arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۷۶۲
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

نباید همه امیدمان را بر رفع تحریم‌ها بگذاریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت : نباید همه امید خود را بر رفع تحریم ها گذاشته و انتظار داشت در صورت توافق و رفع محدودیت ها همه مسائل و مشکلات رفع می شود.

به گزارش ایرنا، غلامحسین شافعی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات و معضلات کنونی اقتصاد کشور ارتباطی به تحریم ها ندارد افزود: در عین حال رفع تحریم ها می تواند در اقتصاد و تعامل با اقتصاد جهانی گشایش ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در کنار تلاش شرق برای توسعه حضور خود در ایران این روزها غربی ها نیز اقبال گسترده ای به این امر دارند اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران باید با مدیریت درست و ایجاد رقابت بین دو گروه، منافع اقتصادی کشور را حاصل کرده و امور را با تدبیر پیش ببرد تا دچار شتابزدگی نشویم.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی برای شرایط انجام توافق و نیز عدم انجام آن برنامه ریزی و پیش بینی های لازم را در حوزه اقتصاد انجام داده است.

وی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در این زمینه گفت: اگر بیانات و راهبردهای مورد تاکید معظم له را اجرا کنیم مشکلی نخواهیم داشت.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: هر آنچه که امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در حوزه مباحث اقتصادی ارائه کرده اند، باید تبیین شود زیرا در هر مساله قبل از آن راه حل را ارائه داده اند اما ما تنها وصف این مباحث را ترویج می کنیم و عمل ما روشن نیست.

وی با انتقاد از آنچه عدم شفافیت قوانین، تعدد مقررات و آیین نامه های دست و پاگیر و محدود کننده دانست گفت: باید فضای کسب و کار را در کشور ارتقا داد تا منجر به جذب سرمایه ها، افزایش سرمایه گذاری ها و کاهش هزینه های کسب و کار شود.

شافعی افزود: در این میان هر قدمی که در جهت مقررات زدایی در کشور برداشته می شود دیواری از فساد فرو می ریزد.

وی با بیان اینکه فقط در حوزه وزارت اقتصاد و دارایی سه هزار مورد مقررات وجود دارد گفت: به منظور مقررات زدایی کمیته ماده 706 در اتاق بازرگانی ایران شکل گرفته که در آن وزرا، مسوولان بخش های مختلف و نمایندگان مجلس نیز حضور دارند.

شافعی ادامه داد: این کمیته صرفا به شناسایی قوانین مزاحم و مخل تولید و خلاء های قانونی برای تدون قوانین جدید و حذف قوانین غیر ضروری می پردازد و تلاش شده با تقویم زمانی مشخص اثرگذاری خوبی در بر داشته باشد.

وی اظهار کرد: اقتصاد ما در طول سال های گذشته بیمار و ناسالم بوده و اکنون مسئولین در صدد سامان دادن این بخش و حل این مشکل هستند که برگزاری کنفرانس ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد با حضور سه قوه در این راستا بود.
نظرات بینندگان