک های فوری دست به کار شده‌اند اما به دلیل مسدود بودن راه‌ها، تا کنون موفق نشده‌اند که به محل رویداد برسند.

سال گذشته در همین محدوده زمانی (اوایل ماه می)، رانش زمین در ولایت بدخشان جان دست کم ۳۵۰ نفر را گرفت، هرچند در رویداد سال گذشته آمار تلفات به شدت متناقض بود اما به دنبال عملیات جست‌وجو دولت محل رانش زمین را مقبره دسته‌جمعه عنوان کرد.
نظرات بینندگان